نگاهی به طراحی مجتمع تجاری پلکانی با نمای شیشه‌ای در ژاپن

دفتر معماری OMA از طراحی پروژه مرکز خرید هاراجوکو با تراس‌های پلکانی و پشت‌بام سبز با نمایی شیشه‌ای در شهر توکیو رونمایی کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، این ساختمان با مساحت ۸۰۸۲ مترمربعی در میان دو منطقه محبوب فرهنگی اوموتیساندو و هارجوکو توسط استودیوی نیویورک OMA با همکار شرکت Shohei Shigematsu طراحی شده و دارای فضاهای خرده‌فروشی، رستوران و همچنین سقفی با دیوارهای نشیمن خواهد بود.

این پروژه با دو نمای متفاوت در منطقه طراحی شده است؛ نمای رو به منطقه اوموتیساندو به صورت یکپارچه و شفاف با متریال شیشه به شکل محدب و نمای منطقه‌ اوکو-هاراجوکو با تراس های پلکانی.

حدود نیمی از ساختمان(۴۶۲۸۵ فوت مربع) برای استفاده خرده فروشی اختصاص داده شده است و ۱۲۰۵۵ فوت مربع فضای عمومی، ۹۸۰ فوت مربع فضای اختصاصی تراس و پارکینگ بقیه سازه را اشغال کرده‌اند.

وقتی از بالا به ساختمان نگاه می‌کنیم، بنا شکلی تقریبا ذوزنقه‌ای به خود گرفته است. پلکان مارپیچی و زیگزاگی در نما دیده می‌شود در حالی که یک حجم شیشه‌ای با زاویه به بیرون، در نمای دیگر به نمایش در می‌آید. یک تراس وسیع در سطح دوم در میان فضای شهری گسترده می‌شود تا میزبان برنامه‌های فرهنگی باشد در حالی که شلوغی سطح خیابان را نیز به خود ساختمان منتقل می‌کند.

در سطح زمین، یک گذرگاه بین هاراجوکو کوئست و ساختار مجاور به عنوان یک خیابان مستقیم بین دو محله با فروشگاه‌های خرده‌فروشی و رستوران‌ها در سراسر آن عمل می‌کند. رندرهای ساختمان که توسط OMA و INPLACE به اشتراک گذاشته شده، پشت بام مسکونی ساختمان را به نمایش می‌گذارد که دور یک حجم چهار وجهی پوشیده از فضای سبز قرار گرفته است. کاشت درختان در هر یک از تراس‌ها، ساختار را بیشتر با بافت شهری ادغام می‌کنند.

فرآیند ساخت‌و‌ساز پروژه‌ هاراجوکو از ماه گذشته شروع شده و انتظار می‌رود در فوریه سال ۲۰۲۵ میلادی به بهره‌برداری برسد.

logo-samandehi