آیا می‌توانیم در کهکشان‌ها به خانه جدیدی برسیم؟!

سفری با جیمز وب

خبرگزاری «سی.ان.ان» به تازگی گزارش از عملکرد و آثار ثبت شده توسط «جیمز وب» منتشر کرده است. این آثار تصاویری هستند که بشر تا امروز با آنها مواجه نشده است. شناخت کهکشان‌ها براساس تصاویر «جیمز وب» منجر به تغییر نگرش بشر و ادراک او خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، ثبت تصاویر بدیع از زمان ابداع عکاسی منحصر بفردترین اتفاقی بوده که هر عکاس خلاق به دنبالش بوده است. از سویی عکاسی یکی از بسترهای مناسب برای تاریخ‌نگاری است. تا پیش از ابداع عکاسی اسناد تاریخی آنچنان سندیتی نداشتند و هرآنچه ثبت می‌شد بر اساس شواهدی بود که توسط کاتبان و مورخان به ثبت می‌رسید. در ادامه بود که لحظات بدیع انقلاب‌ها و جنگ‌ها و وقایع دیگر ثبت شدند و همچنان وجود دارند.

عکاسی در رسانه‌ها هم نقش اصلی را ایفا می‌کند. از سویی با ابداع و تولید تجهیزات جدید و نرم‌افزارهای مرتبط هر روزه بر تعداد سبک‌های تلفیقی و مستقل افزوده می‌شود. اما همه این‌ها تمام ماجرا نیست.

خبرگزاری «سی.ان.ان» به تازگی گزارشی از تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ «جیمز وب» منتشر کرده و برای هر عکس توضیحاتی ارائه کرده است. در ادامه ترجمه این گزارش قابل رویت و مطالعه است.

وقتی عکاسی از انحصار کره خاکی خارج می‌شود

سال‌ها و دهه‌هاست که عکاسی از انحصار کره زمین فراتر رفته و هنری فرازمینی هم محسوب می‌شود. هزاران سال بود که بشر به دنبال این بود که ببیند دنیای خارج از کره زمین به چه شکل است و چه فضایی دارد. سوال این بود که کره زمین در چه موقعیتی قرار دارد و جریان کهکشان‌ها، اجرام، ستاره‌ها و راز ماندگاری آنها از چه قرار است.

چندین سال پس از اختراع عکاسی و ابداع دوربین بالاخره بشر راهی برای رصد و ثبت تصاویر کهکشانی پیدا کرد و آن ساخت تلسکوپ‌هایی بود که این امکان را داشتند در فضا معلق بمانند. حال سال‌ها از اختراع تلسکوپ‌های تخصصی گذشته و اجرام آسمانی همواره در رصد این دسته از دوربین‌ها قرار دارند.

تلسکوپ به مثابه دوربین عکاسی

عکاسی کهکشکانی و ثبت تصاویر ستاره‌ها، سیاره‌ها از فضای نزدیک، همچنین ثبت تصویری تحولات موجود در اتمسفر زمین، اتفاقی است که قبلا رخ نداده و حال به مدد تجهیزات متعدد این امکان میسر شده است. به طور روزانه در فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌هایی را می بینیم که در خارج از کره زمین ثبت و ضبط شده‌اند؛ اما اینکه از داخل سفینه عکس‌هایی بسیار با کیفیت و روزلیشن بالا از اتفاقات بدیع آسمانی به ثبت رسند؛ اتفاقی است که به تازگی رخ داده است.

تلسکوپ فضایی « James Webb Space Telescope»/ «جیمز وب» است که این امکان را میسر کرده است. تا پیش از «جیمز وب» این تلسکوپ «هابل» بود که انجام چنین کارهایی را به عهده داشت، اما با امکانات بسیار کمتر و ضعیف‌تر. «جیمز وب» یک تلسکوپ فضایی است که منحصرا برای رصد، عکاسی و ثبت تحولات طراحی شده است.

تصویری از تلسکوپ «هابل» که جای خود را به «جیمز وب» داده است

«جیمز وب» این ابزار عظیم قدرت‌مندترین تلسکوپی است که تا امروز به فضا پرتاب شده است. بزرگترین ویژگی این تلسکوپ رصد و شناسایی و عکسبرداری از اجرام دور و بسیار کم‌نور است. کارشناسان و اختر شناسان انتظار دارند وجود تسلکوپ عظیم «جیمزوب» تحولات عظیمی در امر ستاره شناسی و بررسی دقیق فضا و اتسمفر زمین ایجاد کند.

