تعویق اختتامیه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

مراسم پایانی معرفی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر به تعویق افتاد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین به گفته ستاد اطلاع‌رسانی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، مراسم پایانی این رویداد که قرار بود اسفندماه برگزار شود، برای حفظ سلامت شهروندان و با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اولویت سلامت جامعه در وضعیت کنونی منتفی شد.


بر اساس این گزارش زمان برگزاری مراسم پایانی این رویداد سال ۱۳۹۸ متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گفته ابراهیم حیدری دبیر شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر داوری مرحله اولیه‌ این رویداد بهمن‌ماه انجام شده است.

در نخستین دوره برنامه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، ۳۷۰ شهر مشارکت داشتند.

فراخوان این رویداد شهرهای نیمه تیر‌ماه سال ۱۳۹۸ در ۹ حوزه فرهنگ وهنر منتشر شد. مجموعا ۲۴۰۰ ساعت کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی برای ۱۲۰۰ نفر در سی و یک مرکز استان کشور با حضور سه نماینده از هر شهر برگزار شد. با آموزش از شهرهای مختلف برای شناسایی ظرفیت‌های بومی و محلی و جلب مشارکت‌ سازمان‌های همکار، در نهایت ۳۷۰ شهر مجموعه برنامه‌ها و طرح‌ها ایده‌های‌شان در عرصه خلاقیت فرهنگی وهنری را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند.

بر اساس فراخوان هر شهر در سه رشته مجاز به شرکت در رقابت بود. گروه‌های نه‌گانه هنری برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی وهنری شهر‌ها در رقابت شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر دیده شده است.

بخش‌های مختلف به این شرح است؛ ۱- هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک، مسجمه‌سازی و گرافیک ۲-هنرهای نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آیینی و سنتی، نمایش‌نامه و نمایش ۳- موسیقی، ۴- مد و لباس، ۵- صنایع سنتی، ۶- ادبیات، ۷- رسانه و مطبوعات و بازی‌های رایانه‌ای، ۸- سینما و ۹- صنعت بسته‌بندی و چاپ

شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ وهنر با هدف برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط مثل کمیسیون ملی یونسکو و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور راه‌اندازی شده است.

logo-samandehi