ثبت ملی مهمانسرای عباسی در «خاطره جمعی یونسکو»

مهمانسرای عباسی با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در فهرست «خاطرات جمعی یونسکو» ثبت ملی می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «فهرست خاطرات جمعی» به ابتکار کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و ارج نهادن به فعالیت‌های مستمر و دامنه‌دار اقتصادی و ثبت قدمت کسب‌وکارها و برندهای دارای حسن سابقه تاریخی، تهیه شده است. بر همین اساس کسب‌وکارهای معتبری که سال‌های متمادی در عرصه کار و کارآفرینی، به خلق ارزش مشغول بوده‌اند و با حضور خود در حافظه اجتماعی مردم ماندگار شده‌اند و بیش از دو نسل قدمت دارند، در این فهرست ثبت می‌شوند. این فهرست ملی بوده و گواهی آن در داخل ایران از سوی کمیسیون کلی یونسکو صادر می‌شود.

حجت الله ایوبی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ـ درباره ثبت مهمانسرای عباسی اصفهان در فهرست خاطرات جمعی یونسکو نیز گفت: تلاش می‌کنیم این مهمانسرا را به‌عنوان نگین فرهنگی و نمایشگاه دائمی بزرگ از هنر ایرانی در فهرست خاطرات جمعی یونسکو ثبت کنیم.

مهمانسرا یا هتل عباسی اصفهان که از موقوفات مادرِ شاه‌سلطان حسین صفوی به مدرسه چهار باغ بوده و بنای آن دیوار به دیوار این مدرسه تاریخی قرار دارد، از سال ۱۳۲۷ خورشیدی در مالکیت بیمه ایران قرار گرفت، آن زمان این بنا یک کاروانسرای صفوی بود که در سال ۱۳۳۶ خورشیدی به هتلی تشریفاتی و مدرن تبدیل شد. این مهمانسرای صفوی به دلیل داشتن نقاشی، معماری و تزئینات تاریخی، همواره مورد توجه بازرگانان، دیپلمات‌ها، گردشگران و رسانه‌های خارجی بوده است؛ در سال ۲۰۱۷ شبکه سی‌ان‌ان، به مهمانسرای عباسی لقب «زیباترین هتل خاورمیانه» را داد.

logo-samandehi