اعضای شورای تخصصی فرهنگستان هنر از گنجینه این فرهنگستان بازدید کردند

اعضای شورای تخصصی فرهنگستان هنر در هشتاد و دومین نشست خود، به مناسبت سامان‌دهی آثار هنری فرهنگستان هنر، از محل جدید گنجینه فرهنگستان بازدید کردند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه صبا، در این نشست که با حضور علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر؛ علی تقوی، معاون پژوهشی فرهنگستان؛ محمدرضا حسین‌خانی، رئیس مؤسسه صبا؛ سید محمد بهشتی، رئیس گروه تخصصی معماری و شهرسازی؛ حبیب‌الله صادقی، رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی؛ علی منتظری، رئیس گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی؛ حسن بلخاری، رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی؛ عبدالحسین لاله، رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای؛ محمدمهدی حیدریان، رئیس گروه تخصصی سینما، برگزار شد، پس از طرح و بررسی دستور جلسه، سرپرست فرهنگستان هنر گزارشی درباره سامان‌دهی گنجینه آثار ارائه داد و از حاضران دعوت کرد تا از فضای گنجینه بازدید کنند.

حبیب‌الله صادقی، رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی، در خصوص گنجینه این فرهنگستان اظهار کرد: «از جمله اقدامات شایسته و ارجمندی که فرهنگستان هنر از ابتدای تأسیس خود دنبال کرد، گردآوری گنجینه‌ای بسیار گرانسنگ از آثار هنرمندان بزرگ است. این گنجینه سند تصویری تجسمی کشور محسوب می‌شود و آثاری ارزشمند، به‌ویژه از هنرمندان دهه‌های 1330 تا 1350 کشور مانند عربشاهی، قندریز و... را در خود جای داده است.»

او با اشاره به گنجینه‌های موجود در کشور، خاطرنشان کرد: «یکی از منابع غنی پژوهشی‌ای که هر کشوری می‌تواند در اختیار داشته باشد، وجود همین گنجینه‌هاست. بسیاری از کشورهای جهان با جمع‌آوری آثار هنرمندان خود، ضمن ایجاد پشتوانه و ظرفیت‌های عظیم مالی، پژوهش‌هایی گسترده در زمینه شناخت آثار و مکاتب هنری و هنرمندان خود به انجام می‌رسانند. متأسفانه بسیاری از آثار هنرمندان ایرانی در اعصار مختلف تاریخی از کشور خارج شده و این امر موجب شده تا بسیاری از هنرمندان به‌درستی شناخته‌ نشوند.»

رئیس گروه تجسمی فرهنگستان هنر تصریح کرد: «یکی از اهداف گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر در این سال‌ها، پژوهش در آثار شاخص هنرمندان ایرانی و ارائه آن به نسل‌های نو است. وجود این گنجینه‌ها کار را برای این هدف تسهیل می‌کند و امیدواریم که بتوانیم قدم‌هایی شایسته و بزرگ در این راه برداریم.»

در این گنجینه آثاری از بهمن محصص، محسن وزیری‌مقدم، حسین محجوبی، اردشیر محصص، سیاوش کسرایی، قاسم حاجی‌زاده، رضا مافی، علی‌اکبر صفائیان، جلال شباهنگی، محمدعلی شیوایی (کاکو)، طلیعه کامران، فرامرز پیلارام، جعفر روح‌بخش، غلامحسین نامی، احمد اسفندیاری، جواد حمیدی، حسین محجوبی، حبیب‌الله صادقی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، مسعود عربشاهی، صداقت جباری، کوروش شیشه‌گران و... موجود است.

همین‌طور مجموعه‌ای از آثار نگارگران معاصر ایران نیز در قالب سی نگاره شاهنامه در این گنجینه نگهداری می‌شود. آثاری از محمد رجبی، مجید مهرگان، محمدباقر آقامیری، اردشیر مجرد تاکستانی و... نیز از جمله آثار گران‌بهای موجود در این گنجینه محسوب می‌شود.

این گنجینه را مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، در طی نمایشگاه‌های متعدد در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است و همچنان بر آن است تا از این آثار هرساله نمایشگاه‌هایی برای علاقه‌مندان برگزار کند.

logo-samandehi