مروری بر آثار هنرمندان صنایع دستی مسیحی ایرانی به بهانه ی آغاز سال نو میلادی

به گزارش گالری آنلاین در آستانه ی آغاز سال نو میلادی با توجه به حضور و تاثیرات چشمگیر هنرمندان ایرانی مسیحی بر تاریخ ، فرهنگ و هنر ایران مروری خواهیم داشت بر زندگی و آثار چند تن از هنرمندان صنایع دستی مسیحی ایرانی .

Click to enlarge

آودیس هاگوپیان

آودیس هاگوپیان (1313- 1384ش )، معروف به آوو، میناکار، نقره کار و حکاک (بر روی فلز)، در تبریز به دنیا آمد. وی فن زرگری را به مدت شانزده سال نزد استاد آرتزرونی آودیسیان فراگرفت.

تدریس میناکاری و قلم زنی در دانشگاه هنر دانشگاه تهران و شرکت در بیش از سی نمایشگاه جهانی - در کشورهای آلمان، یوگوسلاوی سابق، مجارستان، دانمارک، بلژیک، لهستان، کانادا، مکزیک و ... - از جمله فعالیت های حرفه ای او محسوب می شوند.

مهم ترین آثار هاکوپیان عبارت اند از: قلم زنی و کنده کاری تابلوی ظهر عاشورا، اثر استاد فرشچیان و تابلوی دو کبوتر، که اولی در موزۀ آستان قدس رضوی و دومی در موزۀ بانک مرکزی ایران نگهداری می شوند.

کسب مقام نخست نمایشگاه جهانی مکزیکوسیتی از میان 36 استاد برجستۀ جهان در 1974م؛ دریافت دیپلم افتخار از نمایشگاه جهانی مونترال کانادا با ارائۀ بیش از 25 قطعۀ کنده کاری شده، برجسته کاری و قلم زنی شده بر روی طلا و نقره در 1972م؛ و کسب عنوان حکاک برجسته و دریافت نشان طلا از نمایشگاه صنایع دستی ایران در 1355ش از جمله جوایز و افتخاراتی است که وی در طول حیات هنری خود کسب کرده. بیشتر آثار هنری هاگوپیان در موزه های بانک مرکزی ایران، متروپولیتن نیویورک، بیروت، ایروان، مونترال کانادا، توکیو، واتیکان و وین نگهداری می شود.

Click to enlarge
Click to enlarge

لئون آودیان

لئون آودیان (1311-1390ش)، گوهرشناس، جواهرساز و پیکره ساز، در تبریز به دنیا آمد. وی دانش آموختۀ مؤسسۀ جواهرشناسی امریکا (GIA) بود.

آودیان گالری طلا را در 1326ش و مؤسسه طلا را در 1329ش در تهران پایه گذاری کرد. وی کارشناس ارشد خزانۀ جواهرات بانک مرکزی ایران و عضو هیئت مؤسسان اتحادیۀ طلا، جواهر و استاندارد طلا در تهران بود. پایه گذاری مؤسسه مطالعاتی وان - واسپوراکان در ایران، به منظور مطالعۀ تاریخ پنج هزار سالۀ وان و واسپوراکان - از دورۀ اورارتوها - به نیت آشنا ساختن ارمنیان با سرزمینشان که اکنون در تصرف ترکیه است و برگزاری کلاس های متعدد و رایگان طلا سازی و گوهر شناسی در تهران از دیگر فعالیت های اوست.

آثار وی عبارت اند از: نیم تاج یاقوت قرمز به سفارش خزانۀ جواهرات بانک مرکزی (موجود در ویترین شمارۀ 23، قطعۀ شمارۀ 84)، تندیس 180 سانتی متری حضرت عیسی مسیح و مریم مقدس ساخته شده از طلا و نقره، ساخت جواهرات و ظروف طلا برای دیپلمات های سرشناس، پادشاهان، ملکه ها و هنرپیشگان مشهور بین المللی و ساخت بیش از ده نیم تنه و تندیس از اساطیر ارمنی.

آودیان بارها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، اتحادیۀ طلا و جواهر سازی، موزۀ ایران باستان و موزۀ جواهرات ملی آستان قدس رضوی، به دلیل فعالیت های هنری خود، مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت.

Click to enlarge

Click to enlarge

هوانس آبکاریان

هوانس آبکاریان (1254-1310ش)، معروف به یحیی، سازندۀ تار، در جلفای اصفهان به دنیا آمد.

آبکاریان طرز ساخت آلات موسیقی را از پدرش، خاچیک نجار باشی، فرا گرفت اما کمکم پا را فراتر گذاشت و سبک و مقیاس نوینی در تارسازی پی گرفت چنان که تار او به تار یحیی شهرت یافت. مقایسۀ آثار متعدد به جای مانده از او حکایت از آن دارد که انحراف معیار در تارهای ساخت او ناچیز و در حد صفر است.

Click to enlarge

آبکاریان در سه اندازۀ بزرگ، متوسط و کوچک تار می ساخت و برای ساخت آنها از چوب درخت توتی که طی فرایندی دو ساله آماده می شد استفاده می کرد. وی از 1300ش به بعد تاریخ ساخت تار و مهر خود را درون کاسۀ تار حک می کرد.

امروزه، تار یحیی به منزلۀ عالی ترین نوع تار شناخته می شود و از گران ترین و مشهورترین تارهای دنیاست. شمار تارهای باقی مانده از آبکاریان، حدود 150 عدد تخمین زده شده که بیشتر آنها در موزه ها نگهداری می شود.

logo-samandehi