افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه چین

کتابخانه هفت طبقه با استفاده از ادبیات مرجع و در ادای احترام به تاریخ طولانی ادبیات چاپی چین طراحی شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، کتابخانه شرقی شانگهای که در استودیو دانمارکی اشمیت هامر لاسن طراحی شده در چین به روی عموم بازشد. این کتابخانه ۱۱۵هزارمترمربعی با سنگ‌های منحصربه‌فرد منطقه پودونگ شانگهای با عنوان سنگ تایهو با سطوح سوراخ‌دار و حفره‌های فرسایشی طراحی شده است. سنگ تایهو که با نام «سنگ دانشمندان» شناخته می‌شود و قرن‌ها به طور گسترده در باغ های چینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جینگ لین معمار این پروژه گفته است: «این کتابخانه فرصتی منحصربه فرد برای تفسیر مجدد یک نماد محبوب چینی از طریق معماری و طراحی بود.»

نمای بیرونی کتابخانه هفت طبقه با استفاده از ادبیات مرجع و در ادای احترام به تاریخ طولانی ادبیات چاپی چین طراحی شده و ۱۵عکس بر روی صفحات شیشه‌ای نما چاپ شده است. پنل‌های چاپ شده با درجات مختلفی از شفافیت طراحی شدند تا به ورود نور طبیعی به ساختمان کمک کنند.

ساختار اصلی بنا توسط دو پاویون پشتیبانی می‌شود تا از دور حجم اصلی کتابخانه به صورت شناور به نظر برسد. پاویون‌ها دارای سالن تئاتر، نمایشگاه و سالن با ۱۲۰۰صندلی است. یکی از پاویون‌ها دارای کتابخانه کودکان با حیاط مرکزی و فضاهای بازی در فضای باز است و فضاهای مطالعه در فضای باز بالای کتابخانه، منظره‌ای مشرف به پارک را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

فضای داخلی باز کتابخانه شرق شانگهای دارای فضاهای به هم‌پیوسته و دهلیزهای متعدد است که با اشاره به سنگ تایهو با حفره‌های متعدد آن طراحی شده است. از بامبو و بلوط برای ایجاد یک آتریوم مرکزی دلپذیر در ورودی ساختمان استفاده شده است که هفت سطح کتابخانه را به هم متصل می‌کند. فضای داخلی باز کتابخانه شانگهای دارای فضاهای به هم پیوسته و دهلیزهای متعدد است که با توجه به سنگ تایهو با دهانه‌های متعدد آن نیز طراحی شده است.

طبقه همکف دارای کتاب فروشی، کافه و فضای مناسب برای برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف است. کتابخانه شرق شانگهای، بیش از ۸۰درصد از فضای ساختمان را به فعالیت‌های اجتماعی اختصاص داده است.

براساس پیش‌بینی‌ها، تخمین زده می‌شود این کتابخانه سالانه بیش از ۱۲۰۰رویداد را برای بیش از چهار میلیون بازدیدکننده در خود جای دهد. از ده هنرمند معاصر چینی و بین‌المللی دعوت شد تا تاسیسات دائمی ویژه‌ای برای کتابخانه با محوریت موضوع چاپ، کتاب یا سنگ ایجاد کنند. از جمله می‌توان به اثر پرنده اشاره کرد که هنرمند چینی ژوبینگ برای طبقه سوم در داخل محوطه اصلی ساختمان ساخته است. این ساختمان شامل ۸۴۲ پرنده کاغذی است که گویی به سمت پنجره شیشه‌ای رو به پارک پرواز می‌کند.

logo-samandehi