شش توصیه شرکت اپل برای طراحی آیکون
به گزارش گالری آنلاین به نقل از مجله رنگ ، چندین اشتباه رایج در طراحی آیکون وجود دارد که بارها و بارها توسط برنامهنویسان تکرار میشود. این اشتباهات در بسیاری از نرمافزارها/برنامه هایی دیده میشود که در بازبینی برای ورود به اپاستور رد میشوند. داشتن آیکون بد و ضعیف جزو سه دلیل اصلی برای رد شدن یک برنامه است.
آیکون معمولاً اولین بخش از یک برنامه است که کاربران با آن مواجه میشوند. شما باید در میان این شلوغی و رقابت خود را نشان دهید. اینجا تصویری از برنامههایی که با سرچ کلمهی camera در اپاستور نشان داده میشود، میبینیم. در این میان برنامهی Path که با حرف «پی» به شکل لنز دوربین درآمده است خود را بیش از دیگران نشان میدهد. دو نکتهی مهم که هنگام طراحی همزمان باید به آنها توجه داشته باشید زیبایی و بلافاصله دیده شدن است.
زمانی که کاربران آیکون برنامهی شما را در اپاستور میبینند چگونگی آنرا در ذهن خود متصور میشوند و فکر میکنند استفاده از این برنامه چقدر میتواند برایشان مفرح باشد، چقدر خلاقانه است و چه میزان میتواند نیاز آنها را برآورده سازد. اگر آیکون یک برنامه عالی به نظر برسد و با دقت طراحی شده باشد طبیعی است که به نظر میرسد خود برنامه نیز با کیفیت بالا طراحی و ساخته شده است. قضاوتها بر پایهی آیکون یک برنامه از این فراتر نیز میرود. کاربران با دیدن آیکون برنامهی شما راجع به اینکه چقدر تکنولوژی به کار رفته در این برنامه قوی است، ایمنی برنامه چقدر بالاست، چه مدت ماندگار است و آیا از رقیب خود بهتر است، نیز پیش داوری میکنند. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد بهتر است برای طراحی یک آیکون سرمایه گذاری کنید و وقت و تمرکز لازم را برای آن صرف کنید.
اکنون به این سوال میرسیم که چه چیز باعث قوی بودن یک آیکون میشود؟ دو چیز: زیبایی و مهمتر از آن بلافاصله دیده و شناخته شدن. چطور به این دوکیفیت دست پیدا کنیم؟ شش نکته هست که با رعایت آنها میتوان یک آیکون زیبا و متمایز از دیگران طراحی کرد.
۱- توجه خود را روی یک فرم منحصربهفرد متمرکز نمایید:
چهار آیکونی که در زیر مشاهده میکنید بسیار متفاوت هستند. در برخی از آنها از رنگهای بسیار یا گرادییِنت استفاده شده ولی همه آنها با یک فرم ساده آغاز شدهاند. همین امر باعث شده است تا حتی با یک نیم نگاه از فاصلهی دور نیز شناخته شوند.
آیکونها در سایز های بسیار متفاوتی دیده میشوند. در اپاستور بزرگ هستند، روی صفحهی موبایل (Home Screen) کوچک میشوند و در قسمت نوتیفیکیشنها یا گروهها کوچکتر هم میشوند. وقتی آیکونی را طراحی میکنید مطمئن شوید بهراحتی و بدون آسیب رساندن به تصویر بتوان آنرا کوچک کرد و در همهی اندازهها نیز خوب و واضح دیده میشود.
۲- رنگها را با دقت انتخاب کنید:
رنگهای محدودی را انتخاب کنید. یک یا دو رنگ کافی است. آیکونهای بسیار زیبایی وجود دارند که رنگهای متنوع زیادی در آنها استفاده شده است، اما بهسختی میتوانند نگاه کاربر را به خود جذب کنند.
۳- از استفاده از عکس بپرهیزید
سعی کنید در طراحی آیکون برنامهها از عکس استفاده نکنید. برای مثال در آیکون برنامهی Sipp همان المانهایی وجود دارد که در یک عکس میتوان دید با این تفاوت که فرم S را در آن به کار برده است، اما از خود عکس در آن استفاده نشده است.
۴- از نوشتار زیاد بپرهیزید
احتمالاً میتوانید بدون استفاده از نوشتار نیز موفق شوید و البته این بهترین کار خواهد بود. میتوانید استفاده از یک نماد یا یک لوگو را نیز در طراحی آیکون برنامه امتحان کنید. نمونههای قوی از این روش عبارتند از Ness، Pocket، Vine، Snapguide و Pinterest.
۵- جنسیت سطوح را به درستی نمایش دهید
این احتمالاً یکی از تغییرات غافلگیرانهی آیفون 7 است. آیکون برنامه ی Paper که در سال 2012 برنده ی جایزه شد، مثال خوبی برای نشان دادن جنسیت سطح است. همچنین آیکون برنامهی Squarewallet توانسته تصویر و جنسیت هولوگرام را به قویترین صورت ممکن ارائه دهد. آیکون برنامهی Password One نیز با زیرکی تمام احساس امنیت خاطر در مورد حفظ و نگهداری اطلاعات شخصیتان را به شما میدهد و آسودگی خاطر را القا مینماید. در طراحی برنامهی Lifecraze نیز از ایدهی بسیار جالبی استفاده شده و مایک در مورد آن میگوید «من حتی نمیدانم چطور چنین تصویری را اجرا کرده اند ... این بالاترین درجهی استعداد هنری است.»
۶- خلاق باشید
شما قرار است در میان همهمه و شلوغی سایر آیکونها، آیکون خود را نشان دهید. برنامههای Routesy، Hipstamatic، Evernote Food و Brewski Me برجستهترین نمونههای آیکون خلاق هستند. معمولاً اساس کار بر این است که از فرمهای ساده استفاده شود. گاهی خروجیهای پیچیده نتیجهی یک ترکیببندی بسیار ساده هستند.
یک توصیهی دیگر: آیکون برنامهی خود را روی والپیپرهای مختلف امتحان کنید
اگر آیکون شما در مقایسه با سایر آیکونهای قدیمی، زیباتر یا حتی عالی به نظر میرسد، تضمینی وجود ندارد که روی والپیپر نیز عالی دیده شود. حتماً آیکون خود را بر روی والپیپرهای مختلف امتحان کنید تا از خوب بودن آن روی صفحهی موبایل نیز مطمئن شوید.