ادای احترام به میراث معماری دانمارک با پروژه جدید زاها حدید

معماران زاها حدید با همکاری معماران منظر Tredje Natur و دفتر مهندسین مشاور Sweco برای طراحی ورزشگاه جدید فوتبال آرهوس در دانمارک انتخاب شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، این ورزشگاه با نام «محوطه جنگل» در جنگل مارسلیسبورگ شهر آرهوس ساخته می‌شود و بازدیدکنندگان در تمام طول سال می‌توانند از فضاهای عمومی و نماهایی که مناظر اطراف را به نمایش می‌گذارند، استفاده کنند.

این مجموعه با مساحت ۶۹۹۱۲ مترمربعی که شامل بازسازی ساختمان مجاور استادیوم و محوطه آرهوس که در سال ۱۹۱۸ توسط معمار اکسل هوگ هانسن تکمیل شده، در سال ۲۰۲۶ افتتاح خواهد شد.

طراحی ساختمان جدید با استفاده مجدد از مصالح موجود استادیوم، کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش تجربه و ارزش تاریخی انجام می‌شود. ورزشگاه آرهوس فعلی در سال ۱۹۲۰ افتتاح شد و مجموعه‌ای از بازسازی‌ها بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۴ در آن انجام شد اما استادیوم موجود دیگر استانداردهای لازم برای میزبانی رویدادهای بزرگ را برآورده نمی‌کند. علاوه بر این، فاصله طولانی بین تماشاگران و زمین فوتبال در ورزشگاه فعلی مانعی برای تجربه واقعی بازی بود.

این محوطه جدید شامل مناطق عمومی جدید برای طیف گسترده‌ای از کاربری‌های مدنی، تفریحی و فرهنگی توسط جامعه محلی و بازدیدکنندگان پارک خواهد بود. استادیوم از ستون‌های باز چوبی به ارتفاع ۴۷ متر و سقف شفاف جدید ساخته می‌شود و پتانسیل میزبانی مشترک رویدادهای بزرگ را خواهد داشت.

باتوجه به فضای داخلی، صندلی‌های استادیوم به شکلی طراحی شده‌اند که تا حد امکان به زمین بازی نزدیک باشند. برخلاف استادیوم قدیمی، هواداران به زمین بازی بسیار نزدیک خواهند بود و یک رویارویی همه جانبه را برای همه در این مسابقه ایجاد خواهند کرد.

استادیوم جدید آرهوس با سه ماده اولیه بتن، فولاد بازیافت شده و چوب ساخته می‌شود که علاوه بر تاثیر مثبت بر تاثیرات زیست محیطی استادیوم جدید، استفاده مجدد از اجزای استادیوم قدیمی را به همراه خواهد داشت.

به گفته برگزارکنندگان، انتخاب استودیو معماری زاها حدید از میان ۴۲تیم دانمارکی و بین‌المللی برای درک و تفسیر موقعیت منحصربه‌فرد ورزشگاه در جنگل مارسلیسبورگ و منطقه نوردیک انتخاب شد.

logo-samandehi