طراحی پوستر جشنواره تجسمی جوانان کپی شده؟

بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که حدود ۲۰ روز است آغاز به کار کرده، در این دوره، از پوستر جدیدی رونمایی کرد که برخی آن را شبیه به کاری دیگر می دانند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این پوستر که برای بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان طراحی شده، با لوگوی «میهمانخانه بید» که توسط الناز دادخواهی تهرانی در سال ۱۳۹۶ طراحی شده، آنچنان شباهت‌های نزدیکی دارد که شبهه کپی برداری را پررنگ می کند.

تصویری از لوگوی «میهمانخانه بید» طراحیِ الناز دادخواهی تهرانی در سال ۹۶

تصویری دیگر از لوگوی «میهمانخانه بید» طراحیِ الناز دادخواهی تهرانی

پوستر بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان



بهمن اصغری، طراحِ پوسترِ این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوان درباره شباهتِ این دو طرح می‌گوید: «زمانی که شما طرح را برای من فرستادید، متوجه شباهت آن شدم اما چیزی که می توانم بگویم این است که هر دوی این طراحی‌ها از یک منبع الهام گرفته شده‌اند و این موتیفی که استفاده شده، یک موتیف متداول و رایج است. برای مثال پوستر دوره قبلی همین جشنواره پوستری بود که زمینه نارنجی رنگ داشت و یک دستی داخل پوستر طراحی شده بود. دستی که استفاده شده بود، دستی است که به عنوان هند گاند شهرت دارد و اثری است که توسط میکل آنژ خلق شده و این دست درواقع نماد خلقت و صحنه‌ای است که خداوند درحال آفرینش جهان است. از این نمادِ دستِ خدا در بسیاری از آثار هنری استفاده شده یا به صورت مستقیم یا به صورت الهام از این نماد استفاده شده و اتفاقی هم که اینجا رخ داده، درواقع همین است.»

پوستر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان


اصغری بار دیگر به پوستر بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برمی گردد و اضافه می‌کند: «ما از یک نماد استفاده کردیم؛ به جهت اینکه به لحاظ مفهومی با چیزی که در نظر داشتیم، تفاهم داشته و بخاطر همین استفاده کردیم.»

او تاکید می کند: «من این لوگو را ندیده بودم و از طراحی چنین نشانه‌ای اطلاع نداشتم و نمی دانم باید چه بگویم؛ اما به هر حال طبیعی است که در برخی موارد چنین اتفاقاتی رخ دهد.»

logo-samandehi