مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آغاز شد

کارگاه مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و مدیران استان کرمان افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرمت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در کارگاهی که برای مرمت آثار ایجاد شده است، آغاز شد.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح کارگاه مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان گفت: موزه صنعتی کرمان گنجینه ارزشمندی دارد که لازم است به شایستگی معرفی شود. موزه نیازمند توجه و رسیدگی مستمر است و استمرار حیات یک پدیده به رسیدگی‌های مستمر نیاز دارد و امیدوارم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان به طور مستمر به موزه رسیدگی کنند. یک کارگاه که مستمر آثار را بررسی و مرمت کند، امر قطعی و ضروری است. در فاز نخست لازم است که آثار موزه مرمت شود و در مأموریت کلان موزه باید درهای خود را به روی مردم و مخاطبان باز کند و برای جذب مخاطب و کشف خلاقیت تلاش کند.

حسینی در ادامه گفت: موزه نهادی برای با هم بودن انسان‌ها و گفتگو است و از سوی دیگر در شناخت گذشته و روشن کردن چراغ راه آینده مؤثر است. موزه هنرهای معاصر زنده یاد صنعتی کرمان می‌تواند محل گفتگوی اهل هنر و مردم کرمان باشد. پرداختن به خانه موزه‌های کرمان در کنار موزه صنعتی می‌تواند یک شبکه در هم تنیده کارا ایجاد کند که موجب رشد و توسعه هنر قرار بگیرد و به کام مردم کرمان گواراتر باشد.

معاون امور هنری افزود: این استطاعت در هنر هست که یکی از محورهای توسعه کشور باشدف هنر امری در حاشیه نیست بلکه از ضرورت‌های جدی است که در اشتغال و توسعه کشور نقش دارد.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز گفت: اتفاق مهم و ضروری مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان از سفر معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کرمان در اردیبهشت امسال آغاز شد که با بازدید از موزه و وضعیت بعضی از آثار، موضوع مرمت را به طور جدی پیگیری کرد و خوشبختانه استانداری کرمان هم حمایت کرد و امروز مرمت آثار در حال انجام است. مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی از جمله موارد تفاهمی است که بین استاندار کرمان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده است. آثار هنری این موزه که تاکنون توجه جدی به مرمت آنها نشده است، با حضور و نظارت کارشناسان و اساتید فن و طی مدت یک سال مرمت خواهد شد. موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یه سرمایه ارزشمند فرهنگی ملی است و نیاز است که با نگاه و توجه ملی دیده شود.

نشست معاون هنری با هنرمندان کرمان

نشست جمعی از هنرمندان و اعضای خانه هنرمندان کرمان با معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان از برنامه‌های سفر سید مجتبی حسینی به کرمان بود.

در این نشست هنرمندان رشته‌های مختلف تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و اعضای خانه هنرمندان کرمان مسائل هنر استان را بیان کردند.

محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۳ هنرمندان استان بر اساس ضرورت تصمیم گرفتند تشکلی به نام خانه هنرمندان را ایجاد کنند که هنرمندان رشته‌های مختلف در آن حضور داشته باشند که امسال خانه هنرمندان کرمان به عنوان مؤسسه فرهنگی، هنری ثبت شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری در این نشست گفت: خانواده هنرمندان ایران به شدت بزرگ شده است و در سال‌های گذشته هنرمندان جوان بسیاری به عرصه هنر وارد شده اند. امروز جغرافیای انسانی بسیار بزرگی در هنر داریم اما میزان رشد هنرمندان جوان بسیار بیشتر از رشد امکانات و تجهیزات لازم برای فعالیت هنری است و رشد اعتبار و امکانات با رشد توانمندی هنری تناسب ندارد. در تمام سال‌هایی که دغدغه تربیت هنرمند داشته ایم، دغدغه تربیت مخاطب هنری نداشته‌ایم و توسعه هنر متوازن نبوده است. هنرمندان نقش اصلی را در هنر ایفا می‌کنند و راه اندازی خانه هنرمندان کرمان نمونه‌ای از دغدغه و تلاش هنرمندان است که فرصت‌هایی را برای هنر کرمان فراهم کنند.

خانه موزه‌های هنر کرمان راه‌اندازی می‌شود

نشست هماهنگی خانه موزه‌های هنر کرمان و همکاری و تعامل معاونت امور هنری و استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در استانداری کرمان نیز در سفر معاون هنری به این استان برگزار شد.

در این نشست سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد فدایی، استاندار کرمان، محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان، محمد حسین حسین زاده، مدیرعامل بانک رسالت، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و هنرمندان استان کرمان حضور داشتند.

