محکومیت فروش نقاشی مسروقه کاندینسکی در آلمان توسط لهستان

مقام‌های لهستان تصمیم یک حراجی آلمانی برای فروش یکی از تابلوهای نقاشی «واسیلی کاندینسکی»‌،‌ نقاش نامدار روس را به دلیل مسروقه بودن آن محکوم کردند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از بی بی سی نوشت،‌ مقام‌های لهستان معتقدند یک تابلو نقاشی انتزاعی و آبرنگ که در سال ۱۹۲۸ توسط «واسیلی کاندینسکی»‌ خلق شده و اخیرا در یک حراجی آلمانی به فروش رسیده است، در حقیقت در سال ۱۹۸۴ از «موزه ملی ورشو»‌ ربوده شده است.

این نقاشی بدون عنوان اخیرا در حراجی «Grisebach» واقع در آلمان به قیمت ۳۸۷,۵۰۰ یورو فروخته شد. این نقاشی در سال ۱۹۸۲ از یک مجموعه خصوصی به مالکیت موزه ملی ورشو درآمده بود. در سال ۱۹۸۴ این اثر هنری به عنوان یکی از آثار حاضر در نمایشگاه «مفهوم فضا در هنر معاصر» به نمایش درآمد و در همان نمایشگاه به سرقت رفت. مُهر موزه ملی ورشو تا به امروز نیز به عنوان نماد مکانی که به آن تعلق دارد در پشت تابلو وجود دارد.

در سال ۱۹۸۵ میلادی، «بنیاد جهانی تحقیقات هنر» (IFAR) در گزارشی درباره آثار هنری مسروقه اعلام کرد که این نقاشی بدون عنوان از موزه ملی ورشو ربوده شده است.

پس از اینکه این نقاشی از کاتالوگ حراجی «Grisebach» سردرآورد، وزارت فرهنگ لهستان از پلیس لهستان خواست تا این نقاشی را در فهرست آثار هنری مسروقه اینترپل ثبت کند. به دنبال آن، مقام‌های وزارت و سفارت لهستان از حراجی «Grisebach» واقع در برلین خواستند که این نقاشی «کاندینسکی»‌ را از حراج یکم دسامبر حذف کند. اسناد دقیقی درباره مسروقه بودن این اثر هنری نیز به این حراجی ارسال شد.

پس از به فروش رسیدن این نقاشی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای بازیابی این اثر هنری به سراغ اقدامات قانونی بیشتری خواهد رفت.

در کاتالوگی که حراجی «Grisebach» برای فروش نقاشی بدون عنوان «کاندینسکی» منتشر کرده است به این نکته اشاره شده بود که این نقاشی در فاصله سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۳ میلادی در مالکیت موزه ملی ورشو بوده است. همچنین در این کاتالوگ ذکر شده است که این اثر هنری مدتی در یک مجموعه هنری خصوصی واقع در ایالات متحده آمریکا نگهداری شده است. این نقاشی سپس از سوی یک نیکوکار آلمانی که آن را در سال ۱۹۸۸ از گالری توماس واقع در مونیخ خریداری کرده بود به حراجی ارائه شده است.

با این حال حراجی «Grisebach» معتقد است این نقاشی بدون شک در سال ۱۹۸۸ به طور قانونی خرید و فروش شده است و همچنین در نیمه اول دهه ۸۰ میلادی در حراجی ساتبیز لندن نیز به فروش رسیده است.

وزارت فرهنگ لهستان به این نکته تاکید دارد که فروش این نقاشی توسط حراجی «Grisebach» کاملا غیراخلاقی است و با استانداردهای بازار جهانی هنر مغایرت دارد.

logo-samandehi