استاندار یزد: خسارت به بافت میراث جهانی یزد کم بود

بخش ثبت جهانی شده یزد، از بارندگی‌های اخیر، خسارت‌های زیادی ندید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، استاندار یزد در بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: در ۲۰۰ هکتار بافت ثبت جهانی شده ، شاهد خسارت‌های جرئی بودیم و مورد خاصی وجود ندارد، اما بافت فرسوده یزد به دلیل رعایت نشدن نکات مربوط به مقاوم سازی و همچنین بارش ۷۰ میلیمتری باران در بارش اولیه، دچار خسارت شد.

مهران فاطی افزود: متوسط بارش سالیانه شهر یزد ۴۵ میلی متر بود که تا الان ۹۰ میلی متر بارش داشتیم یعنی بارش دو سال یزد ظرف چند ساعت بارید که سبب خسارت زیادی شد. وی گفت: با این بارش‌ها تعدادی از خانه‌ها در بافت فرسوده تخریب و تعدادی مغازه دچار خسارت شدند که به زودی به آنها رسیدگی می‌شود و همه اهتمام ما بر این است که تلفات جانی نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سیل‌بند‌های اطراف شهر همگی تکمیل شده اند و سرریز آن‌ها با سیلاب شهری به هم پیوستند و سبب بالازدگی فاضلاب و ایجاد مشکلاتی در بافت فرسوده و برخی مشکلات در زمینه‌های آب، گاز و برق شد.

استاندار یزد همچنین گفت: بارش باران در شهر یزد استمرار دارد و عوامل شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان استان به مدت ۴ شبانه روز است که در حال پیگیری مسائل و مدیریت سیل هستند.
وی تاکید کرد: امید است با خروج سامانه بارشی از استان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌های واردشده ارزیابی شود و با پیگیری‌های مسئولان استان وضع زندگی مردم در خانه‌های آسیب دیده به روال عادی برگردد.

بافت تاریخی یزد به مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید. پس از تهیه و ارسال اسناد و مدارک برای ثبت جهانی شدن بافت تاریخی یزد ، کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، 200 هکتار از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

logo-samandehi