آی‌وی‌وی خشم چینی‌ها و ایتالیایی‌ها را برانگیخت

آ‌ی‌وی‌وی هنرمند معاصر و معترض چینی با انتشار ویدیو جدیدش با عنوان "خانه بمانیم و در کنار هم باشیم" مردم را برای در امان ماندن از ویروس ترغیب به ماندن در خانه کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، ویدیوی این هنرمند چینی بخشی از پروژه دیجیتال جدید "کاخ پلازو" Palazzo Strozzi است که محتوای آنلاین برای کاربران در هنگام تعطیلی موزه فلورانس ارائه می‌دهد.

در این ویدیو، آ‌ی‌وی‌وی این ویروس را بسیار "دموکراتیک" می‌داند که تبعیضی بین مرزها، ملیت‌ها، تقسیمات طبقاتی یا مذاهب قائل نمی‌شود و زندگی را یک مبارزه و پر از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌داند.

آی‌وی‌وی‌ در متن کامل این فیلم گفته است: "سلام. در این لحظه بسیار دشوار، آرزو می‌کنم همه سلامت باشند همان‌طور که همه ما می‌دانیم ویروس کرونا یک چالش برای این زمان ویژه است. بسیاری از مردم با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. هیچ مرزی، ملیتی، طبقه یا مذهبی نمی‌تواند از این ویروس دمکراتیک فرار کند. همان‌طور که می‌دانیم این اتفاق بسیار غیرقابل پیش‌بینی و همچنین مرموز است و هیچ راه‌حل روشنی برای درمان آن وجود ندارد. این ویروس عمیقا بر زندگی ما تاثیر گذاشته و متاسفانه بسیاری زندگی خود را از دست داده‌اند. این روند برای مدتی ادامه خواهد داشت و باعث می‌شود که همه درک کنیم زندگی بسیار آسیب‌پذیر است. هرگز نمی‌توانیم این زندگی صلح‌آمیز را بدیهی فرض کرد و باید برای آن مبارزه کنیم، تلاش ما نیازمند همبستگی، درک و تحقیقات علمی است، اما بیشتر نیازمند یک دیدگاه در مورد خود زندگی است. زندگی یک مبارزه و پر از رمز و راز است. فکر می‌کنم این لحظه ما باید کاملا از وضعیت آگاه و نوعی نگرش مثبت داشته باشیم: خانه بمانیم و در کنار هم باشیم."

اما آی وی وی، چندی پیش توامان خشم چینی‌ها و ایتالیایی‌ها را برانگیخت تا نشان دهد در روزهای کرونا هم می‌توان جنجالی بود. این هنرمند ۶۲ ساله در یک پیام اینستاگرامی با ویروس کرونا شوخی کوچکی کرده بود که انتقاد فراوانی را برانگیخت.

او در پیام خود نوشته بود: "ویروس کرونا به پاستا شبیه است؛ چینی‌ها آن را اختراع کردند و ایتالیایی‌ها آن را در جهان پخش کردند".

ایتالیایی‌ها که به پاستا تعصب دارند و این روزها به شدت درگیر ویروس کرونا شده‌اند، از سخن او به شدت رنجیدند و از او انتقادات وسیعی کردند.

آی‌وی‌وی یادآور شده که خودش هم از شیوع اپیدمی کرونا زیان دیده است چون قرار بوده روز ۲۵ مارس، اپرای "توران‌دخت" اثر جاکونو پوچینی (Giacomo Puccini) را در رم به روی صحنه ببرد.

این هنرمند، دولت چین را به دلیل تلاش برای پنهان کردن شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده و پیش‌بینی کرده است چین هرگز از این همه‌گیری درس نمی‌گیرد.

آی‌وی‌وی در سال ۱۹۵۷ در پکن به دنیا آمد و مقیم لندن است. او در دو دهه گذشته از برجسته‌ترین چهره‌های هنر مدرن چین است که در غرب به شهرت رسید. او همچنین در اقدامات اجتماعی فعال است و در دفاع از حقوق بشر در کشورش نقشی برجسته ایفا می‌کند.

در آثار اولیه آی‌وی‌وی میراث چند هزار ساله چین نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ جایی که هنرمند با نوعی نوستالژی و افسوس به آن نگاه می‌کند و به شکلی آن را از دست رفته می‌بیند. یکی از معروف‌ترین آثارش، سه عکسی است که زمین افتادن و شکستن کوزه را در دست‌های اوست.

آی‌وی‌وی طراح معماری و مشاور هنری ساخت استادیوم ملی چین در سال ۲۰۰۸ بود که به خاطر استفاده از قطعات مشبک فلزی در طراحی آن، به "لانه پرنده" شهرت یافت.

آثار او در موزه‌های بزرگ دنیا همچون موزه تیت مدرن لندن، موزه واشنگتن، گالری ملی پراگ، آکادمی سلطنتی هنر بریتانیا، موزه هیرشورن و باغ مجسمه‌سازی، موزه برلین و ... نمایش داده شده است.

حضور گسترده او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دهنده دغدغه اصلی او یعنی اجتماع و مردم است. آی وی وی در تمام آثاری که تاکنون خلق کرده ‌است، نگاهی پرسش‌گر به انسان را پیگیری می‌کند و او را به چالش‌های ذهنی تازه‌ای فرا می خواند.

logo-samandehi