اولین مسجد جهان با چاپ سه بعدی در دبی ساخته می شود

در سالهای اخیر، از پرینت سه بعدی برای ساختن همه چیز از خانه گرفته تا پل استفاده شده است. اکنون، دبی قرار است اولین مسجد جهان را با پرینت سه بعدی بسازد.

به گزارش گالری آنلاین، به گفته علی محمد الحلیان السویدی، رئیس مهندسی اداره امور اسلامی و فعالیت های خیریه دولت دبی (IACAD) این سازه 600 نمازگزار را در خود جای می دهد و 2 هزار متر مربع را در دو طبقه پوشش می دهد. این مسجد از یک مخلوط بتنی ساخته خواهد شد و ساخت آن تا پایان سال برنامه ریزی شده است. همچنین انتظار می رود در سه ماهه اول سال 2025 تکمیل شود.

الحلیان السویدی گفت: «ما این مسجد را چاپ سه بعدی انتخاب کردیم، زیرا این یک فناوری جدید و مبتکرانه است که به طور بالقوه می تواند در زمان و منابع در مقایسه با روش های ساخت سنتی صرفه جویی کند.» IACAD از ذکر نام شرکتی که مسئول ساخت و ساز خواهد بود خودداری کرد.

ساخت ساختمان ها با استفاده از چاپ سه بعدی به ماشین های بزرگی نیاز دارد که با اطلاعات طراحی برنامه ریزی شده باشند. آنها مواد ساختمانی را از یک نازل بیرون می‌کشند و ساختار را به صورت لایه‌ لایه می‌سازند. اکثریت قریب به اتفاق لایه های پرینت شده از بتن ساخته شده اند، اما امکان چاپ با استفاده از مواد دیگر مانند خاک رس نیز وجود دارد.

logo-samandehi