طراحی موزه علم و فناوری توسط معماران زاها حدید

موزه علم و فناوری شنژن بازدیدکنندگان را با هر بار بازدید با یک تجربه غنی و متنوع روبرو می‌کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، گروه معماری زاها حدید برای موزه علم و فناوری شهر شنژن چین -بخشی از طرح کلان شهر دانش گوانمینگ- ساختمان عظیمی طراحی کرده است. این یک پروژه حیاتی برای شهر شنژن است که پس از ظهور نوآوری در سخت‌افزار، هویت خود را به‌عنوان یک قطب فرهنگی فناوری پذیرفته است.

این مرکز جدید شامل فضاهای نمایشگاهی و گالری‌های بسیار باشکوه است که عمدتا ارتباطات مهم بین موسسات نوآور در زمینه تکنولوژی، دانشگاه‌ها و مدارس را تسهیل می‌کند.

ساختمان به شکل U طراحی شده که از نظر مصرف انرژی بهینه باشد. در عین حال از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند که اصطلاحا ساختمانی سبز باشد. همچنین بازدیدکنندگان هنگام حرکت از هر دو جهت در امتداد فرم U شکل به فضا اصلی هدایت می‌شوند.

طراحان این پروژه گفته‌اند: "استفاده حداکثری از سازگاری به‌عنوان یک اصل اساسی در طراحی، بازدیدکنندگان را با هر بار بازدید با یک تجربه غنی و متنوع روبرو می‌کند."

فرم کلی ساختمان مطابق با زیبایی‌شناسی طراحی شده همان‌طور که بازدیدکنندگان از یک منطقه نوآورانه انتظار دارند. پوسته فلزی به طور یکپارچه به دور هر لبه قرار دارد. در انتها U شکل به تدریج گسترش می‌یابد و مجموعه‌ای از بالکن‌ها را تشکیل می‌دهد.

موزه علم و فناوری شنژن علاوه بر فضای نوآورش در منطقه نیز برای پیشبرد معیارهای پایداری فعلی طراحی شده است.

زاها محمد حدید، معمار عراقی-انگلیسی، اولین بانویی بود که توانست جایزه‌ معماری پریتزکر را دریافت کند. معتبرترین جایزه‌ی معماری بریتانیا یعنی جایزه‌ استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame از دیگر افتخارات او هستند.

روزنامه‌ی گاردین، زاها حدید را ملکه‌ انحناها نامیده است. به بیان بسیاری از کارشناسان معماری، او هندسه‌ معماری را دگرگون کرده و هویتی جدید و باشکوه به آن داده است.

از بزرگ‌ترین آثار به‌یادماندنی این بانوی معمار می‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲، موزه‌ هنر میشیگان در ایالات متحده‌ آمریکا و سالن اپرای گوانگژو در چین اشاره کرد. برخی از طراحی‌های او پس از مرگش در سال ۲۰۱۶، ساخته شدند و برخی از آن‌ها مانند استادیوم ال‌وکره در قطر هنوز در حال ساخت هستند.

logo-samandehi