گردهمایی بیست سالگی انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار شد

به گزارش گالری آنلاین، مسئولین هیئت مدیره‌ی دورهای گذشته و حال انجمن هنرمندان نقاشان ایران، هنرمندان نقاش پیشکسوت و اعضای هنرمند این انجمن در مراسم بیست سالگی انجمن هنرمندان نقاش، عصر بیست و یکم آذر ماه 98 در خانه هنرمندان ایران گرد هم آمدند.

در این رویداد نشان هایی به هنرمندان اهدا شد. در بخش نخست نشان مانی اهدا شد که با حضور هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، کوروش شیشه گران و فرح اصولی به روی صحنه، این نشان به افرادی که در طول فعالیت انجمن در همراهی و بالندگی انجمن کوشیده اند تقدیم شد.

اولین نشان مانی به هنرمند پیشکسوت نصرت الله مسلمیان از اعضای هیئت موسس انجمن هنرمندان نقاش اهداء شد، سپس نشان مانی به نعمت لاله‌ای به پاس کوشش مستمر در آماده سازی 12 شماره از مجله گزارش و نیز کتاب سال انجمن اهداء شد. محمد رضا فیروزه ای هنرمند پیشکسوت نقاش دیگر است که در تقدیر از کوشش های همه جانبه ی وی در مقام ریاست هیئت مدیره و خزانه دار و عضو هیئت مدیره چند دوره انجمن، نشان مانی به او اهداء شد.

نشان مانی بعدی به منیژه صحی از اعضای هیئت موسس و عضو سابق هیئت مدیره انجمن هنرمندان ایران تعلق گرفت. همچنین به پاس قدردانی از زحمات معصومه مظفری در مقام رئیس هیت مدیره انجمن نشان مانی به وی اهدا شد.

"قدر این نشان را می‌دانم، این نشان بدون اعضای انجمن معنا ندارد." معصومه مظفری پس از دریافت نشان مانی سخنان خود با اعضا را چپنین آغاز کرد و ادامه داد:

در تمام بیست سال تمام افرادی که در هیئت مدیره و کمیته ها فعالیت کردند و در مجامع و نمایشگاه‌ها حضور داشتند، بدون همراهی اعضا نمی‌توانستند حتی اولین دوره را به پایان برسانند.

وی در ادامه از ایرج کریم خان زند و محمد ابراهیم جعفری به عنوان افرادی که همواره در کنار هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش بوده اند یاد کرد و در ادامه از حضور و همراهی منیژه صحی و بابک اطمینانی تشکر کرد، همچنین از همراهی همیشگی هنرمندان با انجمن هنرمندان نقاش همچون رفعت فکوری، رزیتا شرف جهان، فریما تابعی، جمشید حقیقت شناس، فرح اصولی و بسیاری از افراد دیگر با این انجمن تقدیر کرد.

در ادامه این مراسم محمد رضا فیروزه ای با بیان اینکه صادقانه احساس خود در این مراسم را بیان می‌کند، افزود: بسیار خوشحالم که به لطف و یاری شما انجمن همچنان سرپا است. اکنون احساس بسیار خوبی دارم و یک بار دیگر این حس را در رابطه با انجمن تجربه کرده ام. در افتتاحیه ششمین دوسالانه نقاشی در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر که اولین دوسالانه برگزار شده توسط انجمن بود، نیز این حس را داشتم. در آن برنامه همراه با اعضای دومین هیئت مدیره انجمن بودیم و در آن رویداد دو برگ برنده داشتیم، یکی آقای سمیع آذر که در آن زمان مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر بود و دوم خانم فرح اصولی که دبیر دوسالانه بود. من این دو شب حس نادری داشتم و بسیار خوشحال بودم، همانطور که خانم مظفری فرمودند در 20 سال گذشته افراد بسیاری به انجمن کمک کردند. این هیئت مدیره کار بزرگی کرد و نشان انجمن را که در دوره های قبل هم در رابطه با آن صحبت شده بود اما به دلایلی عملی نشده بود، اجرایی کرد.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه به جهت برخی رویداد های اخیر بر آن شدند تا کلمه جشن را برای این مراسم حذف کنند، در مورد برگزاری این گردهمایی هنرمندان توضیح داد و از هنرمندان، اعضا و دوستان انجمن هنرمندان نقاش ایران تشکر کرد.


