پرتره کمیاب نقاش رنسانس به مزایده گذاشته می‌شود

یکی از تابلوهای نقاشی اثر «برونتسینو»، نقاش برجسته رنسانس که به وارثان یهودی‌اش بازگردانده بود،‌در حالی به مزایده گذاشته می‌شود که انتظار می‌رود چندین میلیون دلار به فروش برسد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوز نوشت، پرتره‌ای که «برونتسینو»‌، نقاش ایتالیایی در سال ۱۵۲۷ میلادی خلق کرده است و پس از سال‌ها به وارثان اصلی و یهودی آن بازگردانده شده است،‌ سال آینده در یک حراجی با قیمت تخمینی ۳ الی ۵ میلیون دلار به فروش گذاشته خواهد شد.

این نقاشی به عنوانی یکی از آثار استادان قدیم نقاشی در ژانویه ۲۰۲۳ توسط ساتبیز نیویورک به مزایده گذاشته می‌شود.

این پرتره در سال جاری میلادی توسط دولت آلمان به وارثان «Isle Hesselberger»، مجموعه‌دار یهودی ساکن مونیخ بازگردانده شد. این مجموعه‌دار هنری در دوران قدرت نازی‌ها مجبور شد املاک، مجموعه آثار هنری و پرتره «برونتسینو»‌ که در سال ۱۹۲۷ خریداری کرده بود را بفروشد. این مجموعه‌دار با فروش اموالش به گروهی از یهودیانی ملحق شد که مجبور شدند برای ساخت یک اردوگاه کار اجباری حمایت مالی کنند.

این نقاشی در فهرست مجموعه آثار هنری قرار داشت که قرار بود در موزه نامشخص هیتلر در «لینتس» به نمایش گذاشته شوند و بعدها توسط نیروهای آمریکایی کشف و به دولت آلمان بازگردانده شد. این پرتره تا چندین دهه در مالکیت دولت آلمان باقی ماند.

این نقاشی با نام «پرتره یک مرد با قلم و کاغذ» شناخته می‌شود و مردی را با ردای سیاه و پشت میز کار به تصویر کشیده است.

به گفته کارشناسان ساتبیز، پرتره‌های اثر این هنرمند فلورانسی به ندرت در بازار هنر ارائه می‌شوند. فقط یک نقاشی دیگر منسوب به «برونتسینو»‌ به نام «پرتره مرد جوانی به همراه کتاب»‌ در یک مزایده عمومی ارائه شده بود. این پرتره در سال ۲۰۱۵، به قیمت ۹ میلیون دلار یعنی یک میلیون دلار بیشتر از قیمت تخمینی، در حراجی کریستیز فروخته شد.

logo-samandehi