از رویا به کابوس!

گرافیتی «بنکسی» بر روی دیوار خانه

پس از اینکه «بنکسی» گرافیتی را بر روی دیوار خانه‌ای در انگلستان خلق کرد، صاحبان این خانه برای محافظت و یا جابه‌جایی این اثر هنری با مشکل مواجه شدند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوز نوشت، برای بسیاری از افراد اینکه از یک روز صبح از خواب بیدار شوند و ببیند که صاحب یکی از گرافیتی‌های «بنکسی»، هنرمند مشهور شده‌اند، شبیه رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است، اما از زمانی که «بنکسی» یک مرغ‌دریایی را بر روی دیوار خانه‌ای در «سافک» به تصویر کشیده است، زوج بریتانیایی که ساکن این خانه هستند، شرایطی را تجربه کرده‌اند که گویی در کابوس زندگی می‌کنند.

از زمانی که «بنکسی» گرافیتی یک مرغ دریایی عظیم را از سال ۲۰۲۱ بر روی دیوار این خانه خلق کرد، این زوج بریتانیایی با تعداد زیادی خرابکار آثار هنری دست و پنجه نرم کرده‌اند و برای حل این مشکل با دو گزینه مواجه شده‌اند. آن‌ها یا باید هزینه حفاظت و نگهداری از این گرافیتی را بپردازند که سالانه تقریبا ۵۰,۰۰۰ دلار هزینه دارد یا می‌توانند این گرافیتی را از محل جدا و به مکان دیگری منتقل کنند که در این صورت باید حدود ۲۵۰,۰۰۰ دلار بپردازند.

مالک این خانه در گفت و گو با «تایمز» بیان کرد: «قاعدتا در ابتدا (داشتن این گرافیتی) فوق‌العاده بود، اما با گذشت زمان شرایط پرتنش شد. مطمئن نیستم که بنکسی متوجه عواقب ناخواسته آن بر صاحبان خانه باشد. اگر می‌توانستیم زمان را به عقب برگردانیم، این کار را می کردیم.»

خرابکارانی که سعی می‌کنند روی گرافیتی نقاشی کنند، دزدانی که بخش‌های رنگ‌شده را برای فروش در فیس‌بوک می‌تراشند، شکاف‌های روی دیوار و اعضای شورای شهرستان تنها تعدادی از مشکلاتی است که این زوج تاکنون با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. پس از تلاش برای سرقت این گرافیتی، آن‌ها مجبور شدند با هزینه خود یک نگهبان برای مراقبت از گرافیتی در شب استخدام کنند.

این زوج معتقدند که تنها راه حل، جدا کردن این گرافیتی ۲۲تنی است. آن‌ها امیدوارند با فروش این گرافیتی بتوانند هزینه جابه‌جایی آن را تامین کنند.

«بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است. نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تا کنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

logo-samandehi