تلاش برای فروختن آثار تقلبی مودیلیانی، گویا و ال‌گرکو ناکام ماند

تلاش یک مجموعه‌دار برای فروختن آثار جعلی منتسب به سه استاد بزرگ نقاشی جهان در سه کشور مختلف به بهای ۱۵ میلیون دلار با دخالت پلیس اسپانیا ناکام ماند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، یک مجموعه‌دار در استان تولدو اسپانیا که می‌خواست سه اثر تقلبی منتسب به آمادئو مودیلیانی، فرانسیسکو گویا و ال‌گرکو را در کشورهای سوئیس، مکزیک و آلمان به مبلغ تقریبی ۱۴.۸ میلیون دلار بفروشد، با اقدام پلیس نتوانست به هدف خود برسد. او تابلو جعلی مودیلیانی را ۱۰ میلیون دلار قیمت گذاشته و برای آثار ال‌گرکو و گویا هم به ترتیب سه و دو میلیون دلار در نظر گرفته بود.

این مجموعه‌دار برای آثار تقلبی و جعلی اسناد اصالت هم فراهم کرده و قرار بود هر دلالی که برای این تابلوها خریدار پیدا کرد، ۱۰ درصد از بهای اثر را بردارد اما با کمک دو گروه از فعالان محافظت از میراث تاریخی کار فروش این سه تابلو متوقف و مراتب به پلیس و دادگاه اطلاع داده شد. بر اساس گزارش روزنامه ال‌پاییس، کارشناسان موزه‌های سفاردیک در تولدو و پرادو در مادرید گزارشی فنی منتشر کردند که ثابت می‌کرد هر سه تابلو جلعلی و تقلبی هستند.

پاییز گذشته یک فروشنده تابلویی تقلبی از فرانس هالس، نقاش عصر طلایی هلند به حکم دادگاهی در لندن موظف شد ۵.۳۷ میلیون دلار به حراج‌خانه ساثبیز بپردازد. دادگاهی در آمریکا هم تابستان ۲۰۲۰ یک مرد اهل کالیفرنیا را به اتهام تلاش برای فروختن آثار تقلبی منتسب به اندی وارهول و دیگر بزرگان نقاشی جهان به پنج سال زندان محکوم کرد.

logo-samandehi