گفتنی است تلسکوپ فضایی جیمز وب در دسامبر سال ۲۰۲۱ بر روی یک موشک آریان ۵ از فرانسه به فضا پرتاب شد و از مه ۲۰۲۲ در حال آزمایش و تراز کردن است. پس از عملیاتی شدن، انتظار می‌رود تا پایان ژوئن ۲۰۲۲، تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌ عنوان مأموریت شاخص ناسا در اختر فیزیک جانشین «هابل» شود.

تصویری از تلسکوپ «جیمز وب» معلق در فضا

تفاوت‌های تلسکوپ «هابل» با «جیمز وب»

تلسکوپ «جیمز وب» وزنی برابر با نصف وزن تلسکوپ «هابل» دارد؛ اما مساحت آینه اصلی آن بیش از ۶ برابر آینه «هابل» است. «جیمز وب» برای اخترشناسی مادون‌قرمز طراحی شده اما همچنین می‌تواند پرتوهای نارنجی و قرمز را نیز رصد کند؛ و همین موضوع است که باعث شده آثار رصد شده و ثبت شده توسط «جیمز وب» زیبا و رنگارنگ و با کیفیت باشند.

موضوع دیگری که «جیمز وب» را از «هابل» متفاوت کرده، ثبت عناصر ظاهرا نامریی است. تا پیش از این، تلسکوپ «هابل» چنین امکانی نداشت. به طور واضح‌تر «هابل» نمی‌توانست در اتمسفر شفاف شامل ترکیبات شیمیایی چون آب،‌ دی اکسید کربن و متان را تجزیه تحلیل کند؛ در صورتی که «جیمز وب» واجد این امکان مهم است.

«سی.ان.ان» نوشته است: پس از انتشار اولین تصاویر با وضوح بالا در ماه جولای، تلسکوپ فضایی «جیمز وب» همچنان تصاویر جدیدی را به اشتراک می‌گذارد که نماهای بی‌سابقه‌ای از کیهان ارائه می‌دهد. این تصاویر تا پیش از این قابل مشاهده نبوده‌اند. انتظار می‌رود این تلسکوپ چرخه زندگی سیارات، ستارگان و کهکشان ها را روشن کند و اسرار جهان را آشکار کند.

«سی.ان.ان.» افزوده است: «جیمز وب» برای بیست سال آینده سوخت کافی دارد سوخت کافی و و نحوه درک مردم از کیهان را تغییر خواهد داد.

پانزده تصویر از کهکشان‌ها و تحولات آن ثبت شده توسط «جیمز وب»

در ادامه تصاویر بدیع ثبت شده توسط «جیمز وب» همراه با توضیحات قابل مشاهده است.

حلقه‌های گرد و غبار موجود در فضا ستاره جوانی را احاطه کرده‌اند که بیست و پنج سال نوری از زمین فاصله دارد!

ستاره «Wolf-Rayet WR ۱۲۴» یکی از اولین اکتشافات تلسکوپ فضایی «جیمز وب» بود که در ژوئن ۲۰۲۲ مشاهده شد

باقیمانده ابرهای «Cassiopeia A» که ۱۱۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. تلسکوپ «جیمز وب» تنها ابزاری است که جزییات موجود را با دقت ثبت کرده است

تصویر «جیمز وب» از غول یخی «اورانوس»/ حلقه‌های باورنکردنی این سیاره و مه درخشانی را که کلاهک قطب شمال آن را پوشانده است (سمت راست) در عکس قابل مشاهده است. یک ابر درخشان در لبه کلاهک قرار دارد و ابر دوم در سمت چپ دیده می‌شود

تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ۵۰۰۰۰ منبع نور نزدیک به فروسرخ را در تصویر جدیدی از خوشه «پاندورا» (ابرخوشه‌ای از کهکشان‌ها) ثبت کرده است. این خوشه مانند یک ذره‌بین عمل می‌کند و به اخترشناسان اجازه می‌دهد کهکشان‌های دورتر را در پشت آن ببینند

«Chamaeleon» که ۶۳۰ سال نوری از زمین دور است. تلسکوپ «جیمز وب» این پدیده را با جزییات به ثبت رسانده است

«NGC ۳۴۶»، یکی از پویاترین مناطق ستاره‌زایی در نزدیکی کهکشان راه شیری، که در یک کهکشان کوچک قرار گرفته است

ثبت شکل گرفتن ستاره‌های جدید که توسط «جیمز وب» ثبت شده است

تلسکوپ «جیمز وب» چشم انداز جدیدی از ستون‌های آفرینش را در نور مادون قرمز میانی ثبت کرده است!

منظره‌ای از سه برج برجسته « Pillars of Creation » ساخته شده از غبار و گاز که «جیمز وب» آن را به دقت ثبت کرده است.

این تصویر جزئیات پیچیده‌ای را در مورد چگونگی شکل‌گیری ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای نشان می‌دهد/ ناحیه داخلی سحابی