در آستانه نمایشگاه آثار استاد جوادی‌پور مطرح شد؛

مینا نادری مسئول کار گروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران: این رویداد یک اتفاق ملی است.

"ستایش روز" عنوان نمایشگاه آثار استاد جوادی‌پور در خانه هنرمندان است که روز جمعه بیست و سوم فروردین ماه به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران ،افتتاح خواهد شد. به همین مناسبت گفتگویی بامینا نادری عضوهیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران داشته ایم که در ادامه خواننده آن هستید.


مینا نادری، در رابطه با مجموعه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد، توضیح داد:

در مجموع 83 اثر از آثار طراحی، نقاشی، آثار گرافیکی، کالیگرافی و کاریکاتور استاد جوادی‌پور در گالری زمستان و ممیز به نمایش گذاشته میشود.این آثار مربوط به همه ادواری است که ایشان کار کرده‌اند. درواقع از پرتره شخصی خود هنرمند مربوط به سال ۱۳۲۰ شروع میشود تا آخرین اثر مربوط به دهه ی ۸۰ که از مجموعه خط‌های استاد است و دوسال قبل از درگذشتشان کار کرده بودند.

نادری روند کاری این پروژه و جمع آوری آثار را چنین تشریح کرد:

جمع آوری آثار از مجموعه خصوصی استاد بوده که توسط خانواده ایشان، نیوشا جوادی پور فرزند استاد، و همسرشان در اختیار کارگروه کمیته نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش گذاشته شده است.

این نمایشگاه حاصل تلاش چهار ماهه ی اعضای کمیته ی نمایشگاه ها؛ فرناز شعار، سپیده عابدی ورویا ارمکیان است و همینطور از جمال عرب زاده برای همراهی در انتخاب آثار تشکر می‌کنم.

رونمای از کتاب "ستایش روز"

جمعه آینده سی ام فروردین ماه از کتاب استاد محمود جوادی پور به نام "ستایش روز" همراه با سخنرانی محمودرضا بهمن پور از نشر نظر، نیوشا جوادی پور و همسر استاد جوادی پور که اسپانسر برنامه نیز هستند و قباد شیوا، سیامک دل زنده و مهدی حسینی، رونمایی خواهد شد.


کتاب توسط نشر نظر منتشر شده و بخش زیادی از جمع آوری مطالب و مقدمه توسط نیوشا جوادی پور انجام شده است. پروژه آماده سازی کتاب از ۹سال پیش زمانیکه پدرشان در قید حیات بوده اند شروع شده و سالشمار و تحقیق آن را توکا ملکی انجام داده است. مقاله پژوهشی اش را سیامک دل زنده نوشته و توضیحات و تفسیر درمورد آثار به قلم رویین پاکباز است، همچنین مصاحبه ای که استاد محمد ابراهیم جعفر با استاد جوادی پور داشته اند، در این کتاب آورده شده است.

در طول پروژه نیوشا جوادی پور هدایت کار را به عهده داشته و با پشتیبانی همسر نیوشا جوادی پور، آقای سیگاری این پروژه را به مرحله نهایی ررسیده است.

این هنرمند فعال حوزه هنرهای تجسمی، این رویداد را یک اتفاق بزرگ ملی برشمرد و ضمن امیدواری از حصول نتیجه ای چشمگیر، از برگزاری این رویداد با همکاری خانواده جوادی پور، تلاش کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران و همراهی خانه هنرمندان ایران ابراز خرسندی نمود.

وی با اشاره بر اینکه آثار در این نمایشگاه برای فروش ارائه نشده‌اند، در خصوص برنامه های آتی انجمن در راستای تقدیر و بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت کشور، گفت:

ما بزرگداشت‌های دیگری هم تعریف کرده‌ایم. اولین بزرگداشت مربوط به استاد جوادی‌پور، ۲۳ فروردین ماه ۹۸ افتتاح میشود و نام آن برگرفته از عنوان کتاب ایشان "ستایش روز" است. همچنین هفته بعد، روز سی ام فروردین مراسم رونمایی کتاب "ستایش روز" برگزار میشود.

در خرداد ماه نمایشگاه آثار خانم منیژه میرعمادی را پیش رو داریم و یادنامه ای از ایشان که در اختتامیه این نمایشگاه خواهیم داشت.همچنین درحال رایزنی، برای برگزاری بزرگداشت‌هایی برای استاد محسن وزیری مقدم و استاد منوچهر معتبر هستیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران اعلام کرد: علاوه بر بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت نمایشگاهی نیز برای افرادی که از سالهای ۹۵ تا ۹۷ به عضویت انجمن درآمده‌اند و آثارشان دیده نشده، برنامه ریزی شده است و همچنین به احتمال زیاد کاتالوگ کارنماها در افتتاحیه نمایشگاهی که تیرماه برای اعضای جدید برگزار میشود منتشر خواهد شد و همزمان کاتالوگ کارنمای ۵ و ۶ هم توزیع خواهیم کرد.

نادری در پایان بر اهمیت معرفی هنرمندان و کشف استعدادهای جوان در برنامه های انجمن هنرمندان نقاش تاکید کرد و افزود:

در تلاش هستیم محوریت نمایشگاهاه‌هایمان را بر هنرمندان جوان بگذاریم تا برای آنها بسترسازی کنیم و در جامعه هنری معرفی شوند.

logo-samandehi