نگاهی به زندگی و آثار Margaret Bourke-White/ اولین عکاس زن مجله‌ی "Life"

معرفی هنرمند


مارگارت برک وایت یک عکاس خبری پیشگام و اولین عکاس زن مجله‌ی "Life" بود. برک وایت به عنوان یک عکاس نترس شهرت یافته بود که برای ثبت عکس مورد نظرش حاضر بود خود را در هر نوع موقعیتی قرار دهد.

مارگارت بورک وایت در ۱۴ ژوئن ۱۹۰۴ در منطقه برانکس نیویورک دیده به جهان گشود، او دختر ژوزف وایت و مینی بورک بود، پدرش مهندس، مخترع و در عین حال طبیعت گرا بود و مادرش، معماری کاردان. او کمال گرایی را از پدر و تمایل به پیشرفت را از مادر فرا گرفت.درکودکی، به همراه خانواده به حومه شهر نیوجرسی مهاجرت کرد تا پدرش به محل کار، نزدیکتر باشد .

هنگامی که مارگارت 8 ساله بود، پدرش او را به یک کارخانه ریخته گری برد تا نحوه چاپ بر روی فلز را مشاهده کند، مارگارت می گوید خاطره آن روز نقش مهمی در آینده اش بازی کرد. پدر مارگارت، عکاسی آماتور بود و در و دیوار خانه شان از عکس هایی که پدر گرفته بود، پوشانده شده بود، اگر چیزی مورد علاقه پدر بود، آن چیز توجه مارگارت را نیز به خودش جلب می کرد، بنابراین او وانمود می کرد که جعبه های سیگار پدر، دوربین است و با آن عکس گرفتن را بازی می کرد. نکته جالب اینجاست که مارگارت تا بعد از مرگ پدرش، هیچگاه با یک دوربین واقعی کار نکرد.

او به عنوان فردی پیشرو در فتوژورنالیسم شناخته می شود، درحالیکه در آغاز کارش، او به عنوان یک عکاس صنعتی ساکن شهر کلیولند ایالت اوهایو، شناخته می شد. عکس هایش از معماری داخلی یک آسیاب فلزی، مورد توجه هنری لوس قرار گرفت و او بود که مارگارت را برای کار در نشریه فورچون که در رابطه با صنعت بود به نیویورک آورد.

پس از آن او به عنوان یک فتوژورنالیست، عکس هایش در نشریه لایف (مجله دیگر هنری لوث) به چاپ رسید که به جنبه های انسانی اخبار می پرداخت.

او اولین عکس روی جلد نشریه لایف را گرفت، عکسی که بخاطر آن همواره از مارگارت بورک به عنوان مادر نشریه لایف یاد می شود. او یکی از چهره های جنجالی عالم عکاسی است. همچنین اولین لابراتوار عکس را در نشریه لایف بنیان نهاد. کارهای مارگارت که در دنیای آن زمان عکاسی، به عنوان یک دنیای مردانه شناخته می شد، آثاری پیشرو بودند و این ارزش کارش را دو چندان می کند.

مارگارت در سال 1924 با اورت چپمن ازدواج و پس از دو سال از او جدا شد.

او در طول دوران کاری تحسین برانگیزش، با حوادث زیادی دست و پنجه نرم کرد،حوادثی نظیر برخورد کشتی به صخره در قطب، حضور در شهری که بمباران شد،سقوط با هلیکوپتر و…..

او اولین عکاس غربی بود که از صنایع شوروی پس از انقلاب، عکاسی کرد، همچنین قبل از آغاز جنگ جهانی دوم توسط هیتلر، از چکسلواکی و سایر بخشهای منطقه بالکان عکاسی کرد. زمانیکه بمباران مسکو توسط آلمان ها آغاز شد،مارگارت در آنجا بود؛ پرتلاش و خستگی ناپذبر در جستجوی تصاویر.

او در جنگ جهانی دوم به زیر بمباران‌ها می‌رفت تا ویرانی‌های جنگ را ثبت کند.

مارگارت بورک وایت، در زمان مناسب، همیشه در جای مناسب قرار داشت. به عنوان مثال،او از موهانداس گاندی، ساعاتی قبل از ترور شدن در هند، عکس و مصاحبه گرفت، و دیگر آنکه در روزهای اوج جنگ در مسکو، او تنها عکاس آمریکایی حاضر در صحنه بود.

آلفرد آیزنشتاد، دوست و هم دانشگاهی (و دبیر گروه عکس نشریه لایف) در باره اش می گوید: مارگارت بورک وایت فوق العاده بود، به این دلیل که هیچ ماموریت و هیچ صحنه ای نبود که در نظرش کم اهمیت باشد.

بورک وایت در سال 1939 با ارسکین کالدول که یک نویسنده بود، ازدواج کرد و این بار نیز سه سال بعد یعنی در 1942 طلاق گرفت. او هیچ فرزندی نداشت و از آنجاست که نشریه لایف به عنوان خانواده اش شناخته می شود. سرانجام پارکینسون او را در 27 آگوست سال 1971از پای درآورد.

عکس های او در موزه های معتبری نظیر موزه بروکلین، موزه هنر کلیولند، موزه هنرهای مدرن نیویورک، کتابخانه کنگره آمریکا و….نگهداری می شوند.

منبع: yphc/ چیلیک


logo-samandehi