نگاهی به سه پروژه ایرانی نامزد جایزه معماری آقاخان

سه پروژه ایرانی «مدرسه جدگال»، «خانه آبان» و «کارخانه آرگو» نامزد دریافت جایزه آقاخان ۲۰۲۲ شده‌‍اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، سه پروژه ایرانی در میان نامزدهای جایزه آقاخان ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند. این پروژه‌ها توسط هیات داوران مسابقه از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده‌اند که با هم به رقابت می‌پردازند.

مدرسه جدگال

«مدرسه جدگال» روستای سیدبار چابهار، پروژه‌ای از آرش علی‌آبادی با همراهی مهسا حسینی و نازنین مجاهد یکی از سه نامزد ایرانی این جایزه است.

مدرسه روستای سیدبار به مساحت ۴۷۰ مترمربع در یک طبقه طراحی شده و شامل چهار کلاس ابتدایی با قابلیت ترکیب و همپوشانی با یکدیگر، کتابخانه، سالن چند منظوره به عنوان سالن کنفرانس، کارگاه یا سالن امتحان، حیاط بازی اصلی و فرعی است که هدف آن تبدیل مدرسه به یک مرکز اجتماعی و آموزش کل جمعیت روستا است. سازه مدرسه با روش ICF و قالب‌بندی بتنی عایق ساخته شده و از پانل‌های پلی‌استایرن (EPS)، پروفیل‌های آهن گالوانیزه و بتن نیز استفاده شده است. به دلیل وجود فرم‌های منحنی در طرح اصلی، سازه بدون هیچ ستونی ساخته شد.

این پروژه موفق به کسب رتبه نخست جایزه معمار در بخش عمومی سال ۱۴۰۰ شده است.

کارخانه آرگو

بازسازی «کارخانه آرگو» تهران یکی از پروژه‌های فهرست نهایی این جایزه است. موسسه‌ پژمان در سال ۱۳۹۵ با هدف ایجاد فضای نمایشی و مرکز فرهنگی خود، کارخانه آرگو را با تاکید بر حفظ اصالت این بنا و احترام ویژه برای بافت قدیمی تهران خریداری کرد. بعد از اجرای سه نمایشگاه، نوسازی بنا زیر نظر معمار احمدرضا شریکر (ASA North) صورت گرفت. کارخانه آرگو بهمن ۱۳۹۹ با نمایشگاه انفرادی از نازگل انصاری‌نیا به صورت عمومی بازگشایی شد. فضای کارخانه بازسازی شده از ۴۶۰ متر مکعب به ۱۸۶۰ متر مکعب گستزش پیدا کرد. فضای فعلی کارخانه آرگو شامل حیاط، پنج گالری، سینماتک، کافه، فروشگاه هنری، اتاق آرشیو، محل اقامت هنرمندان، کتابخانه، دفتر خصوصی و دفتر موسسه است.

خانه آبان

«خانه آبان» اصفهان یکی از پروژه‌های فهرست نهایی این جایزه اثری از محمد عرب و مینا معین‌الدینی است. هندسه معماری خانه آبان به طور کلی برگرفته از الگوی سه در سه است که الگوی مادر بسیاری از آثار معماری ایران است. در این خانه سه حیاط در گوشه و کنار، به گونه‌ای طراحی شده که هر یک از فضاهای داخلی، نه با یک حیاط و در یک جهت، بلکه هر فضا با دو حیاط و دو جهت مرتبط است. این حیاط‌ها که همگی آجری هستند، با توجه به اقلیم اصفهان، شرایطی را فراهم می‌کنند که زندگی در مرز درون و بیرون دائماً در جریان باشد. اما این خانه بیش از آن، مملو از فضاهای باز، بسته و نیمه باز است که می‌توان در آن رویدادهای مختلفی را شاهد بود.

این پروژه رتبه اول جایزه معمار، در بخش مسکونی تک واحدی، را در سال ۱۳۹۷دریافت کرد.

logo-samandehi