از کمک به هنر ایرانی استقبال می‌کنیم

نمی‌توانیم به سفارتخانه‌های خارجی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دهیم فقط می‌توانیم تسهیل ارتباط داشته باشیم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید برآنکه امکان افزایش آگاهی عمومی به وسیله هنر، امری نیکوست گفت: از کمک به هنر ایرانی استقبال می‌کنیم. درعین حال نمی‌توانیم به سفارتخانه‌های خارجی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دهیم؛ می‌توانیم تسهیل ارتباط داشته باشیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، نوروز امسال با وقوع سیل و بارش باران در بیشتر استان‌های کشور همراه بود چنانکه درنهایت شاهد آسیب‌های فراوان به بخش‌های مختلف کشور و زندگی هموطنانمان در ۲۵ استان کشور بودیم. هزاران کارگر و کشاورز در مناطق سیل‌زده بیکار و هزاران نفر از خانه‌ و کاشانه خود آواره شدند.

در این میان به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ امکان ارسال کمک‌های کشورهای دیگر به ایران وجود ندارد از این رو مردم برای کمک به یکدیگر برخاستند و هر کس آنچه در توان داشت رو کرد و در مرحله اجرا گذاشت. البته شاید یکی از نکاتی که در این خصوص مورد توجه قرار نگرفت، ابعاد اطلاع‌رسانی و قدرت هنرهای تجسمی در قالب یک رسانه همه‌گیر بود.

Image result for ‫جواد ظریف‬‎گالری آنلاین

با توجه به آنکه عکس‌ها، پوسترها، تصویرسازی‌ها و سایر بخش‌های هنرهای تجسمی می‌توانند مستندات جامعه را به گونه‌ای هنری و درخور به تصویر بکشند و به دنیا بشناسانند اما از این ظرفیت استفاده لازم نشد و به گونه‌ای به فراموشی سپرده شد. نباید فراموش کرد که برگزاری نمایشگاهی از آثاری که می‌توانند با موضوع سیل خلق شوند در سفارتخانه کشورهای مخلتف در ایران یکی از راه‌های استفاده از هنرهای تجسمی برای دیپلماسی عمومی و به اشتراک‌گذاری این فاجعه انسانی با جهانیان است.

با این وجود، محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) با تاکید برآنکه از هنر خیلی سررشته ندارد، به ایلنا گفت: این امکان که به وسیله هنر بتوانیم آگاهی را افزایش دهیم خیلی خوب و نیکوست. در این راستا وزارت خارجه درصدد برگزاری نمایشگاه خیریه‌ای برآمد که عکس‌های به نمایش گذاشته شده در آن توسط کارکنان وزارت خارجه گرفته شده‌اند و به نفع سیل‌زدگان به فروش می‌رسند.

او ادامه داد: این نمایشگاه علاوه بر افزایش آگاهی، برای انجام یک کار خیر و برای کمک به سیل‌زدگان است و باعث افتخار من است که همکارانم در وزات خارجه در زمینه امور خیر پیشگام بودند و امروز هم در این راه و در این نمایشگاه حضور دارند. خوشحالم که من هم قسمتی از این کار خیر باشم.

ظریف درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با موضوع سیل‌زدگان ایران در سفارتخانه‌های خارج از کشور به منطور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی این مهم به جهانیان گفت: در حدی که سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بتوانند امکانات در اختیار علاقمندان و متقاضیان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی قرار دهند، حتما از کمک به هنر ایرانی استقبال می‌کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: البته میزان دسترسی سفارتخانه‌های ما به تسهیل ویزا برای رفتن به کشورهای دیگر محدود است چراکه صدور ویزا، مسئولیت کشورهایی است که ویزا را صادر می‌کنند اما هر اندازه که امکان داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم.

او در پاسخ به این سوال که وزرات خارجه ایران تا چه اندازه می‌تواند در برگزاری نمایشگاه‌های هنری بخصوص برگزاری نمایشگاهی از آثار عکاسی و سایر هنرهای تجسمی که نمایی از زندگی مردم سیل‌زده ایران را به نمایش بگذارند، در سفارتخانه‌های سایر کشورهایی که در ایران فعال هستند، ورود کند، گفت: اگر با اداره تشریفات یا بخش‌های مربوط به این مهم در وزات خارجه صحبت شود، ممکن است کمک‌هایی در این خصوص انجام شود اما درنهایت تصمیم توسط خود سفارتخانه‌های فعال در تهران گرفته می‌شود.

چندی پیش سفرای کشورهایی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و فلسطین از آمادگی سفارتخانه متبوع خود برای برگزاری نمایشگاه عکس و آثار تجسمی مرتبط با سیلزدگان خبر داده‌اند مشروط به شرط آنکه مسئولان ایرانی آن را پیشنهاد دهند. ظریف در این خصوص گفت: ما نمی‌توانیم پیشنهاد دهیم؛ می‌توانیم تسهیل ارتباط داشته باشیم و درخواست برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید از سوی خود سفارتخانه‌ها ارائه شود.

logo-samandehi