نگاهی به ده نمایشگاه برتر سال 2018

آثار بسیار جالبِ­ توجهی در سال 2018 در فضاهای فرهنگی هنری و گالری ها ارائه شدند که شامل تجربیاتی همه جانبه و مشارکتی بوده و امکان برقراری ارتباط بینندگان با موضوعاتی مهم در گستره ای وسیع را فراهم کردند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به ده نمایشگاه برتر سال گذشته ی میلادی.

1- نمایشگاه fondazione prada در دو سالانه ونیز، که به پژوهش پیرامون هنر و معماری با موضوع تبعید پرداخته است

در نمایشگاه fondazione prada، اثری به نام machines à penser توسط dieter roelstraete با موضوعی پیرامون سه تن از فیلسوفان قرن بیستم بود: theodor w. adorno، martin heidegger و ludwig wittgenstein به نمایش درآمد.

این اثر از طریق بررسی عمیق و موشکافانه طبقات ابتدایی و همکفِ ساختمانِ ca’ corner della regina، که در قرن هجدهم ساخته شده است، تأثیر هر یک از شخصیت­ها را در ارتباط با تبعید، فرار و بازگشت­شان بررسی می­کرد. همچنین فضایِ فیزیکی یا ذهنیِ مناسب برای پرورش افکار و اندیشه­ ها را نیز مورد پژوهش قرار می­داد. علاوه بر بازسازی ساختمان­هایی که heidegger و wittgenstein اوقات تنهایی خود را در آنها به سر می­بردند، اثر اصلی که در این غرفه به نمایش در آمده بود، اثری بود متعلق به هنرمند و شاعر اسکاتلندی، ian hamilton ، با عنوان «کلبه آدورنو» که سرانجام در سال 1987 آن را با موفقیت به پایان رساند.


2- نمایشگاه "vorm – fellows – attitude" اثری از gelitin

هنرمندی به نام gelitin در آخرین اثری که در نمایشگاهی تحت عنوان "vorm – fellows – attitude"ارائه کرده، بینندگان را دعوت به گردش پیرامون توده­ های بزرگ فضولات کرده بود.

به گفته هنرمند: "این نمایشی است برای تمام آنهایی که تصور می­کنند هنر مدرن مقبول نیست. آنها باید بیایند و این چیدمان را ببینند. خوشش­شان خواهد آمد." از ماه مه تا اوت سال 2018، gelitin که مستقر در وین است، موزه boijmans van beuningen در روتردام را، با یک­سری پیکره­ های بزرگ و متناسب با مکان، به شکل فضولات مهیب پُر کرده بود.

3- نمایشگاه teamlab planets tokyo: نمایش اثری فراگیر از انواع هنرهای دیجیتالی

نمایشگاه teamlab مرز­های بین بینندگان و اثر را، از طریق تونلی از آثار فراگیر و همه جانبه که مدت دو سال در تویوسو در توکیو به نمایش در آمده بودند از میان می­برد. teamlab planets tokyo که از زمان ارائه نخستین آثارش در سال 2016، آثار هنری نوینی برای نمایش داشت، باز آفرینی­ هایی از آثار هنری که در گذشته به نمایش در آمده را، به همراه چیدمانی بزرگ و جدید که در مساحتی به اندازه 10 هزار متر مربع جای گرفته بود به نمایش گذاشت.

برخی لحظات برجسته این نمایش شامل تعلیق در جهانِ در حال سقوطِ گل­ها، و چیدمانی دیجیتالی بود که فصلی از سال که به رویش و شکوفه ­زدن گل­ها اختصاص دارد و در طول زمان تغییر می­کند را به نمایش گذاشته بود. برقراری هر نوع تماس بین بیننده و اثر هنری، باعث ایجاد تغییری سریع در چیدمان می­‌شود: گل­ها رشد می­کردند و شکوفه میدادند، شکوفه­ ها باز می­شدند، به تدریج پژمرده می­‌شدند و از میان می­‌رفتند. در این اثر چرخه پیوسته زایش و مرگ پیوسته به نماش درآمده.


4- قدم زدن درون ماکتی مصنوعی از آپارتمان نیوروکِ «do ho suh»، در ابعاد کامل

«خانه کامل 2»، یک ماکت مصنوعی در ابعاد کامل، از آپارتمانِ «do ho suh»، واقع در خیابان بیست و دومِ محله منهتنِ نیویورک است. او نزدیک بیست سال در این آپارتمان سکونت داشت. این آپارتمان با استفاده از پارچه نایلونیِ نیمه­ شفاف و مات ساخته­ شده و دوخت و دوز­هایش تماما با دست انجام گرفته است.

این اثر هنری، یعنی خانه کامل 2، پژوهش ­های هنرمند پیرامون مهاجرت­ های توده­ ای، فرایند جست و جوی خانه و مفهوم پایداری را پی می­گیرد. این چیدمان تا 27 ژانویه 2019، در موزه بروکلین در حال نمایش خواهد بود.


