روایت شیما خشخاشی از "اسطوره نگاری"

"اسطوره موجب دگردیسی اثرهنری می‌شود و به واسطه ویژگی‌های خود، یک اثر معمولی را گسترده، عمیق و ماندگار می‌کند." این‌را شیما خشخاشی کیوریتور نمایشگاه "اسطوره نگاری" بیان کرد. این نمایشگاه توسط انجمن هنرمندان نقاش از روز جمعه بیستم دی ماه 98 در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. در ادامه خواننده گفتگو با این کیوریتور باشید:

شیما خشخاشی کیوریتور نمایشگاه "اسطوره نگاری" در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد:

اسطوره از گذشته‌های دور محمل باورهای قومی و ملی بوده و برای هنرمندان زمینه پرداختن به فضایی خیال انگیزو فرا واقعی را پدید آورده است. هنر تصویری ایران در طول تاریخ وابسته به ادبیات و به ویژه اساطیر شاهنامه بوده و حتی در دهه 40 شمسی، اساطیر ایران باستان نیز مورد توجه نقاشان مکتب سقاخانه قرار گرفت.

شیما خشخاشی

درسال‌های اخیر مطالعه درباره جنبه های گوناگون اسطوره در فرهنگ و هنر ایران و جهان به نحو چشم گیری مورد توجه واقع شده است، زیرا مطالعه محتوای اسطوره پیش از هر چیز جامعه شناختی است و جنبه‌ای از علوم اجتماعی محسوب می‌شود. اسطوره موجب دگردیسی اثرهنری می‌شود و به واسطه ویژگی‌های خود، یک اثر معمولی را گسترده، عمیق و ماندگار می‌کند. دغدغه اصلی من به‌عنوان یک نقاش و پژوهش‌گر، یافتن پاسخی برای این پرسش مهم است که نقاشی معاصر ایران چگونه توانسته بر اساس فرهنگ و پارادایم‌های غالب خود، هماهنگ با این پدیده جهانی رویکرد دوباره به اسطوره‌ها، به زندگی بپردازد؟

فرح اصولی. عنوان اثر : سیاوش

خشخاشی با اشاره بر اینکه به دنبال مطالعه در این زمینه ایده برگذاری سلسله نمایشگاه و نشست‌هایی با این موضوع در ذهن ‌اش شکل گرفت، افزود:

پس از مطالعه و پژوهش هایی که داشتم از طرف خانم مینا نادری، عضو هیات مدیره و مسئول‌ کمیته نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران، دعوت به همکاری شدم و در جلسه هیات مدیره انجمن طرح پیشنهادی من مورد استقبال و تایید قرار گرفت.

نیلوفر قادری نژاد، عنوان اثر :زال و رودابه

این هنرمند در مورد روند اجرایی کار توضیح داد:

مقدمات کار از اواخر آبان ماه فراهم شد و از هنرمندان پیشکسوت و نسل نو، که کارنامه درخشانی در گالری‌های ایران وعرصه‌های بین المللی دارند، دعوت به عمل آمد. وجه اشتراک هنرمندان منتخب به‌گونه‌ای است که ارزش‌های نشانه‌ای اسطوره، در کار آن‌ها شاخص است. ممکن است هیچ گونه پیوند سبک شناختی بین این هنرمندان وجود نداشته باشد، زیرا موضوع اصلی این نمایشگاه نیست.

سمیرا دریا، عنوان اثر: باغ واق

به گفته کیوریتور نمایشگاه مجموعا 16 هنرمند در این رویداد حضور دارند و 29 اثر در ابعاد مختلف ارائه شده است. وی در ادامه گفت:

پرداختن به اساطیر ایرانی و شاهنامه موضوع غالب در این آثار است زیرا در شاهنامه فردوسی اسطوره جایگاه مهمی دارد. تنوع تکنیک و زاویه نگاه هنرمندان از نقاط قوت این نمایشگاه قلمداد می شود.

مانی مهرزاد. عنوان اثر: کشته شدن سیامک

در نهایت از همکاری هیات مدیره و آقای امیر راد، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران، و مسئولین خانه هنرمندان نهایت تشکر را دارم و امیدوارم درآینده بتوانیم مفتخر به حضور سایر هنرمندان شاخص در این زمینه باشیم.

علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانند از جمعه بیستم دی ماه ۹۸ الی یکم بهمن ماه ساعت ۱۷ به نشانی خیابان طالقانی، موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، استاد امیرخانی مراجعه نمایند.

همچنین روز دوشنبه بیست وسوم دی ماه ۹۸ در نشست حاشیه این رویداد در خانه هنرمندان ایران، شرکت نمایند.



logo-samandehi