فراخوان هشتمین جشنواره بین المللی عکس خیام

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس خیام 2020 در 6 بخش با موضوع آزاد تک‌رنگ، آزاد رنگی، شهر، عکاسی مفهومی (کانسپچوال)، گردشگری و عکاسی مینیمالیست برگزار می‌شود.

جشنواره بین المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان جهان و به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام(427-510)، دانشمند، فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با شماره مجوز ??????/99)، برگزار می شود. کلوپ عکس فوکوس، وابسته به موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام بوده،و نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی، فیاپ، است.

جشنواره بین المللی عکس خیام، با مجوز فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) (با شماره مجوز 524/2020)، و انجمن عکاسی آمریکا (PSA) (با شماره مجوز 469-2020)، است. عکس های راه یافته به این جشنواره، ضمن ثبت در آرشیو FIAP و PSA بنام عکاس، برای دریافت القاب FIAP و PSA نیز محاسبه خواهد شد. دوره های پیشین جشنواره عنوان پر شرکت کننده ترین جشنواره داخلی را بدست آورد. این جشنواره تنها جشنواره داخلی بود که تعداد شرکت کنندگان خارجی آن از شرکت کنندگان داخلی بیشتر بود. نمایشگاه آثار برتر در 32 شهر به نمایش درآمد. همچنین مطابق قوانین فیاپ، کتاب جشنواره، به تمامی شرکت کنندگان اهدا شد. (حتی شرکت کنندگانی که عکسشان در جشنواره پذیرفته نشد هم کتاب را بصورت رایگان دریافت کردند.) این کتاب توسط فیاپ با امتیاز 5 ستاره (بالاترین کیفیت) ارزش گزاری شد.

مراحل شرکت در جشنواره:

  1. مطالعه دقیق و کامل فراخوان
  2. انتخاب عکس ها
  3. تغییر اندازه عکس ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس
  4. ثبت نام در سایت جشنواره
  5. واریز هزینه ثبت نام
  6. آپلود عکس ها

موضوعات:

جشنواره در 6 بخش برگزار می شود:

موضوع آزاد تک رنگ(فقط تک رنگ/سیاه و سفید) (PIDM)

  1. موضوع آزاد رنگی(فقط رنگی) (PIDC)
  2. موضوع شهر(رنگی/تک رنگ) (PIDC)
  3. موضوع عکاسی مفهومی (کانسپچوال) (رنگی/تک رنگ) (PIDC)
  4. موضوع گردشگری(TRAD) (رنگی/تک رنگ) (PTD)
  5. موضوع عکاسی مینیمالیستی (رنگی/تک رنگ) (PIDC)

  • در هر بخش می توان چهار عکس (درمجموع 24 عکس برای 6 بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد.نسخه های رنگی و تک رنگ از یک عکس می بایست یک عنوان یکسان داشته باشند و نمی توانند همزمان در بخشهای مختلف این جشنواره شرکت داده شوند. عکس ها باید طبق تعاریف تعاریف فیاپ و PSA،که در انتهای فراخوان آمده، باشند.
  • اندازه بزرگترین ضلع عکس 1400 پیکسل باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از 1400 پیکسل بیشتر نباشد) حجم هر عکس از 1 مگا بایت بیشتر نباشد.

تقویم جشنواره:

  • آغاز ثبت نام و دریافت عکس ها: 6 مهر 1399
  • آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها با تخفیف: 25 مهر 1399
  • آخرین مهلت ثبت نام عادی و دریافت عکس ها: 17 آبان 1399
  • پایان داوری: 9 آذر 1399
  • اعلام پذیرفته شدگان و نامزدهای جوایز: 23 آذر 1399
  • تحویل کتاب: ارسال با پست برای تمام شرکت کنندگان

امتیاز ویژه شرکت کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی کنند، امکان ثبت نام با تخفیف است. ثبت نام ها در مهلت عادی فاقد تخفیف است. سایت بصورت خودکار در پایان روز 17 آبان بسته می شود.

دبیر:

دبیر جشنواره: علی سامعی، ESFIAP، MFIAP, EFIAP/s (نماینده فیاپ)

جوایز:

  • مجموعا 25 میلیون و 500 هزار تومان جوایز نقدی
  • در مجموع 130 جایزهوتقدیر به بهترین عکس های ژانرهای مختلف اهدا می شود. عکس های برنده توسط برگزارکننده چاپ شده و به نمایش در می آیند.
  • جایزه بهترین شرکت کننده: نشان آبی آسمانی فیاپ + نشان طلای خیام. ضمن معرفی عکاس، تمامی عکس های راه یافته و عکس پرسنلی وی در کتاب جشنواره چاپ خواهد شد.
  • جایزه بهترین شرکت کننده خاورمیانه: نشان طلای خیام.
  • جایزه بهترین شرکت کننده داخلی: نشان طلای خیام + پانزده میلیون ریال جایزه نقدی. بدیهی است که عکاسان داخلی می توانند برنده جوایز بخش بین الملل هم باشند. برنده این جایزه، در صورتیکه سایر شرایط مورد نظر فیاپ برای عضویت در هیئت داوران را داشته باشد، جز هیئت داوران دوره بعد جشنواره خواهد بود.
  • جوایزبهترین شرکت کننده های جشنواره، خاورمیانه و داخلیبه شرکت کننده هایی داده می شود که بیشترین پذیرش را در شش بخش داشته باشند، همچنین جوایز کسب شده افراد نیز در محاسبه مجموع امتیازات، در نظر گرفته می شود. در صورتی که مجموع امتیازات دو شرکت کننده برابر باشد، شرکت کننده ای که زودتر ثبت نام کرده باشد، برنده خواهد شد. زمان پرداخت هزینه ثبت نام مبنای محاسبه است.
  • جایزه بهترین کلوپ: نشان طلای خیام
  • جایزهبهترین عکس نجوم: نشان طلای خیام
  • جایزهبهترین عکس خلاقه در هر بخش
  • جایزهبهترین عکس هوایی: بهترین عکس هوایی گرفته شده با Drone یا از داخل هواپیما یا هلی کوپتر، از بین عکس های تمامی بخش ها
  • جوایز دبیر جشنواره:نشان های طلا، نقره و برنز خیام (دو نشان با موضوع آزاد و یک نشان به عنوان جایزه یوز ایرانی) جایزه یوز ایرانی به بهترین عکس حیوانات تعلق خواهد گرفت. فایل این عکس می بایست قابلیت چاپ با کیفیت در اندازه بزرگ داشته باشد.

