فراخوان مسابقه طراحی کتابخانه دانشکده جِنوا ایتالیا


مسابقه معماری و طراحی کتابخانه آینده، رقابتی برای خلق یک فضای آموزشی و مطالعاتی است که می بایست به طور اختصاصی برای دانشگاه جنوا ایتالیا ارائه شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از آرل، طراحان و معماران باید با تفسیر و خلق کالبدی جدید، و در نظر داشتن ویژگی های آینده نگرانه، مکانی را با هدف یادگیری و گسترش دانش ارائه دهند. جایزه مسابقه مبلغی معادل 15 هزار یورو می باشد که این مبلغ بین رتبه اول تا سوم تقسیم خواهد شد. یکی از ویژگی های شاخص این رقابت، وجود هیئت داوران سرشناس آن می باشد که از گروه های معماری سرشناسی انتخاب شده اند.
هیئت داوران مسابقه طراحی کتابخانه دانشگاه جنوا شامل معماران شناخته شده ای همچون: جیانکارلو مازانتی (El Equipo Mazzanti)، آسر خیمینز اورتگا (از گروه معماری MVRDV)، فیدله کانوسا (Mecanoo Architecten)، و امانوئله ماجی ( از دانشکده معماری جنوا) هستند.

شرحی از موضوع طراحی
کتابخانه یکی از جذاب ترین نمونه های معماری در تاریخ بشر محسوب می شوند. مانند کتابخانه اسکندریه و شاهکارهای معاصری که اخیرا در دنیا به اجرا رسیده اند، کتابخانه همواره هسته حافظه جمعی یک مجموعه یا منطقه به شمار می رود. کتابخانه جایی است که می توان تجربیان انسانی را حفظ نموده، آنرا شفاف کنیم و به عنصری ابدی تبدیل کنیم. کتابخانه مسیری برای انتقال تجریبات و دانش انسان از نسلی به نسل دیگر باشد.
کتابخانه به طُرُق مختلفی با ابدیت پیوند خورده، و افکار و تجربه را به عواملی فراتر از زمان و فضا متصل می نماید. کاربری کتابخانه به این دلیل هائز اهمیت است که انسان تجریبات اجداد پیشین خود را بر روی کاغذ نوشته یا ترسیم نموده است. همچنین کتابخانه ها اولین مکانی هستند مجموعه ای از اطلاعات غنی و مهم را گردهم می آورند. تا به امروز تاریخ از طریق جوهر و کاغذ و گسترش کتاب به نسل های بعدی منتقل شده است. لذا برای جمع آوری و آرشیو کتاب ها نیازمند فضای خاص با پلان و سیرکولاسیون قابل درک می باشند. با وجود اینکه بانک بزرگی از کتاب های دیجیتال پدید آمده که نمی توان از قابلیت های فایل های دیجیتاله به راحتی گذشت. کتاب های دیجیتاله یک توالی نامحدود از کدهای بی شمار هستند که در هر لحظه و مکان می توانند مشغول به کار یا رمزگشایی شوند.

با این حال با دو دنیای متفاوت طرف هستم:
از طرفی با فضای مجازی در حال گسترش را مشاهده می کنیم، از سویی دیگ در حال از دست دادن فضای فیزیکی زمین هستیم. در حال حاضر تمام مکان هایی که در طول قرون گذشته مقر مطالعه انسان ها بودند، می بایست تغییرات ویژه ای را اعمال کنند. کتابخانه دیگر جای حفاظت و مشاوره نیست. لذا امروزه دسترسی به اطلاعات فراتر از کتابها می باشد.
بنابراین آینده کتابخانه چیست؟ یا کتابخانه آینده چطور باید باشد؟
بر اساس سوالات مطرح شده، دانشگاه جنوا از ایده طراحی یک کتابخانه با محوریت آینده نگر لذت می برد. این رقابت طراحی، معمارن و طراحان جوان از سراسر دنیا دعوت می کند که ایده های جدید از اماکن یادگیری را گسترش دانش را برای داشنکده جنوا ارائه دهند. شرکت کنندگان می بایست با زبان معماری، مدلی کاملا جدید از فضای یادگیری و مطالعاتی را طراحی کنند.

در حال حاظر جهان مجازی فرصت بی سابقه ای را برای دسترسی به اطلاعات ارائه می دهد. با این حال عوامل نااطمینانی هم وجود دارد. سرعت و بازدهی فضای پژوهشی نسبت به اعتبار و خوشفکری و امنیت در تضاد است. این اختلاف بی پایان بین سنت و فناوری همچنان ادامه دارد. لذا این یک فرصت استثنایی است تا مدل جدیدی از معماری کتاخانه را به یک از مهم ترین دانشکده های دنیا ارائه نمود.

جوایز مسابقه:

رتبه اول: 7 هزار یورو
رتبه دوم: 5 هزار یورو
رتبه سوم: 3 هزار یورو
10 لوح تقدیر به طرح های برتر

تعداد فینالیست ها: 30 نفر

تاریخ ثبت نام و ارسال آثار:
شروع ثبت نام اولیه: 14 ژانویه 2019 (24 دی 1397)
پایان ثبت نام اولیه:10 ژانویه 2019 (21 بهمن 1397)

شروع ثبت نام استاندارد: 11 فوریه 2019 (22 بهمن 1397)
پایان ثبت نام استانداررد: 10 مارس 2019 (19 اسفند 1397)

شروع ثبت نام متاخر: 11 مارس 2019 (20 اسفند 1397)
پایان ثبت نام متاخر: 7 آوریل 2019 (18 فروردین 98)

آخرین مهلت ارسال آثار: 10 آپریل 2019 (21 فروردین 1398 – تا ساعت 12 بامداد به وقت کشور ایتالیا)

هزینه ثبت نام: رایگان

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi