فروشهای مهم در فریز سئول ۲۰۲۵
دوره ۲۰۲۵ فریز سئول روز شنبه، ۶ سپتامبر، پس از یک هفته شلوغ در مرکز COEX در گانگنام به کار خود پایان داد.
Installation view of MASSIMODECARLO’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
به گزارش گالری آنلاین، در این دوره بیش از ۱۲۰ گالری از ۳۰ کشور حضور داشتند و نمایشگاه بهعنوان نقطه مرکزی هفتهای پر از رویدادهای هنری در پایتخت کره شناخته شد. در سرتاسر سئول برنامههای متنوعی برگزار شد؛ از شبهای گالری در محلههای اولجیرو تا چونگدام گرفته تا افتتاحیه موزهها، مهمانیها و همچنین نمایشگاه همزمان Kiaf SEOUL که ۱۷۵ غرفه گالری را در طبقهای دیگر از COEX به نمایش گذاشت.
این چهارمین دوره فریز سئول در شرایطی برگزار شد که صنعت هنر داخلی تحت فشار فزایندهای قرار دارد. در کنار نشانههای رکود گسترده بازار جهانی هنر، کره با چالشهای خاص خود نیز روبهروست: از زمان برگزاری هفته هنر گذشته، کشور رئیسجمهور پیشین خود را استیضاح کرده، رئیسجمهور جدیدی انتخاب نموده و اقتصادش از تعرفههای آمریکا آسیب دیده است (هرچند هنر مشمول این تعرفهها نیست).
با این وجود، حضور بازدیدکنندگان در طول نمایشگاه بالا بود و حالوهوای کلی مثبت گزارش شد. فریز اعلام کرد که طی برگزاری نمایشگاه، حدود ۷۰ هزار نفر از ۴۸ کشور—including نمایندگانی از بیش از ۱۶۰ مؤسسه—از آن دیدن کردند. حالوهوای پرشور نمایشگاه از روز نخست و بازدید ویژه ویآیپی آغاز شد؛ روزی که چهرههای سرشناس کیپاپ مانند لیزا (بلکپینک)، آرام (بیتیاس)، و The8 و ورنون (Seventeen) در آن حضور داشتند. مکس بوسیه، مدیر گالری Lisson، گفت: «انرژی نمایشگاه امسال ما را شگفتزده کرد. مجموعهداران و موزههای محلی در همان روز اول آمدند و بیشتر آثار غرفه ما را خریداری کردند. علاوه بر این، با مجموعهداران جدیدی از سراسر آسیا آشنا شدیم.»
این فضای پرنشاط با ارائههای شاخصی تقویت شد که میان تجربهگرایی بینالمللی و نمایش هنرمندان بومی تعادل برقرار کرده بودند. غرفه گالری توکیویی Take Ninagawa که به زنان هنرمند اختصاص داشت، برنده جایزه غرفه برتر فریز سئول شد. همچنین ایم یونگزو، هنرمند سئولی، برنده جایزه هنرمند فریز سئول ۲۰۲۵ گردید. اثر ویدئویی سهکاناله او با عنوان Calming Signal که در نمایشگاه رونمایی شد، در طول هفته توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
در ساعات اولیه روز ویآیپی، چندین فروش میلیوندلاری گزارش شد. مهمترین آنها فروش سهلتی از مارک بردفورد به قیمت ۴.۵ میلیون دلار توسط گالری Hauser & Wirth بود؛ که بهعنوان گرانترین فروش گزارششده از زمان آغاز فریز سئول در سال ۲۰۲۲ شناخته شد. این فروش بخشی از چندین معامله هفترقمی در روز نخست بود؛ رقمی بسیار بالاتر از فروشهای گزارششده در روز اول سال گذشته. در طول هفته، گزارش فروشها ادامه داشت و بسیاری از فروشندگان از حضور مجموعهداران جدید خبر دادند. امی او، مدیر اجرایی گالری سنگاپوری STPI، گفت: «تغییراتی در مخاطبان مشاهده کردیم، با چهرههای جدید و انرژی بالا. واضح است که خریداران تازهوارد بیشتری وارد میدان شدهاند و این بسیار هیجانانگیز است.»
Taiki Yokote, installation view of CON__’s booth at Frieze Seoul, 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
Mark Bradford, installation view of Hauser & Wirth’s booth at Frieze Seoul, 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
Martha Jungwirth, Ohne Titel, 2022. © Martha Jungwirth /Bildrecht, Wien 2023 Photo by Ulrich Ghezzi. Courtesy of Thaddaeus Ropac
Robert Morris/Untitled, 1967/95Sprüth Magers
Installation view of Gallery Hyundai’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
Installation view of Mennour’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
Olga de Amaral/ Tabla 18, 1993/2011/ Lisson Gallery
Sarah Cunningham/ Untitled, 2024/ Lisson Gallery
Installation view of Lehmann Maupin’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by OnArt Studio. Courtesy of Lehmann Maupin
Amanda Baldwin/ Olympic Orbits, 2025/ Jason Haam
Lily Stockman/ Rhubarb Music, 2025/ MASSIMODECARLO
Xiyao Wang 王西瑶/ Lightly Floats and Drifts the Boat No.1, 2024/ Tang Contemporary Art
Installation view of David Zwirner’s booth at Frieze Seoul 2025. Courtesy of David Zwirner