نگاهی به زندگی و آثار استیو مک کری عکاس مطرح نشنال جئوگرافی

معرفی هنرمند


استیو مک کری عکاس اهل ایالت متحده در سال ۱۹۵۰ در فیلادلفیا به دنیا آمد، او تحصیلات خود را در زمینه تاریخ و سینما در دانشگاه پنسیلوانیا به اتمام رساند و بعد از اتمام تحصیلات عکاسی را به صورت سفارشی آغاز کرد.

استیو مک‌کری قبل از همکاری با مجله ی (National Geographi)، طی سفرهایش به شبه ‌قاره‌ ی هند در اواخر دهه ی ۷۰ متوجه علاقه شدید خود به عکاسی شد. وی در ابتدا برای یک روزنامه ی محلی کار می‌کرد و از نشست‌ها، مسابقات کشتی مدارس و مسابقات فوتبال به صورت سیاه و سفید عکس می‌گرفت ولی کارنامه کاری او به اندازه‌‌ای خوب نبود که بتواند جذب روزنامه‌های بزرگتر شود. خود او می‌گوید: "به این نتیجه رسیدم چیزی که من را مجذوب می‌کرد سفر کردن بود، در نتیجه کارم را رها کردم. اما تا آن زمان تجربه ی عکاسی رنگی را نداشتم و می‌دانستم که مجلات سراسر جهان خواهان عکس های رنگی هستند." بنابراین او ۲۰۰ حلقه فیلم کداکروم با خود به هند برد.

مک‌کری کار عکاسی خبری را از جنگ شوروی در افغانستان شروع کرد و از اکثر کشمکش‌های منطقه خاورمیانه از جمله جنگ ایران و عراق عکاسی کرد. وی همچنان کار کردن روی تضاد‌ها و کشمکش‌های بین‌المللی را ادامه داد، از جمله جنگ‌های بیروت، کامبوج، فیلیپین، جنگ خلیج و جنگ افغانستان. عکس‌های مک‌کری به صورت جهانی در مجلات زیادی به چاپ رسیده و همینطور به صورت دائمی با مجله National Geography همکاری می‌کند.

در سال ۱۹۷۹ با عکاسی از وقایع و جنگهای افغانستان و روسیه توانست توجه همگان را به خود جلب کند. دستاورد این ثبت ها جوایز بین المللی متعددی از جشنواره های گوناگون برایش بود.

همه عکس معروف شربت گل، دختر افغان با نگاه نافذش را دیده اند. عکاس این تصویر مشهور کسی نیست جز استیو مک کری. عکسی به نام “دختر افغان” که در سال 1984 ثبت شد و لقب "فراموش‌نشدنی‌ترین عکس" را به خود اختصاص داد.

در سال ۱۹۸۴ استیو با عکاسی از دختر افغان در اردوگاه پناهندگان نصیر آباد در پاکستان شرایط مشهور شدن آن دختر را فراهم کرد. سال بعد از عکاسی تصویر دختر بی آنکه خود بداند بر روی مجله نشنال جئوگرافی به چاپ رسید و غوغایی در دنیا ایجاد کرد. تصویر او جز یکی از مشهورترین عکسهای سازمان نشنال جئوگرافی در تاریخ ۱۱۴ ساله سازمان است. همچنین استیو مدال طلای مسابقه رابرت کاپا را بخاطر بهترین گزارش بدست آورد. تصویر دختر که عکاس موقع ثبت به تنها چیزی که فکر نمیکرد نام او بود با عنوان دختر افغان در بروشورها، پوسترها و تقویم های کمکهای بین المللی به صورت انبوه به چاپ رسید.

نام دختر افغان که به مدت ۱۵ سال نامعلوم بود بعد از جست و جوهای استیو و نشنال جئوگرافیک معلوم شد. تصویر شربت گل که دختری از اقوام پشتون در افغانستان است به عنوان نماد مبارزات مردم افغانستان در دهه ۸۰ میلادی به حساب می آید.

مک‌کری عکاسی پرتره را یک ارتباط می‌داند، برقراری ارتباط با یک شخص، به‌صورت بصری یا احساسی. وی معتقد است زندگی یک شخص در چهره او نوشته‌شده است. برقراری ارتباط با شخص بدین شکل مشکل و البته سحرانگیز و جادویی است، از این جهت استیو مک‌کری را میتوان یکی از مشاهیر عکاسی پرتره دانست.

او همیشه با سوژه هایش ارتباط برقرار می‌کند؛ چه در اردوگاه باشد چه در حومه بمبئی. همیشه سعی می‌کند هنگام عکاسی، رابطه‌ای شخصی، هر چند مختصر، با آنها برقرار کند.

او در طول زمان عکاسی خود تجرییات زیادی را بدست آورده و خطرات بسیاری را نیز گذرانده است.

عکس‌هایی که او از حادثه ۱۱ سپتامبر ثبت کرد، در کتابی با عنوان "11 سپتامبر در نیویورک" چاپ شد که مجموعه عکس‌های عکاسان مگنوم بود. استیو مک‌کری از سال ۱۹۸۶ به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمده است و در حال حاضر نیز مشغول عکاسی از نقاط مختلف دنیا است.


تهیه و تنظیم : بهاره زالی

منابع : vizorio/akkasee/stevemccurry/bestanswer

logo-samandehi