5- نمایش اثر «اجسام آسمانیِ» costume institute، در موزه متروپولیتن توسط DS+R

موزه متروپولیتن نیویورک، برای نمایش بهارانه سالِ 2018 «costume institute»، اثری به نام «اجسام آسمانی» را به نمایش گذاشت: پوشاک و تخیل کاتولیکی. نمایشی که بر پوشاک و رابطه ­اش با مذهب کاتولیک تمرکز داشت، و توسط diller scofidio + renfro طراحی شده بود. نمایش این اثر در قالب داستان­هایی کوتاه بود که از طریق گفت و گو بین آثارِ هنریِ دینیِ موجود در مجموعۀ موزه، و پوشاک قرن­ های بیستم و بیست و یکم بیان می­‌شدند، طراحی ­اش القا­کننده مفهوم مهاجرت و انجامِ آن بود. بینندگان از خیابان پنجم موزه متروپولیتن آغاز به حرکت می­‌کردند و مسیر موجود تا راهروهای منهتن شمالی را می­‌پیمودند.

6- اثر «منِ راستین» از AMO در چین که به مفهوم فرهنگ سلفیِ دوران کنونی پرداخت

استودیو طراحی و تحقیقِ OMA در اولین ارائه آثارش در چین، گالریِ کارخانه هنر 798 پکن را با آینه­ هایی خمیده که تصاویر بازدید­کنندگان را منعکس می­کرد پُر کرد. این اثر که عنوانش «منِ راستین» بود، به بررسی فرهنگ سلفی ­گرفتن دورانِ کنونی می­پرداخت، و طریقه­ های متفاوت به نمایش در آوردن خود از طریق هنر و رسانه را بررسی می­کرند.

در این راه، از آثار هنرمندان و عکاسانی همچون teamlab، chen tianzhuo و hou ying نیز بهره گرفته شد. فضای این گالری به شش منطقه نرم تقسیم شده بود که هر یک از این مناطق یا پوشیده از چمن بودند، یا پشم و یا نَمَد. این­ها در تضاد با آینه ­ها، مَنِ درونی را از طریق آثارِ هنریِ بصری و اجراهای هنری به نمایش می­‌گذاشتند.


7- نمایشگاه triennale با آثاری از patricia urquiola و federica sala، که ذهن خلاق achille castiglioni را تشریح کردند

به مناسبت صدمین سال تولد achille castiglioni ،(1982-2002) patricia urquiola و federica sala نمایشِ بزرگی را ترتیب دادند که به این هنرمند اختصاص داشت. این هنرمندان castiglioni را تا بیستم ژانویه 2019 به 20 مجموعۀ غیرِ سلسله­ مراتبی و غیرِ خطی تقسیم کردند. آنچه که خالقین این اثر بر بخش­هایی از مغز وی نام گذاشته­ اند، پیرامون عناصر بنیادین آثارش همچون «خلأ»، «آماده به مصرف» و «بازیگوشی» به وجود آمده است.

8- بزرگترین نمایشگاه آثار ai weiwei

نخستین و در عین حال بزرگ­ترین نمایشگاهِ آثار ai weiwei، در سائو پائولوی برزیل، در فضایی به مساحت بیش از 8 هزار متر مربع به نمایش در­ آمد. این اثر بازنگرانه که عنوانش ai weiwei: RAIZ است، اثری مهیب است که توسط marcello dantas ساخته شده و در فضای مخصوصِ نمایش معروف به OCA واقع در پارک ibirapuera در سائوپائولو، تا 20 ژانویه 2019 قابل بازدید خواهد بود. این نمایشگاه داستان زندگی هنرمند را از طریقِ مشهورترین آثارش، به همراه آثار جدید دیگری که برگرفته از برزیل و سنت­ هایش هستند، به نمایش گذاشته.

9- نمایشگاه tom sachs در هفته frieze، (صدور پاسپورت سوئیس در 24 ساعت)

هنرمند آمریکایی tom sachs، برای منطبق­ شدن با هفته frieze لندن، اداره پاسپورت سوئیسی خود را در گالری thaddaeus ropac بازگشایی کرد. این اداره تنها 24 ساعت باز بود.

در طول آن زمان با هزینه 20 یورو، به بازدیدکنندگان پاسپورت داده می­شد و پوند بریتانیایی را هم نمی­‌پذیرفتند. این بخشی بود از یک چیدمان جهت رسیدگی به معضلات و نگرانی های جهانی، از برگزیت گرفته تا سوریه و سیاست­های مهاجرتی ترامپ، و مفهوم هویت جهانی. برای sachs، شهروند سوئیس بودن، بهترین و برترین وضعیت شهروندی است. چرا که سوئیسی بودن نمادیست از ثروت، بی ­طرفی و آزادی. وضعیتی که او می­خواهد همه نیز از آن برخوردار باشند.


10- نمایشگاهِ dior که توسط OMA طراحی شده و در موزه هنر denver گشوده شده است.

هنرمندان OMA و shohei shigematsu، نمایشگاهی طراحی کرده اند که به بررسی تاریخچه و اصول تأسیسِ خانۀ پوشاک dior در موزه هنر denver می­پردازد.

این نمایشگاه که تا 3 مارس 2019 قابل بازدید است، بیش از 200 پوشاکِ خیاطی­ شده، آثار هنری، مصنوعات، متعلقات، جواهرات، عکس، طرح، فیلم و موارد آرشیوی دیگر، از پاریس گرفته تا دیگر نقاط جهان را به نمایش گذاشته است. طراحی OMA منطبق است با قالبِ معاصرِ ساختمان موزه هنر denver، یعنی ساختمان همیلتون. در عین حال که از نمای تیتانیومیِ این ساختمان الهام گرفته شده است، با این همه از طریقی شکلی زنده به مصالح داده اند و با قالب سخت و خشن و صنعتی آن، نوعی تضاد به وجود آمده است.



logo-samandehi