گزارش تصویری نمایشگاه «فرش بلوچ؛ از رنج تا گنج» در موسسه صبا (بخش دوم)

نمایشگاهی از آثار فرش بلوچ تحت عنوان «فرش بلوچ؛ از رنج تا گنج» عصر روز گذشته در نگارخانه آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه صبا، ابن نمایشگاه بخشی از میراث فرهنگ و تمدن قوم بلوچ را در ابداع یک سنت بزرگ چندهزار ساله و در قالب مجموعه ای متنوع از تمامی گروههای نقشمایه ای، طرح و الگوهای هندسی و کارکردهای گوناگون و پرشمار به نمایش گذاشته است..
این مجموعه، با ارائه بافته های این قوم سخت کوش و صبور در انواع رشته ها و گرایشها و از تمامی طوایف و قبایل مقیم در این منطقه از فارس تا ترک و از سیستان تا سرخس، که متعلق به دوره زمانی قاجار تا پهلوی اول است، برای اولین بار به صورت یکجا و متمرکز معرفی و ارائه شده است.

از ۱۴۰ دستبافت حاضر که در ۶۴ گروه نقشه ای و نقشمایه ای برجسته انتخاب شده اند، علاوه بر حدود ۸۰ فرش و قالی نفیس و تاریخی، با طیف وسیعی از کاربردهای این سنت، از: نمکدان، قاشقدان، خورجین، پشتی، و ... مواجهیم که پیوندی روشن از «زیبایی» و «زندگی» را بر بستر ضرورتهای زیست، سنت و اقلیم به مخاطب امروز نشان می دهند و جلوه هایی درخشان از اقتباس، انطباق، ابتکار و ابداع را در افقی از: خیال، ذوق و خلاقیت قوم ایرانی آشکار می سازند.

نمایشگاه «فرش بلوچ؛ از رنج تا گنج» تا ۲۸ مردادماه ۱۳۹۸ همه روزه به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ الی ۱۹ دایر خواهد بود.

logo-samandehi