در ادامه مراسم مجری برنامه با توضیح اینکه وقتی در مورد عمر یک انسان صحبت می‌کنیم 20 سال بسیار اندک است اما وقتی در مورد یک انجمن صحبت می‌شود، 20 سال مجموعه ای از تجربیات است که در این مدت گرد هم آمده تا از پس این دو دهه اندیشه و تفکری در انجمن جاری باشد؛ از خانم گیزلا وارگا سینایی و رضا بانگیز برای بریدن کیک تولد بیست سالگی انجمن دعوت کرد.

پس از بریدن کیک، نشان مانا اهدا شد. نشان عالی مانا به هنرمندانی اهدا می‌شود که در طول فعالیت هنری خود موجب ارتقاء جنبه های گوناگون هنر نقاشی ایران شده اند.

در این بخش جهت اهدا نشان مانا از ایرج اسکندری، احسان آقایی، بابک اطمینانی و اعضای هیئت مدیره دعوت شد و نخست نشان مانا به غلامحسین نامی هنرمند پیشکسوت به پاس سالها کوشش مستمر و پرثمر در عرصه های هنر مدرن ایران با قدردانی از پیشگامی وی در آموزش هنر به کودکان و شکل گیری انجمن برای نقاشان ایران زمین اهدا و پیام ویدئویی وی نمایش داده شد.

غلامحسن نامی در این ویدئو پیام خود را برای هنرمندان بدین شرح بیان کرد:

با درود و مهر فراوان از راه دور به همه شما هنرمندان عزیز عضو انجمن، که در مراسم بزرگداشت بیست سالگی انجمن هنرمندان نقاش ایران گرد هم آمده اید. بیست سال پیش با همت و تلاشی مسئولانه آرزوی دیرینه جامعه هنرمندان نقاش ایران برای داشتن یک انجمن نقاشی برآورده شد و شما اینک هنرمندان جوان و خلاق با یاری اندیشه ورزان و بزرگان هنر کشور میراث داران این انجمن و فرهنگ و هنر این سرزمین هستید. در آغاز بنیانگذاری انجمن، تلاش های خستگی ناپذیری از سوی اعضای اولین هیئت مدیره در زمینه ی تدوین اساس نامه و آیین نامه های گوناگون کمیته ها و اجرای برنامه ها انجام پذیرفت. فرایند این کوشش های همه جانبه از سوی مدیران و تمام هنرمندان جوان عضو انجمن پایداری و استواری انجمن را در آینده تضمین نمود. اما در شرایط امروز جامعه ما، در رابطه با عنصر زمان برای ادامه پایداری و استواری این انجمن باید با آگاهی بیش تر از رویدادهای تاریخ پر نشیب و فراز هنر و جنبش نوگرایی در نقاشی این سرزمین الگوهای راهبردی مناسبی برای گسترش و بالا بردن سطح دانش هنری جامعه بدست آورد. امروز اما از دیدن شکوفایی این نهال بیست ساله که به همت یکایک همه شما هنرمندان عزیز به بار نشسته است، بسیار خوشحالم و امید دارم که انجمن هنرمندان نقاش ایران در شرایط سخت امروز جامعه بتواند با اثبات بیشتر هویت و جایگاه قانونی خویش از شان و منزلت هنرمندان نقاش ایران پشتیبانی نموده و در گسترش فرهنگ و هنر ایران و بالا بردن سطح دانش و سلیقه هنری مردم جامعه و نیز جلوگیری از رشد ابتذال هنری هر چه بیشتر کوشش نماید، و اما اینکه انجمن هنرمندان نقاش ایران من را نامزد دریافت نشان عالی انجمن نموده است، از همه عزیزان هیئت مدیره و بخش پژوهش انجمن صمیمانه سپاسگزارم و به باور من این عملکرد انجمن، نشان از دستیابی آن به جایگاه یک نهاد مهم تاثیرگذار هنری در جامعه دارد. از این رو دریافت این نشان برای من باعث خوشحالی و سر افرازی است. از اینکه در این لحظه در جمع شما عزیزان هنرمند و دیگر فرهیختگان گرامی حضور ندارم پوزش می‌طلبم. اما بی تردید دل و جانم با شماست و تمام لحظات زندگی ام با یاد و نام ایران عزیز می‌گذرد، چرا که من اینجا ریشه در خاکم. سپاسگذارم.

