بنیاد ایرج زند با حضور هنرمندان افتتاح شد

بنیاد ایرج زند (نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی) روز جمعه، شانزدهم مهرماه ۱۴۰۰ در مراسمی با حضور هنرمندان آغاز به کار می‌کند و بازدید برای عموم نیز از ۱۸ مهرماه میسر خواهد بود. این بنیاد با مدیریت مانی زند آغاز به کار کرده است.

به گزارشگالری آنلاین به نقل از ایسنا، سایه بریمانی ـ همسر و عضو هیات مدیره بنیاد ـ درباره تأسیس و مراسم افتتاح گفت: پس از درگذشت ایرج زند در سال ۱۳۸۵ به فکرتأسیس بنیادی افتادیم تا مجموعه آثار او را گردآوری کنیم و از سوی دیگر بتوانیم به لحاظ حقوقی از مالکیت آثار ایرج زند هم صیانت کنیم. بهترین زمان برای تأسیس بنیاد در همین زمان است زیرا نسلی که ایرج با آنها در ارتباط بود و همچنین نسل بعد از او همچنان حضور دارند و فعال هستند. درحالی‌که نسل‌های بعد از ایرج شاید بسیار کمتر او را بشناسند و اگر تأسیس بنیاد به سال‌های بعدموکول می‌شد دیگر ارتباطی میان ما و طیف جدید هنرمندان وجود نداشت. پیوستگی عاطفی که ایرج با این دو نسل داشت با تأسیس بنیاد می‌تواند شکل بهتری بگیرد.

مدیر بنیاد ایرج زند درباره اهداف شکل‌گیری بنیاد افزود: یکی از اهداف بنیادهای هنرمندان در سراسر جهان جلوگیری از کپی آثار و تعیین اصالت آثار است. یکی از فعالیت‌های مهم بنیاد ایجاد آرشیو اصولی و صحیح آثار و شناسنامه‌دارشدن و ثبت حقوقی آنهاست.

وی گفت: کار دیگری که بنیاد می‌تواند انجام دهد گسترش هنر آن هنرمند در میان مردم است. وقتی یک اثر اصل از هنرمند فروخته شده و وارد خانه شخص دیگری می‌شود، این اثر کاملاً متعلق به اوست و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آن را ببیند یا داشته باشد. اما من فکر می‌کنم بنیاد می تواند آثاری که در اختیار دارد به شکل‌های دیگری مانند پوستر یا نمونه‌های حجمی و ... در اختیار مردم قرار دهد تا آنها نیز از دیدن این کارها بهره‌مند شوند. این کاری است که با آثار بسیاری از هنرمندان مطرح دنیا انجام می‌شود.

سایه بریمانی درباره آیین گشایش بنیاد ایرج زند نیز گفت: مراسم افتتاح بنیاد روز جمعه شانزدهم مهرماه در محل بنیاد برگزار می شود و از هنرمندانی که هم‌دوره با وی بودند و همچنین هنرمندان جوان دعوت شده است تا در مراسم حضور بیایند. همزمان با مراسم افتتاح هم نمایشگاهی از دو نسل از هنرمندان در محل بنیاد برپا خواهد بود.

ایرج زند نقاش و مجسمه‌ساز در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به دانشسرای عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) رفت و به تحصیل ادامه داد و سپس به ایران بازگشت. آثار متعددی از نقاشی ها و مجسمه های ایرج زند به یادگار مانده که تعدادی از آنها در بوستان‌های تهران و اصفهان نصب شده است. همچنین چندین نقاشی دیواری از وی در سالن اجتماعات سازمان گسترش و نوسازی و فرسک روی دیوار کلیسای سنت ماری آوینیون فرانسه موجود است.

ایرج زند در آذرماه سال ۱۳۸۵ به دلیل بیماری درگذشت.

نمایشگاه "درامتداد ایرج" با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا 14 آبان ماه 1400 در محل بنیاد به نشانی خیابان کریم خان زند، خردمند جنوبی کوچه وحدتی منش دایر خواهد بود.

logo-samandehi