چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله

نگارخانه لاله در ادامه رویکرد به هنرمندان خودآموخته و با هدف بسترسازی برای شناسایی و معرفی این هنرمندان،چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته را در راستای گسترش رویکرد "هنر برای همه" که از اهداف پیش روی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، برگزار می نماید تا از اینرو زمینه های ظهور خلاقیتهای هنری را در دیگر افراد جامعه فراهم آورد.

این نمایشگاه دربردارنده آثار نقاشی و حجم از 11هنرمند خودآموخته با ویژگی ها و گرایش های متنوع و خلاقانه است. تفاوت این رویداد با دوره های پیشین در این است که علاوه بر نمایش آثار 5 هنرمند خودآموخته شناخته شده، آثار 6 هنرمند جدید نیز با همکاری موزه مکرمه قنبری معرفی می شود. هنرمندانی که آثارشان برای اولین بار به نمایش در می آید.

هنرمندان شرکت کننده:

مکرمه قنبری، علیخان عبداللهی، فیروزه یـزدانی، صغری عبداللهی، پروین جلالی، لیلا تبریزی (نازی خاله)، آمنه قنبری (دَدِه آمنه)، هاجر نصیری، فاطمه علیزاده، محمد علی شیخی عزیزی، حسین شعبانی

چهارمین نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته روز جمعه 25 مرداد 1398 ساعت 16 تا 20 گشایش می یابد و برای بازدید از 26 مرداد تا 7 شهریور از ساعت 9 تا 13-14 تا 18 پنجشنبه ها تا ساعت 13به استثنای ایام تعطیل دایر خواهد بود. نشانی: تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله. تلفن:88960492

بررسی آثار هنرمندان خودآموخته در کشورهای مختلف نشان می دهد که آنها از اصول و روشهای مرسوم و یا مکتب هنری خاصی پیروی نمی کنند، اما ویژگی هایی در آثارشان وجود دارد که ریشه در ذات مشترک انسانی دارد و از قواعدی پیروی می کنند که طبیعت درونی شان آنها را تایید می کند.

بیشتر هنرمندان خودآموخته در زمره افراد بزرگسال و یا سالمند بوده و فارغ از هرگونه تعلیمات هنری، به طور خودانگیخته و شاید در پی بروز یک حادثه، سانحه و یا عارضه ای روحی جسمی به هنر روی آورده اند و هنر شرایط سخت و غیرقابل تحمل زندگی را برایشان هموار ساخته و امید را در آنها تقویت کرده است. آنها به واسطه هنر، ارتباط بهتری با جامعه برقرار نموده و از منظری متفاوت به هستی می نگرند که این امر موجب رشد خلاقیت فردی و افزایش شکوفایی استعدادهای درونی این هنرمندان بوده است.

امروزه آثار هنرمندان خودآموخته، غیر حرفه ای و کم ارزش شناخته نمی شوند و در جریان هنر معاصر به عنوان منابعی سرشار از خلاقیت و بی پیرایگی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته اند و در کشورهای زیادی مورد حمایت بوده و صاحب موزه ها، گالری ها و رویدادهایی تخصصی معتبری شده اند. از معتبرترین موزه های فعال در کشورها می توان به بوسنی هرزگوین، بلژیک، برزیل، آلمان، روسیه، کانادا، امریکا و لتونی اشاره کرد. در ایران نیز موزه مکرمه قنبری در مازندران فعال بوده و تا کنون جشنواره های مختلفی را برگزار نموده است.

logo-samandehi