تقویت کنجکاوی و خلاقیت کودکان هدف طراحی داخلی مهدکودکی در پکن


طراحی داخلی این فضا با استفاده از رنگ های شاد دارای فضایی پر جنب و جوش و پویا و با اشکال کودکانه برای تنوع بصری توسط گروه معماران Sako در توکیو، با هدف ایجاد فضایی سرگرم کننده و انتزاعی با بدنه های سوراخ دار و دیوارهای شیب دار به صورت دوازده سیلندر در سراسر طبقه دوم و قسمت مرکزی طبقه سه پراکنده شده که ۱۵ اتاق درس و اتاق بازی را شامل می شود، یک آشپزخانه دوست داشتنی کودکانه، یک اتاق با عنوان سوپرمارکت، اتاق های موسیقی و رقص، ورزش و بازی ها و یک کافه تریا نیز در برنامه فیزیکی فضا گنجانده شده است.

به گزارش گالری آنلاین، هر سیلندر دارای رنگ متفاوتی است که توسط یک راهرو پیچ خورده احاطه شده است و از این طریق بازدیدکنندگان میتوانند با عبور از یک سری از دهانه های گرد و دروازه نامنظم مناظر متفاوتی را مشاهده نمایند. همه سطوح داخلی دارای رنگ های شاد است که با پالت رنگ داخلی اتاق مطابقت دارد و این هماهنگی در مبلمان و دکوراسیون نیز به چشم می خورد. این رنگ های داخلی سیلندرها توسط دایره های مشبک تقویت شده و با قرارگیری در مقابل یک زمینه سفید بیشتر نمود پیدا می کند.

در طبقه همکف، علاوه بر منطقه پذیرش، مهدکودک دارای سه استخر شنا برای کودکان است که برای ایجاد هارمونی با کل فضا در دیوارهای سکو در محوطه های استخرها از دایره های سوراخ شده و در برخی قسمت ها از دهانه های دایره با اندازه بزرگتر استفاده شده است. همینطور از سقف دایره هایی سفید رنگ آویزان شده که از دور مانند حباب های شناور به نظر می رسند.

در طراحی داخلی سرتاسر فضا سعی شده تا با تلفیق مقیاس ها و انواع فعالیت ها طیف گسترده ای از نیازهای کودکان را پوشش دهد به طوری که به گفته معماران پروژه، فضا بتواند علاوه بر لذت و دلپذیری برای کودکان، کنجکاوی و خلاقیت آن ها را نیز تقویت نماید.

در طراحی داخلی فضاها برای کودکان به خصوص فضاهای آموزشی استفاه از رنگ ها و تم های کودکانه برای جذابیت بیشتر و استفاده از متریال های مناسب برای ایمن بودن آن ها از اولویت های طراحی فضاست که بایستی بسته به نوع فضا و نیازهای کودکان آیتم هایی به طراحی اضافه گردد؛ همچنین ارگونومی و چیدمان مبلمان فضا متناسب با مقیاس و ارتفاع قد کودک برای ایجاد احساس خوب کودک در قرار گرفتن در فضا بسیار مهم است زیرا در فضاهای با ارتفاع بسیار کم ممکن است کودکان بترسند و یا در فضاهای با ارتفاع سقف بلند سر درگم شوند اما متناسب بودن مبلمان و ارتفاع سقف به دسترسی و آرامش آن ها کمک خواهد کرد.


منبع: دکوبوم/azuremagazine

logo-samandehi