رویین پاکباز هنرمند پیشکسوت دیگر بود که به پاس سالها کوشش و پژوهش مستمر در عرصه های تاریخ نگاری هنرهای تجسمی و تدوین فرهنگ نامه های سودمند در شناخت هنر ایران و جهان دومین نشان عالی مانا به وی اهدا شد.

سومین نشان عالی مانا به پاس سالها کوشش و پژوهش مستمر و پر ثمر و خلق آثار هنری تاثیرگذار و شناساندن جلوه های هنر ایران زمین تقدیم آیدین آغداشلو شد.

آیدین آغداشلو در گفتگو با هنرمندان ضمن بیان خرسندی از اینکه در این رویداد از وی یاد شده است، بیان کرد:

دقیقا 65 سال کار کرده ام و در جایی که انسان جواب می‌گیرد، باعث افتخارش است. اتفاق کلی تری در جریان است و آن ادامه دهندگان معنی در یک فرهنگ هستند، یعنی هنرمندان، یعنی نقاشان و من افتخار می‌کنم که عضو کوچکی از این جمع بودم. بسیار لذت بردم از این که در این جمع بودم و بسیار خوشحالم که در دورانی میان نقاشان زندگی کردم و بسیار بهره بردم و بسیار شاد شدم. گزند، گاه‌گداری بوده اما نه آنقدر که این شادی را بی ثمر کند. با اینکه از نظر وضعیت جسمی شرایط مساعدی ندارم اما وقتی از من دعوت شد با کمال میل آمدم. در نهایت باید بگویم چقدر خوب است که شما هنرمندان و انجمن هنرمندان نقاش ایران، خانه هنرمندان ایران و این سقف هست. هر چه از عمر آدم می‌گذرد احساس غریبی همراه اش می‌آید و آن این است که چه بهره عظیمی نصیب کسانی می‌شود که کار می‌کنند و حاصل کارشان را بدون مطالبه ای و بدون تفاخری و بدون خودبرتر بینی در میان می‌گذارند.

جمع بسیاری امروز حاضر هستند اما اگر قرار بود تمام نقاشان تهران امشب اینجا حاضر شوند حتما تا میدان هفت تیر پر شده بود.


رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، سخنران بعدی این مراسم بود. امیر راد با خوش‌آمدگویی به هنرمندان حاضر در این برنامه صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد:

در ابتدا در پاسخ به سوال برخی دوستان باید بگویم روش انتخاب هنرمندان دریافت کننده نشان ها به این گونه بوده است که در طول دو سه ماه گذشته دعوت نامه هایی برای اعضای فعال و هنرمندان ارسال کردیم که اسامی افرادی که فکر می‌کنند در دو حوزه گوناگون، یکی نقاشی در این جغرافیا و دیگری پایداری، تاسیس و بالندگی انجمن کوشش کرده اند را ارسال نمودند. نتیجه ای که شاهد آن هستید حاصل نظر بخش بزرگی از اعضا بوده که در رای گیری شرکت کرده اند. در واقع این ثمره حضور شما در انجمن و ثمره مشارکت شما در این امور است. وی با تشکر از تمام کسانی که در این امر مشارکت کرده اند، ادامه داد:

قصد داشتیم مراسم به شکل دیگری انجام شود ولیکن به دلیل مسائل مختلف ناچار شدیم شکل آن را تغییر گسترده دهیم و تاریخ آن را از آبان به آذر تغییر دهیم. از سال دیگر هم هر سال نشان مانی و مانا را خواهیم داشت و امیدواریم در دوره های آینده هم ادامه داشته باشد.