در این نشست مقرر شد خانه‌های قدیمی کرمان شناسایی شود و متناسب با نوع فعالیت هنرمندان و نویسندگان شاخص کرمان برای اختصاص و بازسازی خانه‌های قدیمی به نام هنرمندان استان کرمان اقدام شود و نخستین خانه موزه کرمان با حمایت بانک رسالت راه اندازی شود.

همچنین در این نشست مقرر شد با همکاری بنیاد رودکی، استانداری کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان ارکستر سمفونیک تهران در اسفندماه امسال در شهر کرمان اجرا کند و شب کرمان در بهار سال آینده در برج آزادی یا تالار وحدت برگزار شود.

طرح ساخت و اجرای اپرای عروسکی خواجوی کرمانی با همکاری بنیاد رودکی، استانداری کرمان، خانه هنرمندان کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست مورد توافق قرار گرفت.

قرار شد کارگروهی متشکل از معاونت سیاسی و عمرانی استانداری کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانه هنرمندان کرمان تشکیل شود و خانه‌ها و بناهای قدیمی را شناسایی و بررسی کنند و هنرمندان شاخص استان را با توجه به نوع و شیوه فعالیت هنری آنها تعیین کنند تا طرح خانه موزه‌های هنر کرمان اجرایی شود.

با توجه به توافق قبلی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آغاز شد و قرار شد، موارد امنیتی و حفاظتی موزه صنعتی کرمان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیگیری و انجام شود.

سید مجتبی حسینی در این نشست گفت: شبکه خانه موزه‌های هنر کرمان یکی از طرح‌هایی است که در راستای توسعه هنر پیشنهاد کردیم و خوشبختانه با استقبال استانداری کرمان مواجه شد. زمانی می‌توانیم دیروز را درست حفاظت کنیم و به فردا پیوند دهیم که استمرار فرهنگی داشته باشیم. در کرمان بناها و خانه‌هایی قدیمی وجود دارد که به حد کمال مورد استفاده قرار نگرفته است. این خانه موزه‌های هنر می‌توانند بستر معرفی بضاعت امروز هنرمندان کرمان و حضور و مشارکت هنرمندان کرمان در استان باشند و فضای هنری شهر از این طرح بهره مند شود. در این خانه موزه‌ها در کنار مستوره‌ای از توان هنری شهر، بخشی به هنرمندان شاخص استان اختصاص می‌یابد.

او معتقد است: راه اندازی خانه موزه‌های هنر کرمان می‌تواند به گردشگری هنری کرمان کمک کند و این خانه موزه‌ها در کنار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و دیگر فضاهای هنری و فرهنگی شبکه ای را برای توسعه گردشگری هنری و توسعه فرهنگ و هنر فراهم کند.

حسینی گفت: در این زمینه نهادهای اقتصادی و صنعتی کرمان می‌توانند مشارکت و حمایت کنند تا خانه موزه‌ها راه اندازی شوند. در گام نخست نیاز است هنرمندان شاخص و تراز اول استان و بناها و خانه‌های قدیمی شناسایی شوند و متناسب با فعالیت هنرمندان هر یک از خانه‌ها به نام یکی از هنرمندان اختصاص یابد. بی تردید تأثیر فرهنگی این خانه موزه‌ها مستمر و دائمی است.

در ادامه مسئولان و جمعی از هنرمندان از تعدادی از بناها و خانه‌ها قدیمی کرمان برای طرح خانه موزه‌های هنر کرمان بازدید کردند.

بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران و آغاز جشنواره تجسمی فجر در کرمان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در سفر به کرمان از هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان که امسال راه اندازی شده است بازدید کرد و نمایشگاه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون هنری در موزه هنرهای صنعتی کرمان گشایش یافت.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به کرمان از هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان که در سال جاری راه اندازی شده است، بازدید کرد.
هنرستان هنرهای زیبای دختران کرمان به عنوان چهلمین هنرستان هنرهای زیبای کشور به تازگی آغاز به کار کرده است و در رشته‌های سینما، موسیقی، نمایش و فتو گرافیک هنرجو دارد.

نمایشگاه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای صنعتی کرمان افتتاح شد.


۴۰ نمایشگاه، چهل شهر از برنامه‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که آثاری از موزه هنرهای معاصر تهران در ۴۰ شهر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.


نمایشگاه آثار در موزه هنرهای صنعتی کرمان از برنامه‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی و مدیران و هنرمندان استان کرمان عصر پنجشنبه ۱۱ بهمن گشایش یافت.

logo-samandehi