مجموعه اقدامات وزارت ارشاد برای حمایت‌ها در روزهای کرونایی اعلام شد

معاون مدیریت توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه اقدامات این وزارتخانه را با هدف حمایت از کسب و کارهای فرهنگی متاثر از ویروس کرونا را تشریح کرد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت، لادن حیدری مسئول محیط کسب و ‌کارهای فرهنگی این وزارتخانه درباره حمایت دولت برای جبران خسارت های مالی از کسب و کارهای فرهنگی گفت: در راستای حمایت از کسب وکارهای آسیب‌دیده حوزه فرهنگ و هنر در بحران کرونا سه دسته اقدام از اسفند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‏ها در این راستا تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این اقدامات شامل تدوین و پیشنهاد بسته‏های حمایتی، برآورد میزان خسارت های وارده و رایزنی ‏های لازم برای جلب حمایت‏ها و مصوبات دولتی در جبران خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر می شود.

حیدری در تشریح این سه اقدام تصریح کرد: تدوین سیاست‌های حمایتی برای فعالان اقتصادی و کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در زمره پیشتازان اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد بحران کرونا با توقف فعالیت‌هایشان قرار دارند، از نخستین روزهای بحران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. گام اول درج کسب و کارهای زیان دیده بخش فرهنگ و هنر در شمار کسب و کارهای مشمول دریافت بستههای حمایتی مصوب هیأت دولت و بانک مرکزی در مصوبه یازدهم فروردین ماه سال جاری هیأت دولت بود، بلافاصله پس از تصویب؛ برآورد اولیه خسارت، بسته ‏های حمایتی، تدوین و به مراجع ذیربط پیشنهاد شد.

وی افزود: در همین راستا و با پیگیری‌های وزیر محترم، بخشودگی اجاره بهای فضاهای فرهنگی و هنری واگذار شده به بخش خصوصی در هیأت دولت، به تصویب رسید و ابلاغ شد. بر مبنای این مصوبه هیأت دولت و به دستور وزیر محترم، فعالان بخش غیردولتی که مجتمع‌های فرهنگی و هنری را در اختیار دارند و با همه‌گیری بیماری کرونا، از ادامه فعالیت‌شان بازمانده‌اند، از پرداخت اجاره‌ بهای فروردین و اردیبهشت ماه در سال جاری معاف هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: امیدوارم با تخصیص اعتبار مورد نیاز در قالب کمک‏‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات و بخشودگی‌‏ها، از میزان نگرانی ‏ها و خسارت ها بکاهد.

بخشودگی اجاره بهای فضاهای فرهنگی و هنری بخشی از تنگناها را کاهش میدهد

مسئول محیط کسب و ‌کارهای فرهنگی درباره تهیه و در نظر گرفتن بسته های حمایتی هم گفت: بسته ‏های حمایتی پیشنهادی وزارتخانه در قالب تسهیلات (کم‏ بهره و قرض ‏الحسنه) و همچنین کمک‏های بلاعوض در قالب یارانه برای جبران خسارت وارده و پرداخت حقوق و نیز بخشودگی و یا استمهال تعرفه ‏های بیمه، عوارض و هزینه ‏هایی چون اجاره ‏بها، به مراجع ذیربط ارسال شده که با توجه به مصوبه هیات دولت برای بخشودگی اجاره بهای فضاهای فرهنگی و هنری بخشی از تنگناهای موجود به دلیل اثرات زیان بار تحریم و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در روزهای مبتلا به کرونا کاهش می یابد.

رعایت تمامی قوانین بهداشتی با هدف سلامت کارکنان

حیدری در بخش دیگری از این گفتوگو به اقدامات این معاونت در سطح وزارتخانه هم اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید وزیر محترم و اهمیت سلامت کارکنان، تلاش در رعایت پروتکلهای بهداشتی برای حفظ سلامت کارکنان از اولویت های این معاونت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حضور کارکنان به صورت شیفتی در وزارتخانه یکی از اقدامات در این زمینه است.

وی ممنوعیت تمامی جلسات واحدها تا اطلاع ثانوی، ممنوعیت دعوت از میهمان و محدودیت ورود ارباب رجوع تا حد امکان و برقراری ارتباط از طریق ارتباط تلفنی و رسانههای مجازی را از دیگر اقدامات این معاونت در حوزه سلامت کارکنان برشمرد.

حیدری افزود: اعمال قوانین بهداشتی و ضدعفونی مستمر اماکن عمومی در سطح وزارتخانه، محدودیت عزیمت به مأموریتهای اداری داخل شهری، تعطیلی مراکز اقامتی در اختیار وزارتخانه، تعطیلی فعالیت های ورزشی تا اطلاع ثانوی و ... از دیگر اقدامات در این زمینه است.

logo-samandehi