برپایی نمایشگاه احیا هنر پرده کشی و نقاشی قهوه خانه

نمایشگاهی از انواع پرده های (نقالی) استاد مهدی طالعی نیا هنرمند نقاش قهوه خانه ای به کوشش صفورا استکی از روز جمعه 7 مردادماه در خانه هنرمندان ایران برپا شد.

استاد مهدی طالعی نیا هنرآموخته نقاشی دانشگاه یزد میباشد که نزدیک به دو دهه است در زمینه نقاشی قهوه خانه ای و احیای هنر پرده کشی فعالیت دارد.

وی دارای درجه هنری از وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پروژه های تحقیقاتی در زمینه ریشه های ملی و تطبیق اسطوره ای و نشانه شناسی در نقاشی قهوه خانه دارد.

هدف از این نمایشگاه نشان دادن فرهنگ و اسطوره و مذهب ایرانی در نقاشی قهوه خانه ای است.

این نمایشگاه چکیده ای از دستاوردهای این هنرمند میباشد که با کمک و کوشش صفورا استکی هنرمند و نقاش در سالن استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار میگردد.


در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

شاهنامه نگارگری در تمام ادوار و مکاتب نگارگری ایرانی از ایلخانی و مغول و تیموری و هرات گرفته تا صفویه و افشار و زند و قاجار وجود داشته است.

تنها جریانی که (شاهنامه نگارگری) در آن وجود نداشته، هنر (پرده کشی) بوده است که شاخه ای صرفا مذهبی از مکتب (نقاشی قهوه خانه ای) است.

پرده ها که حدود 205 سال فقط و فقط با یک (الگوی اسطوره ای مبتنی بر قهرمان و ضد قهرمان و اسب سفید دارند و از طریق اعمال پرسپیکتیو مقامی تبیین میشوند و در دوره قاجار،تبدیل (پرده های درویشی) می شوند.

در پرده های درویشی، حضرت ابولفضل العباس(ع) در حال جنگ با مارد بن سدیف ثعلبی در وسط کادر و در گوشه سمت چپ حضرت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت علی اکلر (ع) و در پایین کادر، مار غاشیه و نکیر و منکر و ملک دوزخ و امثالهم با دیدگاهی معاد باور و صرفا مذهبی و فقط با یک الگوی ثابت عاشورایی ترسیم میشده اند، تا اینکه پس از 205 سال برای اولین بار، اولین (پرده درویشی شاهنامه ای) توسط بنده، مهدی طالعی نیا با بهره گیری از بخش میانی شاهنامه (بخش پهلوانی) و با قصه هایی نظیر،بارگاه سام،تولد زال، تولد رستم، تولد سهراب، جنگ های رستم، هفت خوان رستم، سهراب کشی تا کشته شدن رستم به دست شغاد ساخته و در پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی تهران رونمایی و موفق به کسب نشان ملی شد،چرا که این پرده توانست (تعریف) هنر پرده کشی را تغییر داده و کاملتر کند، بدین معنی که تا پیش از این، پرده کشی هنری صرفا (مذهبی) بوده و پس از ترسیم اولین پرده درویشی شاهنامه ای ،هنر پرده کشی، هنری (ملی و مذهبی) تلقی میشود.

در ادامه (اولین پرده درویشی پیش شاهنمامه ای) با بهره گیری از بخش نخستین شاهنمامه بخش اساطیری) و با روایاتی نظیر، زندانی شدن ضحاک بر دامنه ی البرز کوه، قیام کاوه، پادشاهی فریدون تا پادشاهی منوچهر شکل میگیرد.

سپس در در ادامه و در سال 1398 (اولین پرد درویشی علوی) با موضوع جنگ های حضرت علی(ع) شکل و در پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی رونمایی می شود و سپس سال های بعد چند پرده ی علوی دیگر با موضوع زندگی گهربار امیرالمومنین علی (ع) ابیطالب علیه السلام و جنگ های ایشان و فضایل و علم و معرفت آن حضرت نیز توسط بنده ساخته شد. این پرده می تواند نقالی سنتی را نیز وارد حوزه ( علوی خوانی) کند.

همچنین گفتنی است که تمام این پرده ها، قهرمانان مرد دارند که بنا به ضرورت جامعه و تاریخ معاصر، اولین (پرده درویشی زنانه) ملهم از روایات زنانه ی شاهنامه و با حضور قهرمانان زن برای تکریم مقام زن در دوره ی معاصر ساخته شد.

این پرده ها، ساختاری اسطوره ای، کارکردی روایی، وریکردی دیالکتیک – رسانه ای، مبتنی بر گفتمان دو طرفه و کاربردی در جهت نقالی دارند و نیز کانسپت و شیوه ی ارایه ی این پرده ها و کارکرد رسانه ای آنها و ارتباطی که بین سوژه و ابژه و مخاطب ایجاد می کنند، به گونه ای است که کاملا در حوزه ی (هنر معاصر) نقد می شوند.


این نمایشگاه تا تاریخ 14 مردادماه دایر خواهد بود و علاقمندان جهت بازدید از آثار میتوانند به نشانی خیابان طالقانی، موسوی شمالی، پارک هنرمندان، خانه هنرمندان ایران، سالن استاد ممیز مراجعه نمایند.



logo-samandehi