طراحی پاویون سنگی با الگوبرداری از نقوش اسلیمی در دانشگاه آلبرتا

غرفه «دیوان» با الگوبرداری از عناصر معماری اسلامی در دانشگاه آلبرتا طراحی شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، استودیو معماری AXIA مستقر در تورنتو با همکار استودیوی Arriz یک غرفه و فضای چندمنظوره را در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه آلبرتا تکمیل کردند. این غرفه با عنوان «دیوان»، برای برگزاری رویدادهای مختلف در باغ ۴.۸ هکتاری طراحی شده است.

معماران این پروژه گفته‌اند:«اصطلاح دیوان تعاریف تاریخی مختلفی دارد و در اینجا به فضایی برای ملاقات، تبادل فرهنگی و جشن اشاره دارد. این غرفه علاوه بر ارائه عملکرد چندمنظوره، تفسیری معاصر از معماری منظر اسلامی در اقلیم شمال را به نمایش می‌گذارد.»

طراحی معماری، برخی از تقارن‌های باغ آقاخان را حفظ کرده، در حالی که به برخی دیگر از تقارن‌ها پایبند است بافت رسمی باغ را با کارکردهای داخلی غرفه متعادل می‌کند.

این ساختمان سنگی کم‌ارتفاع در نمای جلویی دارای برآمدگی عمیق است و رو به محور مرکزی باغ قرار دارد. غرفه اصلی دارای یک منطقه سرپوشیده در نزدیکی ورودی برای محافظت از بازدیدکنندگان در برابر عناصر مختلف است.

بازدیدکنندگان بعد از گذر از سرسرا و محل نگهداری وسایل به فضای مرکزی در طبقه همکف، وارد قسمت‌های دیگر می‌شوند. طراحان پروژه از کف‌پوش‌ها و روکش‌های چوب بلوط سفید برای القا حس گرما و راحتی استفاده کرده‌اند.

این تیم از ویژگی‌های سنتی طراحی اسلامی در سرتاسر ساختمان ‌الگوبرداری کردند. در چندین منطقه ساختمان، صفحه‌های طرح‌دار با نقوش هندسی پیچیده که یادآور مشربیه سنتی هستند، دیده می‌شود. گروه معماری معتقدند با طراحی، انبوه‌سازی و انتخاب متریال مربوط به ساختمان معاصر، در واقع اصول سنتی را تفسیر کردند.

در سالن اصلی، سقف زرد روشن با پنل‌های سیاه آویزان شده تا توجه بیننده را به الگوهای پیچیده جلب کند. در سراسر فضای متقارن، پنجره‌ها چشم‌اندازی از باغ‌های اطراف را نیز فراهم می‌کنند. همچنین در پشت بام یک تراس تعبیه شده که در ماه‌های گرم‌تر سال منظره‌ای از باغ‌ها و محوطه دانشگاه را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

طبقه همکف غرفه «دیوان» دارای یک سرویس پذیرایی برای میزبانی از مهمانان در برنامه‌های مختلف است. منابع مالی ساخت و طراحی «دیوان» مانند باغ گیاه‌شناسی دانشگاه آلبرتا توسط بنیاد آقاخان تامین شده است.

logo-samandehi