جوایز هر بخش:

نفر اول: 4 میلیون تومان جایزه نقدی

مدال طلای فیاپ و PSA

نشان های نقره و برنز خیام

نشان های طلا، نقره و برنز کمال الملک

2 روبان افتخار فیاپ

11 تقدیر

  • تعداد نشان های خیام و کمال الملک و تقدیرها بر اساس ضوابط PSA و با توجه به تعداد تخمینی شرکت کنندگان محاسبه شده است.

داوران:

هیئت داورانی از 6 قاره

بزودی اعلام خواهد شد

(5 داور در هر بخش)

هزینه ثبت نام:

امتیاز ویژه شرکت کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی کنند، امکان ثبت نام با تخفیف است. مبالغ زیر شامل هزینه ارسال پست سفارشی کتاب به آدرس شرکت کنندگان است.

ثبت نام با تخفیف تا 25 مهر:125 هزار تومان

ثبت نام عادی تا 17 آبان:145 هزار تومان

  • تغییر مهم نسبت به دوره های پیشین: کتاب هشتمین دوره جشنواره توسط پست سفارشی به آدرس شرکت کنندگان ارسال می شود و از این پس توزیع کتاب توسط نمایندگان جشنواره در شهرستان ها و دبیرخانه نخواهد بود.
  • بر اساس قوانین فیاپ و PSA تمامی شرکت کنندگان موظف به پرداخت هزینه ثبت نام، جهت تامین بخشی از هزینه های چاپ کتاب و جشنواره می باشند و در ازای آن، کتاب جشنواره به تمامی شرکت کنندگان اهدا خواهد شد. به عبارت دیگر صرف نظر از اینکه عکس های شرکت کننده در جشنواره پذیرفته شده باشد یا خیر، برگزارکننده موظف به اهدا کتاب جشنواره به وی است. (حتی شرکت کنندگانی که عکسشان در جشنواره پذیرفته نشده هم کتاب را بصورت رایگان دریافت خواهند کرد.)
  • شرکت کنندگان دوره های پیشین جشنواره که تاکنون کتاب خود را دریافت نکرده اند با تلفن دبیرخانه تماس بگیرند.
  • قیمت فروش کتاب در کتاب فروشی ها 120 هزار تومان خواهد بود. شرکت کنندگانی که مایل به خرید نسخه های اضافی کتاب می باشند می توانند کتاب را به قیمت 100 هزار تومان خریداری کنند. این تخفیف تنها شامل افرادی است که عضو فیاپ باشند و یا در جشنواره شرکت کرده باشند.

شرایط شرکت درجشنواره:

  • سایت این جشنواره همان دبیرخانه دیجیتال فوکوس است که به چندین زبان از جمله فارسی است. در هر کشور زبان سایت بصورت خودکار بر اساس زبان آن کشور نشان داده می شود. شرکت کنندگان دوره های قبل جشنواره خیام و سایر جشنواره هایی که از دبیرخانه دیجیتال فوکوس استفاده کرده اند، با همان نام کاربری و بدون نیاز به ثبت نام دوباره، می توانند در این جشنواره شرکت کنند. همچنین با مراجعه به سایت دبیرخانه دیجیتال فوکوس به نشانی Salon.Photo می توان از نتایج خود در تمام جشنواره هایی که شرکت کرده اید آگاه شده و ایمیل نتایج خود را ارسال کنید.
  • برای جلوگیری از ثبت نام های بی هدف و تکراری، سایت به گونه ای طراحی شده که نام کاربری، کد ملی شرکت کننده باشد و نیز تا پیش از واریز هزینه ثبت نام، آپلود عکس ممکن نباشد. چون ممکن است در روزهای پایانی اختلال در شبکه بانکی وجود داشته باشد، پیش بینی لازم را انجام دهید.
  • واریز هزینه ثبت نام بصورت آنلاین بوده و بلافاصله پس از واریز آنلاین، مبلغ واریزی به حساب کاربری فرد اضافه شده و می تواند عکس ها را آپلود کند.
  • افرادی که امکان واریز وجه آنلاین ندارند، می توانند هزینه را کارت به کارت کرده و یا به حساب جشنواره واریز کنند، اما در اینصورت می بایست مشخصات واریز را در سایت (در بخش واریز غیر آنلاین) ثبت کرده و تنها پس از تایید واریز توسط دبیرخانه، می توانند عکس ها را آپلود کنند. تایید واریز توسط ایمیل و پیامک به شرکت کننده اطلاع داده می شود. شماره حساب و کارت جشنواره پس از ثبت نام در سایت قابل مشاهده است. ترجیحا از روش واریز آنلاین استفاده کنید. امکان ثبت واریز وجه غیرآنلاین یک روز پیش از پایان مهلت شرکت بسته خواهد شد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi