درخواست فعالان فرهنگی هنری اصفهان:

حرمت نقش جهان و حیثیت ایران را حفظ کنید

بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان، فعالان فرهنگی و هنری، پژوهشگران اصفهانی و معماران و شهرسازان در نامه‌ای به مسئولان درخواست کردند تا «حییثیت فرهنگی ایران، حرمت تاریخی میدان نقش جهان و ظرفیت گردشگری بافت همجوار آن مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در این نامه خطاب به محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - و علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - با موضوع " تخریب حریم میدان نقش جهان برای احداث خیابان آقانجفی " که امضای ۷۶ نفر از از کارشناسان، فعالان فرهنگی و هنری، پژوهشگران اصفهانی و معماران وشهرسازان از نهادهای «جمعیت دیده‌بان شهر و حقوق شهروندی اصفهان»، «بنیاد تاریخ، فرهنگ و تمدن آریا»، «موسسه فرهنگی هنری ایوان» و یک شرکت خصوصی مهندسان مشاور معمار و شهرساز پای آن ثبت شده، آمده است: «در شرایطی که ایران در معرض چالش‌های بین‌المللی قرار دارد، حراج آبروی فرهنگی کشور و تعرض به حریم اثر جهانی میدان نقش جهان، شایسته نیست.

طرح خیابان آقانور الله نجفی درحریم میدان نقش‌جهان

به دنبال پافشاری مدیریت شهری اصفهان بر ساخت خیابان "آقانجفی" در نزدیکی مسجد شیخ لطف‌الله و بخاطر بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به وضع آشفته و نیمه مخروبه آن محدوده، طی مصوبه کمیسیون ماده پنج در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۷، مقرر شد: "شهرداری اصفهان طرح ساماندهی در قالب طراحی شهری با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت و انطباق با گذرهای موجود را تهیه و پس از تائید اداره کل میراث فرهنگی جهت طی مراحل قانونی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال تا امکان ادامه کار فراهم آید."

باو جود این مصوبه، نه تنها پیگرد برای تخلفات و جبران تخریب‌های گذشته دیده نمی‌شود، بلکه هنوز فراخوانی برای بررسی نظر کارشناسان منتشر نشده است. اخیرا نیز هجوم خودسرانه ماشین‌آلات شهرداری برای ادامه خاکبرداری و حفاری، موجب نگرانی جدی شد. چنانکه گویی مدیران اصفهان تلاش چندانی برای پاسداری از سلامت آن مجموعه تاریخی ندارند و توسعه شهری را صرفا در تخریب داشته‌های اصیل و جایگزینی با کالبدهای نوساز می‌بینند.

امضاکنندگان این نامه خواستارند تا:

۱- از اصرار بر احداث خیابان آقا نجفی به بهانه کاهش ترافیک، رونق محله ی هر بهانه ناموجه و فریبنده جلوگیری شود.

۲- فضاسازی خبری مبنی بر پیشرفت اجرائیی خیابان و ناگزیر بودن احداث آن، متوقف و به شهروندان بابت ارزش آن محله آگاهی‌رسانی شود.

۳- کمیته‌ای شایسته برای فراخوان و جمع‌آوری ایده‌های پیشنهادی مشخص شود.

۴- فراخوان همگانی برای نظرسنجی از کارشناسان و متخصصان حوزه شهرسازی، معماری و باستان‌شناسی منتشر شود.

۵- فرآیند انتخاب و تدوین طرح نهائی، کاملا شفاف و منصفانه باشد

۶- حییثیت فرهنگی ایران، حرمت تاریخی میدان نقش جهان و ظرفیت گردشگری بافت همجوار ان مدنظر قرار گیرد.»

پی‌نوشت این نامه به فرزانه صادق مالواجرد - معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی - ، مهدی جمالی‌نژاد - معاون عمرانی وزیر کشور - ، محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری -، علی اصفهانی - دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان - و سید محمد مهدی طباطبایی - مدیر کل بازرسی استان اصفهان - فرستاده شده است.


logo-samandehi