تجسم روح سرکوب‌ناپذیر بیان خلاق

غرفه عربستان سعودی در بینال هنر ونیز

درخت خرما به طول 40 متر، سازه ای است که غرفه عربستان سعودی در بینال هنر ونیز 2022 ارائه می کند.

به گزارش گالری آنلاین، عربستان سعودی برای سومین بار به دوسالانه Arte 2022 در ونیز بازمی‌گردد و چیدمان 40 متری Muhannad Shono را با سرپرستی Reem Fadda و Rotana Shaker ارائه می‌کند. این اثر هنری بزرگ با عنوان درخت آموزشی «Teaching Tree» که در نمایشگاه Arsenale-Sale d'Armi از 23 آوریل تا 27 نوامبر 2022 به نمایش درآمده است از شاخه های نخل ساخته شده است که به رنگ مشکی رنگ شده و توسط پنوماتیک متحرک است. فرم ارگانیک معمایی طول غرفه را پر می کند و تجسم تحقیق هنرمند از خط ترسیم شده و پتانسیل آن برای ایجاد و تخریب است. از این طریق، او ایده‌های انعطاف‌پذیری و بازسازی را هم در دنیای طبیعی و هم در تخیل انسان بررسی می‌کند.

Muhannad Shono از خاطرات کودکی و تاریخ طولانی مهاجرت خانواده‌اش برای خلق آثار متناقض قدرتمند، از نقاشی‌های صمیمی، آثار مجسمه‌سازی در مقیاس بزرگ، و قطعات روباتیک و تکنولوژیک، تأثیر می‌گیرد. برای Teaching Tree، این هنرمند مقیم ریاض ساختار غالبی را از شاخه های نخل سیاه تشکیل داده است که به لطف پنوماتیک حرکت می کنند.

این چیدمان اسرارآمیز تمام غرفه را در بر می گیرد، با شکل ارگانیک آن که اشاره ای به «طبیعت مادر» دارد و امیدش به تولد دوباره در مواجهه با علائم هشداردهنده مبارزات زیست محیطی گذشته و آینده. علاوه بر این، Shono از طریق کار خود مفاهیم تخریب، تولد دوباره، بازسازی و شفا را بررسی می کند، در حالی که همزمان از خود، سنت، اساطیر و جهان طبیعی بازجویی می کند. او توضیح می‌دهد: کار من روح سرکوب‌ناپذیر بیان خلاق را تجسم می‌بخشد: قدرت تخیل که علی‌رغم آنچه ممکن است تلاش کند آن را محدود کند رشد می‌کند، اما در عوض آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این انعطاف‌پذیری است که طبیعت، در چرخه‌های پیوسته مرگ و رشد مجدد، مانند درختانی که از خاکستر آتش‌سوزی‌ها تغذیه می‌شوند، آموزش داده می‌شود.

این سازه Teaching Tree به خط کشیده شده اشاره دارد که بیش از حد رشد کرده است، اکنون ابعاد زیادی را در بر می گیرد. کیوریتور نمایشگاه، Reem Fadda، می‌گوید : «این شیء در تخیلات بازنمایی شده، کلمات نوشته شده، و نشانه ها حکاکی شده، نمادین و دوگانه می شود و تأثیرات برگشت ناپذیر آنها بر تاریخ را منعکس می کند.»

logo-samandehi