در آستانه برگزاری نمایشگاه فرصت همزمان با سالانه انجمن هنرمندان نقاش ایران مطرح شد؛

مینا نادری: فصل جدیدی از ارتباط موسسه توسعه هنرهای تجسمی با انجمن ها آغاز شده است


"یکی از مسائلی که در هیأت مدیره جدید بسیار مورد توجه است رفتار حرفه‌ای بر اساس معیارهای مشخص است." این را مینا نادری، عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، در آستانه برگزاری اولین نمایشگاه مشترک انجمن های تجسمی همزمان با برگزاری نمایشگاه فروش پایان سال انجمن هنرمندان نقاش در خانه هنرمندان ایران بیان کرد‌.

در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند و فعال حوزه هنرهای تجسمی باشید.

مینا نادری در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با برگزاری نمایشگاه مشترک انجمن های تجسمی تحت عنوان فرصت، بیان کرد: طی نشست های متعدد با شورای تجسمی خانه هنرمندان، و به دلیل انطباق زمانی رویداد فروش پایان سال خانه هنرمندان ایران با وقت نمایشگاه سالانه (زمستان) انجمن هنرمندان نقاش ایران، هیأت مدیره انجمن تصمیم گرفت تا با نخستین گردهمایی هنرهای تجسمی تحت عنوان “ فرصت “ که همزمان با هفته "هنر تیر" برگزار می شود، همراهی کند.
این گردهمایی در گذشته هم رخ داده‌است اما اکنون گسترده تر و در جهت یک هدف خاص صورت می‌گیرد که می‌توان آن را تمرینی برای رویدادهای مشترک و برنامه‌ریزی شده‌ی آینده دانست.

این هنرمند نقاش در رابطه با اینکه میتوان این رویداد را نویدی برای برگزاری دوسالانه ها دانست، توضیح داد: به نظر می‌آید انجمن‌های تجسمی در سال‌های اخیر رویدادهای مناسب‌تری را جایگزین دوسالانه کرده‌اند که اهداف آن‌ها را بهتر پاسخ می‌دهد مانند سرو نقره‌ای و ده روز با عکاسان، انجمن هنرمندان نقاش ایران هم در پی برگزاری رویدادی است که اهداف آن را بهتر تآمین می‌کند. حال این رویداد می‌تواند دوسال یک بار برگزار شود و یا سالانه.
هم اکنون برنامه‌های اولیه چنین رویدادی تدوین شده است و امیدواریم به زودی شاهد شکل‌گیری آن باشیم که البته کلیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
ولیکن کنار هم قرار گرفتن انجمن‌های تجسمی می‌تواند نوید شکل‌گیری دوسالانه هنر ایران باشد که گفتگو‌های اولیه آن هم انجام شده است و احتمالا در آینده نزدیک شاهد شکل‌گیری آن توسط انجمن‌های تجسمی خواهیم بود.

وی ضمن اشاره بر اینکه خوشبختانه در این نمایشگاه تعامل خوبی با موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایجاد شده، افزود: به ویژه بخشی از امور اداری و تدارکاتی توسط موسسه تسهیل شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در رابطه با حمایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی از انجمن های تجسمی، گفت: در دوره‌ی جدید مدیریت، در مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطات گسترده تری میان انجمن‌ها و این مرکز برقرار شده و انجمن‌ها در بسیاری از امور مربوط به هنرهای تجسمی مورد مشورت قرار گرفته اند و حمایت‌هایی هم از طرح‌ها و رویدادهای انجمن‌ها صورت گرفته است.
اخیرا هم کمکی مالی به تمامی انجمن‌های هنرهای تجسمی انجام شد تا بخشی از امور جاری انجمن‌ها به واسطه آن آنجام شود. به هر حال به نظر می‌رسد فصل جدیدی در ارتباط با این مرکز آغاز شده است که امیدواریم فقط نتیجه آغاز دوره مدیریت نباشد و این روند ادامه یابد.

نادری با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که در هیأت مدیره جدید بسیار مورد توجه است رفتار حرفه‌ای بر اساس معیارهای مشخص است، در رابطه با رویکرد های هیئت مدیره جدید توضیح داد: به جهت اینکه هم اعضای انجمن نسبت به این معیارها آگاه باشند و هم نسبت به درک اهمیت این معیارها تلاش کنند، در این رویداد هم انتخاب بر اساس؛ الف: پیشینه فروش در سه سال گذشته، ب: پرداخت به هنگام حق عضویت سالیانه، ج: حضور فعال در مجامع بوده، است.
به این ترتیب و در مجموع ۱۲۴ اثر از ۶۷ هنرمند به نمایش در خواهد آمد البته در کنار آن تعدادی هم آثار نقاشی از گنجینه خانه هنرمندان، نمایش داده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در این رویداد دو گالری ممیز و پائیز به نمایش آثار نقاشی اختصاص یافته است.
همچنین سقف قیمت آثار ارائه شده‌ی اعضای مدعو انجمن نقاشان، معادل پنج میلیون است.

این مدرس در خصوص برنامه های کمیته نمایشگاه ها برای اعضای انجمن هنرمندان نقاش بیان کرد: تقویم نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران در دست تهیه است و به زودی اعلام خواهد شد. اما به صورت کلی و در ارتباط با خانه هنرمندان نقاش ایران، انجمن در خانه، چهار نمایشگاه برگزار خواهد کرد که در دو نمایشگاه‌ آن سالانه‌ی ( تابستان) و سالانه ی (زمستان) رویکرد، فروش آثار خواهد بود و در دو نمایشگاه دیگر اهداف گوناگون انجمن از برگزاری نمایشگاه‌ها، مورد توجه قرار خواهد گرفت از جمله نمایش آثار اعضای جدید.

وی با تشریح اهداف کارنماها و نتایج حاصل شده از آن رویداد، توضیح داد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری کارنما‌ها تهیه آرشیوی منسجم از آثار و فعالیت‌های متأخر اعضا بود که این هدف با هدایت هیأت مدیره پیشین و به خصوص آقای بابک اطمینانی محقق شد. دهمین و آخرین کارنما هم در دوره هیأت مدیره جدید برگزار شد تا این پروژه در پایان به شکل نهایی مورد نظر در هیأت مدیره پیشین برسد. همانطور که در پاسخ به سؤال پیشین ذکر کردم هیأت مدیره انجمن در پی اهداف خود برنامه‌ریزی‌های گوناگونی برای برگزاری نمایشگا‌ها دارد که تقویم آن به زودی ارائه خواهد شد و چهار نمایشگاه در خانه هنرمندان با رویکردهای ذکر شده، بخشی از آن تقویم خواهد بود.

logo-samandehi