معرفی نامزدهای ایرانی جایزه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۲۳

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسامی ۹ تصویرگر نامزد دریافت جایزه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقه‌های تصویرگری جهان زیرنظر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هر دو سال یک بار از سوی دفتر این مسابقه در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواکی برگزار می‌شود.

کانون به عنوان نماینده ایرانی این مسابقه در هر دوره با اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی، اقدام به برگزاری نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان این حوزه می‌کند.

بر همین اساس نمایندگانی از شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران ایران نیز در شورای سیاست‌گذاری، بررسی و داوری آثار کشور، با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری می‌کنند.

نشست داوری این آثار در روز ۸ اسفند ۱۴۰۱ با حضور داوران برجسته‌ی این حوزه برگزار و از میان آثار ارسالی، ۹ تصویرگر انتخاب شدند. در این دوره نسبت به سال‌های گذشته آثار کمتری از تعداد اندکی تصویرگر و ناشر به دبیرخانه ارسال شده بود، علاوه بر کم بودن تعداد، بیشتر آثار کیفیتی متوسط داشتند.

بر این اساس از میان همه آثار، «وقت قارقار» با تصویرگری مریم طهماسبی، «سفر در کاموا» با تصویرگری یگانه یعقوب‌نژاد، «فرانک» با تصویرگری مژگان سعیدیان، «بابای باکلاه، بابای بی‌کلاه» با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو، «آماده باش هلولا» با تصویرگری افسانه صانعی، «جادوی خواب» با تصویرگری مهسا هدایت‌، «یک کار خیلی مهم» با تصویرگری سمانه رهبرنیا، «دختر نارنج و ترنج» با تصویرگری مهکامه شعبانی و کتاب «A CABRA E O LOBO» با تصویرگری علی بوذری به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه از سوی داوران معرفی شدند.

جوایز این مسابقه شامل جایزه بزرگ به ارزش ۳هزار دلار، پنج سیب طلایی به ارزش هزار و ۵۰۰ دلار و پنج مدال ویژه به ارزش هزاردلار است. هم‌چنین برنده جایزه اول می‌تواند در نمایشگاه بعدی به‌صورت مستقل شرکت کند و آثار خود را به نمایش بگذارد.

گفتنی است برندگان پایانی این مسابقه در ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام خواهد شد.

logo-samandehi