چگونه آثار هنری برای فروش در حراج ها انتخاب میشوند؟

رمز و رازهای بسیاری پشت درهای خانه های حراج سراسر دنیا وجود دارد که در این مطلب پاسخ مدیران هنری حراج های Phillips و Bonhams در مورد بخشی از آنها را میخوانید.

به گزارش گالری آنلاین، پس از گذشت یکسال از هیاهوی کرونا و افزایش فعالیت های مجازی، حراج های هنری از جمله مراکزی بودند که از همان ابتدا سعی کردند خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند.

اگر چه شکل برگزاری حراج ها در این دوران تغییر کرده است، اما حراج ها اهمیت خود را برای بازار هنر به طور گسترده حفظ کرده اند. خانه های حراج در سراسر جهان برای حفظ مجموعه داران و خریداران خود به فروش آنلاین و حضوری به شکل ترکیبی روی آورده اند.

در حالی که این تغییر ناگهانی و بی سابقه آنلاین شفافیت زیادی را به معاملات بازار هنر اضافه کرده است، اما همچنان در اتاق های فروش رمز و رازهای بسیاری وجود دارد. یکی از این راز ها درباره ی این است که چگونه آثار هنری برای فروش در حراج انتخاب میشوند؟ و اینکه کدام اثر حراج فروش خاصی داشته باشد؟

به گفته Amanda Lo Iacono، رئیس حراج قرن بیستم فیلیپس وجود قوانین سخت برای ورود به حراجی ها امر منطقی است و این امر مسئله عجیبی نیست. او ادامه میدهد: بیشتر اوقات، تصمیماتی که در مورد ساخت و سازهای خاص حراج اتخاذ می شود ناشی از بررسی میزان داغی بازار است، سنجش کالاهای فروش قبلی، نمایش های آینده و آثار احتمالی که در آینده به دستمان میرسد، معیارهایی هستند که اهمیت دارد و بر اساس آنها ساختار دهی فروش فصل بعدی را شروع میکنیم.

وی این فرآیند را "افزایشی" توصیف کرد، زیرا شرکت برای تحقق فروش متنوع و متناسب با زمینه ی حراج، هم آثار هنری پیشنهادی مناسب را می پذیرد و هم به دنبال آثار هنری مورد نظر خود به جستجو می پردازد.

این مدیر هنری به عنوان نمونه ای از این رویکرد به دسته بندی فروش پاییز قرن بیستم این شرکت اشاره کرد.

ممکن است آنچه در نگاه اول به نظر می رسید انتخاب نامرتبطی از آثار باشد، اما آثار این فروش با هم در گفتگوهای تاریخی هنری قرار دارند، به عنوان مثال دو اثر Joan Miró و Alexander Calder نشان دهنده دوستی و گفتگوی هنری این دو هنرمند است، همراه با تأملاتی در مورد انعکاس رویدهای همزمان درمورد آثار Bruce Nauman که همزمان با فروش اثر او در حراج، نمایشگاه مروری بر آثار این هنرمند در موزه MoMA نیز در حال برگزاری است.

مدیر بخش هنر معاصر حراج بونامز، Ralph Taylor فرایند مشابهی را برای ساختار حراج های بونامز توصیف کرده است. او توضیح میدهد، در صورتی که برگزاری حراج با یک رویداد نمایشگاهی ویژه گره نخورده باشد، موضوع و آثار حراج از بخشی انتخاب میشود که انتظار میرود فروش بهتری را رقم بزند. به عنوان مثال اگر اثری از Frank Auerbach در اختیار باشد، فروش آن در بخش هنرمندان مکتب انگلستان ساده تر خواهد بود.

این مدیر هنری تاکید کرد ممکن است تصمیم گیری در مورد آثار با توجه به نتیجه حراج قبلی صورت بگیرد.

ازدیدگاه Taylo بیان یک روایت منسجم در هر حراج اهمیت ویژه دارد. هر دو مدیر هنری Taylor و Lo Iacono بیان کرده اند که خانه های حراج دسته بندی موضوعی خود را تا 40 الی 50 گروه گسترده اند. همچنین هر دو خانه حراج برای فروش چارچوب زمانی تقریبی یکسانی دارند.

به گفته Lo Iacono برنامه ریزی برای فروش بعدی معمولاً یک روز پس از بسته شدن فروش قبلی آغاز می شود. در طول شش ماه، کیوریتورها و متخصصان، مقدمات فروش بعدی را از اولین مرحله به دقت انجام می دهند. با گذشت سه ماه، فروش بطور مشخص شکل می گیرد و در شش هفته بعدی مدارک لازم جهت بازاریابی برای مجموعه دارها ارسال میشود و به این ترتیب کم و بیش شکل و اندازه فروش، نهایی می شود. گرچه نظارت در سطح بالا مهم است، اما هنوز هم این مسئله فنی وجود دارد که چگونه کارها در یک حراج فروش می رود و کار به پایان میرسد.

روند ارسال یک اثر هنری به خانه های حراج نیاز به مذاکره میان فرستنده و خانه حراج دارد. دانا پروسیان، متخصص خدمات هنری در بانك آمریكا، روند ارسال را به عنوان یكی از درخواست های نیازمند سنجش و بررسی دقیق، توصیف كرده است. او توضیح میدهد خانه های حراج استراتژی بازاریابی و فروش متفاوتی دارند و در پیشنهادهای خود بسته های مالی متفاوتی را ارائه می دهند. وی همچنین تاکید کرد هرچه ارزش اثر هنری ارسالی بیشتر باشد جزئیات مذاکره در رابطه با آن اثر بیشتر خواهد بود.

چنانچه آثار ارسالی برای یک حراج تعداد زیادی باشد در مورد نحوه نظارت و سرپرستی این آثار که مورد نظر خانه حراج است، با آنها مذاکره خواهیم کرد.

همچنین Taylo روند مناقصه آثار را جریانی استراتژیک توصیف میکند که در نهایت به مرحله مالی میرسد و اضافه میکند: به طور کلی، فرستنده گان آثار علاقه زیادی به دانستن ارزش آثار خود دارند و اغلب نسبت به نحوه ارائه یک اثر برای فروش و همچنین وارث و مالک بعدی اثر حساس هستند. وی معتقد است سطح تجلیل اثر و هنرمند توسط خانه حراج در ارزش و قیمت نهایی آن اهمیت دارد.

باتوجه به تغییرات پرفراز و نشیب اتفاق افتاده بر اثر بیماری همه گیر کوید 19، ممکن است انتظار برود که روند نظارت بر حراج ها تغییر کرده باشد. اما Lo Iacono با این موضوع موافق نیست و می گوید: روند واقعی نظارت تغییر چندانی نکرده است. هرچند که برگزاری حراج مجازی به عنوان استانداردی برای آینده نزدیک باقی خواهد ماند اما اهمیت نظارت بر حراج ها متزلزل نشده است.


نویسنده: Justin Kamp

logo-samandehi