تبدیل کارخانه ها به فضای مسکونی

چهره در حال تغییر معماری صنعتی اسپانیا

با خالی ماندن کارخانه های شهری، بسیاری از توسعه دهندگان با بهره گیری از فضای وسیع، نور و انعطاف پذیری آن ها باعث احیای بسیاری از تاسیسات بلااستفاده در جهان و تبدیل آن ها به فضای مسکونی شده اند.

به گزارش گالری آنلاین، خروج تدریجی کارخانه ها از شهرها، به دلیل مقررات زیست محیطی، دستورالعمل های مربوط به ایجاد مزاحمت های صوتی و قیمت املاک و مستغلات، باعث متروکه شدن و بلا استفاده ماندن بسیاری از تأسیسات تولیدی شهری شده است. این اتفاق قبلاً در بسیاری از شهرهای جهان رخ داده است. به عنوان مثال، در نیویورک، بحران اقتصادی دهه 70 منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و انبارها در بخشهایی از قبیل SoHo شد.

این تأسیسات متروکه به زودی به ساختمانهای مسکونی با اجاره بهای کم اغلب برای هنرمندان و صنعتگرانی که برای کار خود به فضای وسیع نیاز داشتند، تبدیل شد. یکی از برجسته ترین آنها Andy Warhol بود، که در کارخانه متروکه کلاه سازی نیویورک ساکن شد و آنجا را که اصطلاحاً و به جا "کارخانه" نامید، به استودیوی خود تبدیل کرد.

پروژه های زیر نمونه ای از تاسیسات تولیدی متروکه در اسپانیا را که به معماری مسکونی معاصر تبدیل شده اند نشان می دهد.


تبدیل کارخانه سیمان در بارسلونا به دفتر معماری Taller de Arquitectura

Ricardo Bofill در سال 1973 کارخانه سیمانی در بارسلونا را به دفتر معماری Taller de Arquitectura (RBTA و محل سکونت خود سال 1973 تبدیل کرد.


تبدیل کارخانه کوچک قدیمی به آپارتمان مسکونی Sabadell

شرکت معماری Cruz y Ortiz Arquitectos، کارخانه قدیمی Planell را که بین سالهای 1900 تا 1903 میلادی ساخته شده است با اضافه کردن یک طبقه به مجتمع مسکونی شامل 16 واحد آپارتمان به همراه پارکینگ تبدیل کرده است.


بازسازی ساختمان صنعتی و تبدیل آن به خانه مسکونی مستقل شخصی توسط Guim Costa Calsamiglia

ساختمان قدیمی در شهر Tarrega که قرار بود به صورت خانه مسکونی مستقل بازسازی شود. وسعت فضا در این ساختمان ساده که کارخانه ای قدیمی بود غالب است. ساختمانی دارای فضای باز وسیع و بدون دیواره های جدا کننده داخلی با ارتفاع 7 متر که در خر پشته شیروانی به 9 متر می رسد.


بازسازی خانه ای در منطقه Gràcia شهر بارسلون توسط Sergi Pons

"این بنای دو طبقه در بین دو دیوار مشترک در منطقه Gràcia شهر بارسلون قرار دارد. بنای اصلی به عنوان انباری در دهه 1960 توسط یکی از اعضای خانواده یا صاحبان فعلی ساخته شده است. بیشتر ویژگی های صنعتی ساختمان در حین مرمت و بازسازی حفظ شده و دیوارهای اطراف برای محافظت از تجهیزات داخلی ساختمان با تیرهای آهنی تقویت شده اند. هدف از این پروژه تبدیل فضای سرد و بی روح صنعتی به فضای گرم و دلچسب مسکونی است.


پروژه Pilarica: عناصر (المان های) احیای صنعتی/ Taller de Casquería

پروژه “Pilarica" برای راه اندازی مجدد فضای صنعتی در بافت شهری مادرید طراحی شده است. هدف از این پروژه محافظت از میراث صنعتی شهر با استفاده از اصول اننتفاع و تصرف است که باعث افزایش طول عمر مفید آن شده و از نابودی این مکان جلوگیری می کند.

logo-samandehi