راد در ادامه تشکر خود را از همراهان انجمن به این شرح بیان کرد:

از اعضای هیئت مدیره، جمال عرب زاده، محمدرضا فیروزه ای، مینا نادری، هلنا شین دشت گل، مژگان قدوسی و همچنین رامین مهدی نژاد که به دلیل بیماری جایش بسیار خالی است ولی در این مدت در کنارمان بوده و اعضای دبیرخانه، یاسمن پورمختار، نازنین خسرونیا و راحله رسولی تشکر می‌کنم. همچنین از کیانوش غریب پور که طراحی گرافیک، طراحی پوستر و وجه های بصری این رویداد را به عهده داشت تشکر می‌کنم. وی طراحی نشان را هم انجام داه است. کیانوش غریب پور در تمام مراحل برگزاری این برنامه در کنار ما بود و از راهنمایی هایش استفاده کردیم، چرا که ایشان تجربه اهدا نشان آبان در حوزه تصویرسازی را هم دارند.

همچنین از محمد مروستی که آماده سازی نشان‌ها را انجام داد متشکرم، در واقع وی یک اثر هنری خلق کرد که طرح آن را کیانوش غریب پور ارائه داده بود.

در انتهای برنامه مراسم رونمایی از کاتالوگ کارنمای اعضای بالای چهل سال نیز برگزار شد که در این رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش توضیح داد: کارنماها در دوره هیئت مدیره قبل برگزار شد، البته برگزاری دهمین نمایشگاه کارنما در دوره جدید بود و تهیه کاتالوگ اعضای بالای چهل سال که از دوره قبل آغاز شده بود بعد از یک سال تلاش و کوشش و مشکلات مالی و دسترسی به مدارک، انجام شد.

راد در ادامه از اعضای کارگروه رویداد ها و نمایش که همان کمیته نمایشگاه های پیشین است، مسئول کارگروه: مینا نادری، اعضای کارگروه: فرناز شعار، رویا ارمکیان، میترا تیموریان، ناهید ضامنی، شیرین درودیان، مرجان سعیدی، سپیده عابدی تشکر کرد که برگزاری این رویداد نیز با همکاری اعضای این کارگروه و مسئول کارگروه پژوهش، هلنا شین دشت گل و سایر اعضای کارگروه انجام شده است.

وی در ادامه از اعضای کمیته نمایشگاه های دوره ی قبل، بهاره ملا علی پور، مهدی علایی نژاد و مظفر تقوا بلسی تشکر کرد.

وجه بصری کاتالوگ را نیز سامان اصطلخی و سمیر علیزاده انجام داده اند که از ایشان نیز تقدیر شد.

راد در ادامه از کوروش شاه حسینی برای کمک در زمینه چاپ کاتالوگ و زمینه های دیگر، فروشگاه باسمه، نازیلا مقدم و بحرینی که در کنار انجمن بوده اند تشکر کرد.

در پایان از سعید اسلام زاده مجری برنامه تشکر شد و ضمن سپاس از حاضرین از مجید رجبی معمار برای سخنرانی دعوت شد.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با عرض تبریک بیست سالگی انجمن هنرمندان نقاش به هنرمندان، بیان کرد: این بیست سالگی با بیست سالگی تاسیس خانه هنرمندان ایران تقارن دارد که دو رویداد بسیار مهم بوده که در کشور ما اتفاق افتاده است. امیدواریم انجمن هنرمندان نقاش به صد سالگی برسد.

وی در پایان با بیان اینکه سهم انجمن ها و خانه هنرمندان از بودجه دولت نزدیک به صفر بوده برای دریافت کمک های دولتی بیشتر و تخصیص بودجه به انجمن های هنری و خانه هنرمندان ایران ابراز امیدواری کرد.

در پایان مراسم، رونمایی از کاتالوگ کارنمای اعضای بالای چهل سال همراه با نمایش مجموعه ای از گنجینه انجمن، آثار حسینعلی ذابحی، منوچهر معتبر، همایون سلیمی، اکبرنیکان پور، محمدرضا فیروزه ای، یعقوب عمامه پیچ، رضا افسری، داور یوسفی، مهرداد پورنظرعلی، ولی الله شاکر، محمد خلیلی، سعید منفرد و جواد نوبهار، و پذیرایی از حاضرین در کافه گالری ایرنشهر برگزار شد.

تهیه و تنظیم گزارش: بهاره زالی، حسام زمانپور

logo-samandehi