هیلما اف کلینت؛ هنرمندی که پس از مرگش کشف شد

بانوی نقاش سوئدی جهان را به گونه‌ای متفاوت دید و آثاری جلوتر از زمانه خود به وجود آورد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، کمتر کسی نام Hilma af Klint را شنیده است، چه رسد به دیدن صد‌ها نقاشی و طراحی که این هنرمند سوئدی قرن بیستم خلق کرده است. نهاد هنری او را نادیده گرفت و او به سختی یک اثر را فروخت.

اکنون، تقریباً ۸۰ سال پس از مرگش، او به عنوان یک ستاره پیشگام در هنر انتزاعی شناخته شده است. یک تحقیق هفت جلدی و یک زندگی‌نامه از او در این ماه منتشر می‌شود. تیت مدرن در حال برنامه‌ریزی نمایشگاهی در سال ۲۰۲۳ است و یک فیلم‌ساز نامزد اسکار یک فیلم درباره او ساخته است.

هیلما اف کلینت به عنوان یک روشن بین و عارف معتقد بود که انتزاع‌های او تحت هدایت ارواح برتر نقاشی شده است و جهان کاملاً برای هنر رادیکال او آماده نیست، اما احتمالاً او هرگز چنین تحسین پس از مرگ را پیش‌بینی نکرده بود.

او پیش از اینکه واسیلی کاندینسکی، پیت موندریان و کازیمیر مالویچ خود را مخترع انتزاع معرفی کنند، مثلث، مربع، دایره و مارپیچ را به کار برد. در حالی که کاندینسکی ادعا می‌کرد که اولین نقاشی انتزاعی را در سال ۱۹۱۱ خلق کرده است، اف کلینت این کار را در سال ۱۹۰۶ انجام داده بود. او مانند موندریان و کاندینسکی در سال ۱۹۴۴ درگذشت.

پس از نمایشی در سال ۲۰۱۶ در گالری سرپنتاین لندن که رکورد حضور۶۰۰۰۰۰ بازدیدکننده را شکست، علاقه به کار او افزایش یافت. این نمایشگاه بعداً به موزه گوگن‌هایم در نیویورک منتقل شد.

دانیل بیرنبام، که سرپرستی نسخه سرپنتاین را بر عهده داشت، در این زمینه گفته بود: «این پربازدیدترین نمایش در تاریخ آن مؤسسه بود. این هنرمند که آثارش را در طول زندگی‌اش نشان نداد، مورخان هنر را مجبور به بازنویسی تاریخ هنر کرده است. یک هنرمند زن که قبل از کاندینسکی پیشگام هنر انتزاعی بود اما ارتباطی با مجموعه‌داران، مدیران موزه‌ها و گالری‌ها نداشت. بسیار واضح است که او می‌خواست کارش را نشان دهد، اما حمایت نشد. تنها جایی که توانست آثارش را نشان دهد در محافل بسیار خصوصی بود. او هنر خود را پیامی معنوی برای بشر میدانست. »

بیرنبام با بیان اینکه اف کلینت از عرفان و معنویت گرایی، الهیأت و انسان‌شناسی الهام گرفته است، گفت: «او همراه چهار زن دیگر در گروهی که خود را «پنج نفر» مینامیدند، در مجالس معنوی شرکت می‌کرد و از طریق مدیتیشن به کاوش در قلمرو‌های معنوی می‌پرداخت. آن‌ها با اعتقاد به اینکه می‌توانند با موجودات عرفانی ارتباط برقرار کنند، طرح‌ها و نوشته‌هایی از ناخودآگاه را روی کاغذ آوردند و این کار‌ها چندین دهه قبل از سوررئالیست‌ها بود. عرفان و انسان‌شناسی امروزه عجیب و غریب به نظر می‌رسند، اما آن زمان در محافل هنری سراسر اروپا رایج بود، زیرا مردم به دنبال آشتی دادن باور‌های دینی با پیشرفت‌های علمی بودند.»

اف کلینت که در سال ۱۸۶۲ در استکهلم به دنیا آمد، در آکادمی سلطنتی هنر‌های زیبا تحصیل کرد و در سال ۱۸۸۷ با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد و پس از آن از نقاشی پرتره‌های معمولی، مناظر و مطالعات گیاه‌شناسی فاصله گرفت. او نیرو‌های انتزاعی را در طبیعت پیدا کرد و رویای تحقق‌ناپذیری داشت که معبد خود را بسازد، اما شاید یک معبد درونی. همه این‌ها از علاقه او به عرفان و انسان‌شناسی ناشی می‌شود و هدفش این است که حقایق بالاتر قابل مشاهده را نشان دهد و نه چیز‌هایی را که با چشم فیزیکی خود می‌بینیم.

درباره هنرمندان مشهورکه آثار آن‌ها در سراسر جهان پراکنده است، تحقیق و مطالعه قطعی آثار آن‌ها کاری پیچیده است، اما از آنجایی که اف کلینت به سختی چیزی فروخت، تقریباً تمام ۱۵۰۰ نقاشی و طراحی او در یک مکان واحد در استکهلم، توسط بنیادی که توسط یکی از اعضای خانواده او راه‌اندازی شده است نگهداری می‌شود.

بیوگرافی جدید هیلما اف کلینت نوشته جولیا ووس، مورخ هنر آلمانی، به تازگی منتشر شده است، در حالی که فیلمی به نویسندگی و کارگردانی لاسه هالستروم، فیلمساز سوئدی نامزد اسکار، اواخر این ماه در بریتانیا اکران خواهد شد. این فیلم با عنوان هیلما یک فیلم زندگینامه‌ای انگلیسی زبان در مورد هنرمندی است که جهان را به گونه‌ای متفاوت می‌بیند و جستجوی تزلزل ناپذیری برای کشف حقیقت در مورد بشریت و جهان هستی را آغاز می‌کند.

logo-samandehi