شکایت وارثان اثر پیکاسو از موزه گوگنهایم

وارثان یهودی اثر ارزشمند پیکاسو با نام «زنی که اتو می‌کند»، از موزه گوگنهایم برای نگهداری از این تابلو نقاشی شکایت کردند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از نیویورک تایمز نوشت، در سال ۱۹۱۶ میلادی «کارل ادلر»‌،‌ یک یهودی آلمانی تابلو نقاشی «زنی که اتو می‌کند» اثر «پابلو پیکاسو»‌ را که امروزه به عنوان یک شاهکار هنری در نظر گرفته می‌شود را از یک گالری معتبر واقع در مونیخ خریداری کرد.

بر اساس شکایتی که اخیرا تنظیم شده است، ۲۲ سال بعد از خرید این نقاشی،‌ وقتی او و خانواده‌اش از بیم نازی‌ها از آلمان گریختند، او مجبور شد این نقاشی را در ازای پول ناچیزی به همان گالری بفروشد. در این شکایت، فروش نقاشی به گالری به عنوان اقدامی از سر ناچاری و با هدف به‌دست‌آوردن پول برای فرار از کشور توصیف شده است.

«زنی که اتو می‌کند» اثر «پابلو پیکاسو»‌


اکنون چندین نفر از بستگان دور «ادلر» از بنیاد سالامون گوگنهایم شکایت کرده‌اند و خواستار واگذاری مالکیت این نقاشی شده‌اند که در سال ۱۹۳۸ به قیمت ۱۵۵۲ دلار یعنی معادل ۳۲,۰۰۰ دلار امروز فروخته شده است. این نقاشی بیش از چهار دهه قبل به موزه گوگنهایم اهدا شده بود.

با این حال مسوولان موزه گوگنهایم از حق این موزه برای نگهداری «زنی که اتو می‌کند»‌ دفاع می‌کنند و مدعی هستند که «ادلر»‌ معامله منصفانه‌ای با گالری داشته که به خوبی با آن آشنا بوده است. همچنین بر اساس مکالمه مدت‌ها قبل این موزه با پسر «ادلر» او هیچ مشکلی با این نقاشی و فروش آن نداشته است.

این تابلو نقاشی از زمانی که در سال ۱۹۷۸ میلادی به مالکیت «گوگنهایم»‌ در آمده به طور پیوسته برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است.

logo-samandehi