در رونمایی از کتاب محمدابراهیم جعفری مطرح شد

سارا جعفری: «رهایی، اتفاق، ابهام و فی البداهگی؛ من پدر را با این ها شناختم»

خانه هنرمندان روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه، میزبان رونمایی از کتاب زندگینامه محمدابراهیم جعفری با حضور خانواده وی و جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی بود.

به گزارش گالری آنلاین، در این مراسم که کیوان عسگری، هنرمند نقاش، اجرای آن را به عهده داشت؛ تعدادی از بززگان عرصه هنر به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای مراسم محمودرضا بهمن پور، مدیر انتشارات نظر که چاپ کتاب را بر عهده داشت، ضمن سپاس از عوامل برگزاری نمایشگاه آثار استاد جعفری و مراسم رونمایی از کتاب، گفت: تلاش های اصلی در چاپ این اثر به عهده مریم محمدی، همسر استاد جعفری بوده است.

در ادامه سارا جعفری، دختر استاد جعفری به صحبت نشسته و بیان کرد: مجموعه آثار پدر که در دو گالری زمستان و ممیز از خانه هنرمندان تا یک بهمن ماه برپا شده شامل آثاری از مجموعه شخصی وی در طول ۵۰ سال زندگی ایشان است.

جعفری افزود: در زمستان بیشتر کارهای دهه ۴۰ که مجموعه کاهگلی است، دیده می شود و در گالری ممیز هم آثار آبرنگ، مرکب و آب و هم آثار منوپرینت پدر قرار دارد. در واقع ما فضا را براساس تکنیک تقسیم بندی کرده ایم.

وی اظهار داشت: اثرات جنگ هم در نقاشی های حاضر در نمایشگاه پدر دیده می شود، جنگ یعنی یک لحظه بودن و پدر با منو پرینت این یک لحظه را می آفرید. افراد پدر را با ویژگی های گوناگون می شناسند ولی من او را با « ابهام، رهایی، اتفاق و فی البداهگی» می شناسم. این ها همه در منوپرینت های او هم دیده می شد.

محمدرضا فیروزه ای، هنرمند نقاش و عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش نیز به نمایندگی از هیئت مدیره در این مراسم سخن راند. وی گفت: ما از خانواده جعفری برای برپایی چنین نمایشکاهی تشکر می کنیم، من سال ها منتظر برپایی چنین نمایشگاهی بودم. فیروزه ای در ادامه خاطره ای از استاد جعفری را تعریف کرد.

مهدی حسینی، نقاش معاصر، به نحوه آشنایی خود با استاد جعفری و آثارش اشاره کرد و سپس اظهار داشت: جعفری برای ما یک روحیه بود، ما را از دلزدگی دور‌ می کرد، شبیه عرفای قرن ۵-۶ بود.

وی کتاب منتشر شده را جامع و کامل خواند و گفت: این کتاب به خوبی دوره های مختلف زندگی جعفری را نشان می دهد.

در ادامه حسینعلی ذابحی از هنرمندان نقاش خاطراتی را از جعفری بازگو کرده و به ویژگی شخصیتی وی اشاره کرد.

بهنام کامرانی: «جعفری فهمیده بود هنر برای زندگی است»

بهنام کامرانی، هنرمند مجسمه ساز، در رابطه با کتاب منتشر شده گفت: این کتاب نگاه دقیق تر و کارشناسی تری به زندگی جعفری دارد. دغدغه ما این بود که زندگی برای هنر است یا هنر برای زندگی و جعفری به این رسید که هنر برای زندگی است.

وی اظهار داشت: جعفری از هنرمندانی بود که مابه ازای ایرانی برای رفتارهای مدرن پیدا می کرد و با ممارست به این کار رسیده بود. در کارهای جعفری بداهگی را دقیق تر می بینیم، کارهایش کاملا پر شور است، یک جور فرّاری و ضربان در کارهایش است.

هادی هزاوه ای، هنرمند نقاش، نیز به نحوه آشنایی خود با استاد جعفری اشاره کرد و گفت: ما برای شناخت یک هنرمند و ازجمله جعفری باید به محل زندگی او، خانواده او و خانه کودکی وی نگاه کنیم.

هزاوه ای خود به شرح این موارد در رابطه با جعفری پرداخت و بیان کرد: نقاشی های او‌ دنیاگیر و فراگیر بود ولی شعرش محدود درکلمات. جعفری یک استاد چند رشته ای بود.

وی سپس به شرح کامل تعدادی آثار منتخب از کتاب استاد جعفری پرداخت.


در پایان مراسم بهمن پور به نشانه احترام و تشکر، دسته گل نرگسی را تقدیم مریم محمدی کرد.

logo-samandehi