در یک نشست خبری تشریح شد

دلایل طولانی شدن بازسازی موزه هنرهای معاصر

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی اظهار کرد که فرآیند مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در دو بخش ۶۰ و ۴۰ درصدی تعریف شده بود که در حال حاضر بخش ۶۰ درصدی به پایان رسیده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران صبح روز دوشنبه (۳۱ تیر ماه) با حضور هادی مظفری (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی) و مجید آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) در کتابخانه این موزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مظفری در سخنانی اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای مرمت موزه در دو فاز ۶۰ و ۴۰ درصدی بود که ۶۰ درصد اولیه این پروژه به اتمام رسید و امروز گزارش آن ارائه خواهد شد.

Related image

او ادامه داد: موزه هنرهای معاصر در سال ۵۶ افتتاح شده و تاریخی که بعد از ۴۲ سال بر آن گذشته بود، کارهای زیادی داشته که بخشی پیش از آغاز پروژه قابل پیش‌بینی بود و بخشی هم در پروژه خودش را نشان داد. به طور کلی فرآیند مرمت و بازسازی موزه در ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ بخش فرعی انجام شد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره علت طولانی شدن فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: این پروژه از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و یکی از علت‌هایی که این پروژه تاکنون ۱۴ ماه به طول انجامید، نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار بود. با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته بود مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت و همچنین نیز وجود ندارد، اما به‌روز کردن قیمت‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد. در مجموع تغییرات هفته‌ای قیمت‌ها باعث تاخیر در کار شد. در نهایت میان کارفرما، پیمان‌کار و مشاور توافق جدیدی درباره قیمت‌ها ایجاد شد و با توجه به اینکه این قیمت‌ها باید مورد تایید سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور باشد، این فرآیند نیز زمان‌بر شد.

او افزود: یکی دیگر از علل تاخیر پروژه بازسازی این بود که احساس کردیم در برخی جبهه‌های کاری پیمان‌کار سرعت کافی را ندارد. به همین خاطر از حضور پیمان‌کار اول صرف نظر کردیم و مراحل تغییر پیمان کار نیز پروسه‌ای زمان‌بر بود.

مظفری شرایط خاص موزه هنرهای معاصر تهران و ارزش تاریخی که دارد را از دیگر دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد و گفت: موزه هنرهای معاصر تهران دارای سه ویژگی منحصر به فرد است که این ویژگی باعث شد تا ما با دقت بیشتری این پروژه را پیش ببریم. ساختمان و بنای موزه هنرهای معاصر تهران دارای ارزش و قدمت بالایی است و طبیعتا نیاز به مراقبت دو صد چندان دارد. همچنین نگهداری از آثار موجود در گنجینه و مراقبت از تاریخ شفاهی موزه دو ویژگی دیگر موزه‌ هنرهای معاصر تهران است که منجر به تاخیر این پروژه شد. ما فقط با یک ساختمان مواجه نبودیم. تک تک هنرمندانی که در این ۴۰ سال به موزه آمده بودند تاریخی را برای آن ساختند که مراقبت از آن بر اهمیت این پروژه می‌افزود.

logo-samandehi