رکوردشکنی یایو کوساما در حراجی ساتبی

پنج اثر Yayoi Kusama به قیمت 22.9 میلیون دلار رکورد دار حراج Sotheby هنگ‌کنگ شد.

به گزارش گالری آنلاین، یک مجسمه کدو تنبل برنزی بزرگ که استودیوی کوساما در سال 2014 تولید کرد به قیمت 7.98 میلیون دلار به صورت تلفنی به فروش رسید که معیار جدیدی برای مجسمه‌ای از این هنرمند ژاپنی است.

اثر دیگری به نام A-Pumpkin (BAGN8)، تابلویی که سبزی مملو از نقاط سیاه را به تصویر می‌کشد، قیمت بالایی به همراه داشت و 7 میلیون دلار به فروش رسید.

اما یک اثر دیگر از این هنرمند ژاپنی بود که توجه افراد را به خود جلب کرد: قطعه 2018 کوساما قلب من به سوی کیهان پرواز می کند، اثری شبیه به «اتاق های آینه بی نهایت» او. این قطعه یک جعبه آینه ای با نور LED است. سوراخی به اندازه صورت در قسمت بیرونی آن بریده شده است که بینندگان می توانند از طریق آن به داخل قطعه نگاه کنند. اگرچه بینندگان نمی توانند مانند "اتاق های آینه بی نهایت" محبوب او،به طور کامل وارد قطعه شوند، این قطعه همچنان فروش خوبی داشت.

این برای اولین بار بود که در حراج ساتبیز چنین اثری در یک حراج عمومی در آسیا به فروش می‌رسید. این قطعه از یک فروشنده ناشناس است که طبق سابقه منشأ اثر، آن را در اصل از دیوید زویرنر خریداری کرده است. مناقصه‌گرانی که به‌صورت آنلاین و تلفنی نزد متخصصان ساتبی ثبت‌نام کردند، برای این کار به رقابت پرداختند که بر اساس برآورد آن به مبلغ 3.29 میلیون دلار فروخته شد.

قیمتی که برای اثری از کوساما پرداخت می شود یکی از بالاترین قیمت هاست. رکورد فعلی حراج او 10.9 میلیون دلار است. این نقاشی توسط یک نقاشی "Infinity Nets" در سال 2022 در فیلیپس فروخته شد.

کوساما در سن 94 سالگی به سطح جدیدی از محبوبیت در بازار رسیده است. قیمت های بالای آثار کوساما که در طول حراج فروخته شد، تصویر واضح تری از وضعیت فعلی بازار هنگ کنگ نسبت به داده های نسخه 2022 گزارش UBS Art Basel که در اوایل این هفته منتشر شد، نشان می دهد. بازار در آسیا بیمار بوده است، زیرا قدرت چین به دلیل دوره طولانی سیاست های محدودکننده کووید که اخیراً کاهش یافته است، مانع شده است. فروش در این منطقه 14 درصد کاهش یافت و به 11.2 میلیارد دلار رسید که پایین ترین رقم از سال 2009 است.

logo-samandehi