«جیغ» محو می‌شود

پس از آنکه مشخص شد در رنگ‌های تابلو «گل‌های آفتاب‌گردان»‌ اثر «ون‌گوگ» تغییر ایجاد شده است، این بار کارشناسان دریافته‌اند تابلو نقاشی مشهور «‌ادوارد مونک» که با عنوان «جیغ» شناخته می‌شود نیز در حال محو شدن است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته نیویورک‌تایمز، از سال ۲۰۱۲، دانشمندان نیویورکی و کارشناسان موزه «‌مونک» در «اسلوو» این تابلو نقاشی را که در سال ۲۰۰۴ ربوده شد و دو سال بعد دوباره کشف شد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

ادوارد مونک

نتایج این تحقیقات دستورالعمل‌هایی برای مرمت این اثر و انگاره‌ای از تصویر اولیه یکی از مشهورترین تابلوهای جهان را به علاقه‌مندانش ارائه می‌دهد.

مدتی است که جهان هنر به استفاده از آزمایشگاه‌ها برای درک تغییرات ایجادشده در تابلوهای نقاشی متعلق به قرن نوزدهم و بیستم روی آورده است. برای مثال این موضوع که رنگ‌دانه‌های زرد تابلو «‌ون‌گوگ» به قهوه‌ای تبدیل شده‌اند و رنگ‌دانه‌های بنفش دیگر نقاشی‌اش تقریبا به آبی تبدیل شده است، اخیرا به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.


تصویر دیجیتالی از وضعیت اولیه یکی از تابلوهای نقاشی «ون گوگ»


تصویری از وضعیت کنونی تابلو نقاشی «ون گوگ»‌

اما تابلوهای نقاشی و سبک «مونک» برای خلق آثار هنری کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

«‌جنیفر مس» ـ مدیر آزمایشگاه «بررسی علمی هنرهای زیبا» ـ که در «هارلم» ‌واقع شده است به همراه تیم متخصص خود تابلو نقاشی «جیغ» را مورد بررسی قرارداده‌اند و با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا تصویری از نمای اولیه این اثر را ارائه داده‌اند.

بخشی از نقاشی که در سمت راست و بالا قرار دارد تصویر کنونی این تابلو نقاشی و وضعیت حال حاضر رنگدانه‌ها را نشان می‌دهد. بخشی از نقاشی که در سمت راست و پایین قرار دارد در حقیقت تصویری بازسازی‌شده دیجیتالی از وضعیت اولیه این نقاشی است.

نتایج تحقیقات این موسسه بر این موضوع دلالت دارد که ۲۰ درصد از نقاشی‌های سبک «امپرسیونیسم» و «اکسپرسیونیسم» که در فاصله سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۳۰ با استفاده از «زرد کادمیوم» خلق شده‌اند با پدیده محو شدن و تغییر رنگ مواجه هستند.

کارشناسانی که در سال‌های گذشته روند تغییر رنگ در تابلوهای نقاشی مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند معتقدند، رنگ‌های تابلوهای نقاشی متعلق به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به دلیل تغییراتی که با سرعت بسیار در روند ساخت رنگ‌ها شکل گرفت، در حال محو شدن هستند. در گذشته رنگ‌ها با استفاده از مواد معدنی که از زمین استخراج می‌شدند یا رنگ‌هایی که از گیاهان یا حشرات گرفته می‌شدند، ساخته می‌شدند؛ بعدها تحولی در ساخت رنگ‌ با تولید رنگ‌های شبیه به «زرد کروم» یا «زرد کادمیوم» که باید با روغن ترکیب شوند، صورت گرفت.

«ادوارد مونک» بین قرن نوزدهم تا بیستم چهار نسخه از تابلوی «جیغ» را خلق کرد. این اثر مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگی نشان می‌دهد که از وحشت در حال جیغ زدن است. این نقاشی در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به حراج رفت و در آن زمان رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر هنری جهان را به نام خود زد.

logo-samandehi