وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

اشیای تاریخی از مخزن ها خارج و در دید قرار گیرند

موزه‌های کشور امکان نمایش حدود ۹۰ درصد آثار تاریخی را ندارند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بسیاری از این اشیاء در کمد‌ها و مخازن موزه‌ها نگهداری می‌شود، در صورتی که جای این آثار در ویترین است. سیدعزت الله ضرغامی افزود: اگر چه خوشبختانه بضاعت بسیار بالایی در نگهداری از اشیا و اسناد تاریخی داریم، اما اعتبارات تخصیصی هنوز رقم قابل توجهی نیست و امکان نمایش حدود ۹۰درصد آثار ارزشمند تاریخی خود را نداریم.

وی اظهار داشت: ۷۹۰ موزه در کشور وجود دارد که ۲۶۸ موزه متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی است و توسط وزارتخانه اداره می‌شود و بقیه آن‌ها که حدود ۵۰۰ موزه است به بخش خصوصی یا به نهاد‌های عمومی تعلق دارد. ضرغامی همچنین با اشاره به اینکه این نهاد‌های عمومی امکانات و انگیزه‌هایی دارند که می‌توانند بر اساس سیاست‌های دولت و زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی و با چارچوب‌های میراث فرهنگی، موزه احداث کنند گفت: ما این اقدام را تشویق و از آن حمایت می‌کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه در سفر‌های استانی با موزه‌های خصوصی مواجه می‌شود گفت: به طور نمونه در سفر به استان گیلان از یک موزه مردم‌شناسی خصوصی که فردی در منزل شخصی ایجاد کرده بود، بازدید کردم.
وی همچنین با اشاره به اینکه سیاست دولت، تقویت موزه‌ها و افزایش موزه‌های تخصصی است گفت: موزه‌های تخصصی درباره موضوع خاص و مشخص احداث می‌شود و علاقه‌مندان و کارشناسان آن حوزه می‌توانند با مراجعه به موزه، تحقیق کنند.
ضرغامی افزود: امسال در مجلس شورای اسلامی با پی‌گیری‌هایی که انجام شد، ۱۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه وزارتخانه برای تکمیل موزه‌ها اعتبار در نظر گرفته شد، که امیدوارم این اقدامات به زودی نتایج خود را نشان دهد و موزه‌های جدیدی به مجموعه موزه‌های کشور اضافه شود.

ضرغامی درباره کاوش‌ها و حفاری‌های غیرمجاز تاکید کرد: هرگونه کاوش بدون اجازه وزارت میراث‌فرهنگی غیرقانونی است و اگر حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان در محوطه‌هایی اقدام به حفاری کنند و تصمیم داشته باشند اشیائی را کشف کنند طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود. وی گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روزانه مناطق مختلف کشور را رصد و گزارشی درباره حفاری‌های غیرمجاز افراد سودجوی سوداگر ارائه می‌کند که به صورت دوره‌ای اطلاع رسانی می‌شود.

logo-samandehi